Gerdab.IR | گرداب

سنای آمریکا: اقدامات وزارت خارجه در نبرد سایبری با ایران ناکارآمد است

تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۸۹

در گزارش سنا آمده است که کنگره از سال مالی ۲۰۰۸ تا کنون ۵۰ میلیون دلار به برنامه آزادی اینترنت در وزارت خارجه اختصاص داده است، اما ۳۰ میلیون آن همچنان بلا استفاده باقی مانده و وجه اندکی صرف گروه تکنولوژی ضد سانسور اینترنت شده است. چنین تکنولوژی باید در اولویت کاری دولت آمریکا قرار گیرد.

سنای آمریکا از نرم‌افزاری که وزارت‌خارجه علیه ایران در حوزه اینترنت به کار گرفته است انتقاد کرد و آن را مدیریت نابخردانه یک تکنولوژی ناامید کننده خواند.

به گزارش گرداب، خبرگزاری فرانسه خبر داد که یکی از کمیته‌های مجلس سنا در گزارش خود اعتراف کرد که تلاش‌های وزارت خارجه آمریکا برای مبارزه با سانسور اینترنت در چین و دیگر کشور‌ها ناکام مانده و بودجه مربوطه باید به آژانس دیگری در دولت واگذار شود.

گزارش کمیته روابط خارجی مجلس سنا، از عملکرد ضعیف وزارت خارجه در هزینه کردن بودجه‌ای که کنگره به گروه تکنولوژی ضد سانسور اینترنتی اختصاص داده‌ است، به شدت انتقاد کرد و پیشنهاد داد که این بودجه به شورای پخش برنامه‌های دولتی آمریکا (BBG) تخصیص داده شود، چرا که این نهاد صدای آمریکا (VOA) و رادیو آزاد آسیا و دیگر شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی آمریکا را سرپرستی می‌کند.

در این گزارش اعلام شده است که کنگره از سال مالی ۲۰۰۸ تا کنون ۵۰ میلیون دلار به برنامه آزادی اینترنت در وزارت خارجه اختصاص داده است، اما ۳۰ میلیون آن همچنان بلا استفاده باقی مانده و وجه اندکی صرف گروه تکنولوژی ضد سانسور اینترنت شده است. چنین تکنولوژی باید در اولویت کاری دولت آمریکا قرار گیرد. حمایت دولت آمریکا از توسعه و پیشرفت گروه تکنولوژی ضد سانسور اینترنت بسیار حیاتی و ضروری است، به ویژه با در نظر گرفتن این واقعیت که بخش خصوصی تمایل چندانی برای سرمایه گذاری روی چنین تکنولوژی‌هایی ندارد.

بخشی از این تعلل و تأخیر در هزینه کردن بودجه مذکور از نظر گزارش کمیته به این دلیل بوده است که برخی از نرم افزار‌های بسیار پیشرفته گروه تکنولوژی ضد سانسور اینترنت از جمله "دی‌آی‌تی" و "یولترا‌سرچ" از سوی دو شرکت آمریکایی که از جانب اعضای "فالون گانگ" تأمین مالی می‌شوند، تهیه می‌شوند؛ که در نتیجه با توجه به ممنوع بودن در چین، این گروه حمایت‌های خود را متوقف ساخته است. "دی‌آی‌تی" و "یولتراسرچ" به عنوان دو برنامه ضد سانسور اینترنتی عمده در ایران، عربستان سعودی، سوریه، مصر، میانمار و ویتنام مورد استفاده قرار می‌گرفتند. کشور‌هایی که یا از تجربیات چین در کنترل اینترنت بهره می‌برند یا چین به صورت مستقیم تکنولوژی لازم برای رویارویی با چنین محصولاتی را فراهم می‌آورد.

وزارت امور خارجه با توجه به تعامل دوجانبه و روزمره‌ای که با چنین دولت‌هایی دارد، به ویژه با چین، از جایگاه مناسبی برای انجام چنین اقداماتی برخوردار نیست. ایستگاه‌های شورای پخش برنامه‌های دولتی آمریکا، که رادیو مارتی (که برای مخاطبین کوبایی برنامه پخش می‌کند) و شبکه پخش برنامه خاورمیانه را نیز در بر می‌گیرد، باید سعی کنند به صورت روزانه از دریافت برنامه‌های تلویزیونی، رادیویی و اینترنتی خود از سوی مخاطبین کشورهای خاصی که تلاش می‌کنند این برنامه‌ها را مختل سازند، اطمینان حاصل کنند. از این رو، شورای پخش برنامه‌های دولتی آمریکا، و نه وزارت خارجه، باید به عنوان آژانسی در دولت آمریکا مقرر گردد که قرار است مدیریت بودجه فعلی و آینده گروه تکنولوژی ضد سانسور اینترنت را در اختیار ‌گیرد.


در گزارش منتشر شده از سوی سنا از برنامه‌ "هی‌استک بسیار انتقاد شد و آن را "مدیریت نابخردانه یک تکنولوژی ناامید کننده که امتحان خود را پس نداده است" خواندند. "هی‌استک" یکی از نرم افزار‌های گروه تکنولوژی ضد سانسور اینترنت است که از سوی مرکز پژوهشی سانسور در سانفرانسیسکو برای فعالان دموکراسی در ایران، طراحی شد.

 تیم هی‌استک نه به درستی نرم‌افزار خود را امتحان کرده بود و نه اجازه داد که به صورت مستقل مورد تحلیل رمز‌شناسی قرار گیرد و خودسرانه نسخه بتای آن را در اختیار ایرانیان قرار داد.

در سپتامبر ۲۰۱۰، بلافاصله پس از توزیع نسخه بتای این نرم‌افزار، یک تیم مستقل توانست ظرف مدت شش ساعت رمز آن را بشکند و نشان داد که دولت ایران نیز قادر است با دستکاری این نرم‌افزار تمام کاربران آن را شناسایی کند. با انتشار اخبار مربوط به نقاط ضعف این نرم افزار، پروژه هی‌استک به سرعت متوقف شد.