Gerdab.IR | گرداب

متن سیاست‌های کلی ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب

تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۸۹

در این سیاست‌های ابلاغی که به عنوان راهنمای دستگاه‌های اجرائی، تقنینی و نظارتی است، مقام معظم رهبری خط مشی و جهت‌گیری نظام را در شش بخش از جمله امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات تعیین فرمودند.

مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی نظام در امور ایثارگران، مسکن، شهرسازی، تشویق سرمایه گذاری، پدافند غیر عامل و فتا را ابلاغ فرمودند.

به گزارش گرداب به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع تشخیص مصلحت نظام، مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی نظام در امور ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران، شهرسازی، مسکن، تشویق سرمایه گذاری، پدافند غیر عامل و امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات را ابلاغ فرمودند.

در این سیاست‌های ابلاغی که به عنوان راهنمای دستگاه‌های اجرائی، تقنینی و نظارتی است، مقام معظم رهبری خط مشی و جهت‌گیری نظام را در شش بخش مذکور تعیین فرمودند؛ پیش نویس این سیاست‌ها قبلاً در مجمع تشخیص مصلحت نظام تهیه و به محضر معظم له تقدیم شده بود.

بر اساس این گزارش، متن کامل سیاست‌های ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب در حوزه پدافند غیر عامل و امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات به شرح ذیل است؛

سیاست‌های کلی امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات و ارتباطات
۱- ایجاد نظام جامع و فراگیر در سطح ملی و ساز و کار مناسب برای امن سازی ساختارهای حیاتی و حساس و مهم در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و ارتقاء مداوم امنیت شبکه‌های الکترونیکی و سامانه‌های اطلاعاتی و ارتباطی در کشور به منظور:

- استمرار خدمات عمومی.
- پایداری زیر ساخت‌های ملی.
- صیانت از اسرار کشور.
- حفظ فرهنگ و هویت اسلامی - ایرانی و ارزش‌های اخلاقی.
- حراست از حریم خصوصی و آزادی‌های مشروع و سرمایه‌های مادی و معنوی.

۲- توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات با رعایت ملاحظات امنیتی.

۳- ارتقاء سطح دانش و ظرفیت‌های علمی، پژوهشی آموزشی و صنعتی کشور برای تولید علم و فناوری مربوط به امنیت فضای اطلاعاتی و ارتباطی (افتا).

۴- تکیه بر فناوری بومی و توانمندی‌های تخصصی داخلی در توسعه زیر ساخت‌های علمی و فنی امنیت شبکه‌های الکترونیکی و سامانه‌های اطلاعاتی و ارتباطی.

۵- پایش، پیشگیری‌، دفاع و ارتقاء توان بازدارندگی در مقابل هر گونه تهدید در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات.

۶- تعامل موثر و سازنده منطقه‌ای، جهانی و همکاری و سرمایه‌ گذاری مشترک در حوزه‌های دانش، فناوری و امور مربوط به امنیت شبکه‌های الکترونیکی و سامانه‌های اطلاعاتی و ارتباط با حفظ منافع و امنیت ملی.

۷- تعیین نهاد متولی و هماهنگ کننده زیر نظر دولت به منظور هدایت، نظارت و تدوین استانداردهای لازم برای حفظ و توسعه امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات و ارتباطات و تهیه پیش نویس قوانین مورد نیاز.

۸- فرهنگ‌سازی، آموزش و افزایش آگاهی و مهارت‌های عمومی در حوزه فتا.

۹- رعایت موازین شرعی و مقررات قانونی مربوط به حفظ حقوق فردی و اجتماعی در اجرای این سیاست‌ها.

سیاست‌های کلی پدافند غیرعامل
۱- تاکید بر پدافند غیرعامل که عبارت است از مجموعه اقدامات غیرمسلحانه که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب‌پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقاء پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن می‌شود.

۲- رعایت اصول و ضوابط پدافند غیرعامل از قبیل انتخاب عرصه ایمن، پراکنده‌سازی یا تجمیع حسب مورد، حساسیت‌زدائی، اختفا، استتار، فریب دشمن و ایمن‌سازی نسبت به مراکز جمعیتی و حائز اهمیت به ویژه در طرح‌های آمایش سرزمینی و طرح‌های توسعه آینده کشور.

۳- طبقه‌بندی مراکز، اماکن و تاسیسات حائز اهمیت، به حیاتی، حساس و مهم و روز‌آمد کردن آن در صورت لزوم.

۴- تهیه و اجرای طرح‌های پدافند غیر عامل (با رعایت اصل هزینه - فایده) در مورد مراکز، اماکن و تاسیسات حائز اهمیت (نظامی و غیر نظامی) موجود و در دست اجرا بر اساس اولویت‌بندی و امکانات حداکثر تا پایان برنامه ششم و تامین اعتبار مورد نیاز.

۵- تهیه طرح جامع پدافند غیرعامل در برابر سلاح‌های غیر متعارف نظیر هسته‌ای، میکروبی و شیمیایی.

۶- دو یا چند منظوره کردن مستحدثات، تاسیسات و شبکه‌های ارتباطی و مواصلاتی در جهت بهره‌گیری پدافندی از طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای به ویژه در مناطق مرزی و حساس کشور.