Gerdab.IR | گرداب

کلینتون خبر داد:

اختصاص ۲۵ میلیون دلار به هکرهای طرفدار آمریکا

تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۸۹

وزیر امور خارجه آمریکا بودجه‌ای معادل ۲۵ میلیون دلار را به افرادی اختصاص داد تا به اصطلاح او به "قاتلان، هکر‌ها و سانسورچیان" حمله کنند.

هیلاری کلینتون از تخصیص یک بودجه ۲۵ میلیون دلاری به هکرهایی که آن‌ها را "مبارزان آزادی شبکه" توصیف کرد خبر داد. این بودجه امنیت سایبری ایران و چین را هدف قرار داده است.

به گزارش گرداب به نقل از مشرق، "هیلاری کلینتون"، وزیر امور خارجه آمریکا بودجه‌ای معادل ۲۵ میلیون دلار را به افرادی اختصاص داد تا به اصطلاح او به "قاتلان، هکر‌ها و سانسورچیان" حمله کنند. این اقدام در واقع گامی عملی است در جهت آنچه سال گذشته تحت عنوان "دستور کار آزادی اینترنت" مطرح کرده بود.

کلینتون گفت: «قبل از پایان سال، دولت اوباما یک "استراتژی بین المللی فضای سایبر" منتشر می‌کند که در آن قوانینی که آمریکا خواهان رعایت آن در فضای آن لاین است، آمده است

آخرین باری که کلینتون در مورد "دستور آزادی اینترنت" اظهار نظر کرده بود از دولت‌های سانسورگر مانند چین خواسته بود که دیوارهای آتش (firewall) خود را بردارند، اما این قبل از آن بود که رسانه‌ها مملو از اخبار مربوط به تلاش مردم مصر و تونس برای سرنگونی دولت‌هایشان شود. وقتی دولت مصر پنج روز اینترنت را قطع کرد و به درخواست آمریکا مبنی بر وصل آن توجه نکرد دولت اوباما در مظان این اتهام قرار گرفت که چرا بیش از این جانب مردم مصر را نمی‌گیرد.

قطع اینترنت در مصر از سوی یک شرکت خصوصی آمریکایی که طرف قرار داد با NSA، آژانس امنیت ملی آمریکا است بر تناقضات رفتار آمریکا در برابر فیلترینگ می‌افزاید. قطع اینترنت از سوی دولت مصر چیزی است که از طریق رسانه‌های آمریکایی گفته شده است.

این سیاست به اصطلاح ضد سانسور شورای مدیران پخش آمریکا، امنیت سایبری و فضای اینترنتی ایران و چین را هدف قرار داده است. قابل ذکر است که چندی پیش خبر قرار گرفتن کلید قطع اینترنت در دست رئیس جمهور آمریکا برای مواقعی که برای آمریکا اضطراری تلقی می‌شود، منتشر شد که در واقع از جانب آمریکا این امر سانسور تلقی نمی‌شود ولی از جانب مخالفان آمریکا محل تناقض است.

به نظر می‌رسد که آمریکا در مود تحرکات کشورهای خارجی موضعی اصولی ندارد. اگر این تحرکات در کشورهایی که با آمریکا روابط خوبی ندارند مانند ایران رخ دهد، آمریکا جانب مخالفان و معترضان را می‌گیرد، اما اگر این تحرکات در کشور‌هایی که رابطه تنگاتنگی با آمریکا دارند رخ دهد سرکوب مردم و قطع اینترنت توجیه پذیر می‌شود.

این تزلزل را در تحولات خود آمریکا هم می‌توان مشاهده کرد؛ مقامات آمریکایی از طرفی فعالیت‌های ویکی لیکس را محکوم می‌کنند و از طرف دیگر در صدد تقویت هکرهای سانسورشکن بر می‌آیند.

در این باره روز گذشته شورای مدیران پخش نشستی تشکیل داد و راه‌ها و ابزاهای مورد نیاز برای تقویت مخالفان و معترضان را در کشورهایی که نظام سیاسیشان با آمریکا زاویه دارد مورد بررسی قرار داد. رئیس بخش ضدسانسور این شورا، کن برمن از راه اندازی وب سایت‌های پروکسی در ایران و چین خبر داد که می‌تواند باعث عبور برنامه‌های مسدود شده از دیوارهای آتش باشد.

فرهنگ اینترنتی که کلینتون ادعای آن را دارد تلفیقی از "آزادی و امنیت، شفافیت و رازداری؛ و آزادی بیان و تساهل" است. اگر کشور شما این فرهنگ را نپذیرد آنگاه آمریکا مخالفان شما را وا می‌دارد تا این فرهنگ را در شما ایجاد کنند مگر آنکه متحد با حسن معاشرت آمریکا باشید که در آن صورت حسابتان جداست.