Gerdab.IR | گرداب

اعمال رهبري آمريكا، از طريق قدرت مدني؛

بازتعريف ديپلماسي‌ عمومي آمريكا از سوی هيلاري كلينتون

تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۸۹

همانطور كه رابرت گيتس، وزير دفاع پيش از اين اعلام كرد، بايد تعادلي منطقي ميان ديپلماسي و قدرت نظامي آمريكا، برقرار شود.

هيلاري كلينتون وزير امور خارجه آمريكا طي يادداشتي كه در مجله فارن افيرز منتشر شده به ارائه راه‌كاري‌هايي در جهت توسعه ديپلماسي عمومي آمريكا پرداخته است.

به گزارش گرداب به نقل از فارس، هيلاري كلينتون وزير امور خارجه آمريكا طي يادداشتي كه در مجله "فارن افيرز" منتشر شده به ارائه راه‌كاري‌هايي در جهت توسعه ديپلماسي عمومي آمريكا پرداخته است.

اظهارات هيلاري كلينتون به شرح زير است:
به منظور رويارويي با چالش‌هايي كه پيش روي آمريكا و جهان قرار گرفته است، واشنگتن باید قدرت مدني خود را در خارج از مرز‌هايش تقويت كرده و وسعت بخشد. ديپلماسي و توسعه باید شانه به شانه يكديگر فعاليت‌هاي خود را پيش برده و با حمايت از كشورهاي ديگر آنها را به سمت ارائه راه‌كاري مناسب حال خود، هدايت كنند.

آمريكا بايد مسئوليت هماهنگ كردن ملل مختلف را بر عهده گيرد
جهان امروز در ورطه‌اي از چالش‌ها غوطه‌ور بوده و رهبري آمريكا را در بوته آزمايش قرار داده است. مسائل و مشكلات جهاني، از افراط‌گرايي‌هاي خشونت‌آميز تا بحران اقتصادي، از تغييرات جوي تا فقر، همه و همگي نيازمند عزم و همكاري جمعي است، به خصوص با در نظر گرفتن انتشار و نفوذ قدرت در سراسر جهان [و ظهور بازيگران جديد در عرصه بين‌الملل].

 اين مسائل همكاري و هماهنگي مؤثر بين‌المللي را مي‌طلبند، هر چند دشواري ايجاد چنين هماهنگي بر كسي پوشيده نيست. اين امر هرگز محقق نخواهد شد مگر اينكه يك كشور، بسيج اين اقدامات و هماهنگ كردن ملل مختلف را بر عهده گيرد؛ آمريكا همان كشوري است كه بايد اين مهم را بر عهده گيرد.

ميان ديپلماسي و قدرت نظامي آمريكا بايد تعادلي منطقي برقرار شود
از هنگامي كه تصدي وزارت امور خارجه را بر عهده گرفته‌ام، همواره بر تقويت ديپلماسي و توسعه در كنار امر دفاع، تأكيد داشته‌ام، اتخاذ رويكرد "قدرت هوشمند" به منظور حل مشكلات جهاني. از اين رو، براي به نتيجه رساندن چنين رويكردي، لازم است كه قدرت مدني آمريكا تقويت شده و گسترش يابد. همانطور كه رابرت گيتس، وزير دفاع پيش از اين اعلام كرد، بايد تعادلي منطقي ميان ديپلماسي و قدرت نظامي آمريكا، برقرار شود. گيتس در سخنراني خود در ماه آگوست اظهار داشت كه "بايد ديد خود را نسبت به نقش حياتي كه آژانس‌هايي چون وزارت خارجه و آژانس توسعه بين‌الملل آمريكا (USAID) بر عهده دارند، تغيير دهيم. آنها بايد رهبري فعاليت‌هايي را بر عهده داشته باشند كه لازم است بر عهده داشته باشند."

تقويت ظرفيت وزارت امور خارجه به‌منظور پيشبرد منافع و ارزش‌هاي آمريكايي
انجام اين اقدامات در دستور كار قرار گرفته است. كنگره با تأمين بودجه استخدام 1108 كارمند جديد براي دفاتر وزارت خارجه آمريكا، موافقت كرده است تا از اين طريق ظرفيت وزارت امور خارجه به منظور پيشبرد منافع و ارزش‌هاي آمريكايي، تقويت شود. آژانس توسعه بين‌الملل آمريكا نيز با به كار گرفتن 1200 كارمند جديد، اقدامات توسعه خود را بيش از پيش ساخته است؛ و با فراهم آوردن امكانات بيشتر براي كارمندان بومي كه اطلاعاتي بهتر و عميق‌تري از كشور خود دارند، مي‌كوشد به فعاليت‌هاي توسعه‌اي تأثير بيشتري ببخشد.

دولت اوباما نيز تجديد سازمان و تقويت آژانس توسعه بين‌الملل آمريكا را آغاز كرده است تا آن را به يك سازمان توسعه جهاني بزرگ و عمده تبديل كند؛ سازماني كه بتواند رشد بلند مدت و سياست‌گذاري‌هاي دموكراتيك را تقويت كند، مراكز پژوهشي خاص خود را به وجود آورد، سياست‌گذاري‌ها و برنامه‌هاي هدفمند ترتيب دهد و با استفاده از معيارهايي مناسب ميزان تأثيرگذاري اين سرمايه‌گذاري‌ها را بسنجد.