Gerdab.IR | گرداب

شیمون پرز:

اسرائیل جنگ جدیدی در پیش دارد

تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۸۹

پرز گفت: «ما داریم وارد فصل جدیدی می‌شویم: سرنوشت متفاوت خاورمیانه. این تغییر، بسیار چشمگیر بوده است و این بار مسئله کاملاً فرق می‌کند.»

به گزارش گرداب به نقل از جروزالم پست، "شیمون پرز"، رئیس جمهور 86 ساله رژیم صهیونیستی، در همایش روسای سازمان‌های اصلی آمریکایی یهودی، با اشاره به شرایط جدید منطقه خاورمیانه و همچنین موقعیت ایران، در هتل اینبال واقع در بیت‌المقدس گفت: «اسرائیل جنگ جدیدی در پیش دارد.»

وی افزود: «اکنون ما نه با یک حمله نظامی بلکه با یک حمله دیپلماتیک مواجه هستیم، چرا که وضعیت دیپلماتیک در جهان به سمت صلح می‌باشد.»

جروزالم پست افزود: به گفته وی اسرائیل در سازمان ملل "چهره‌ای دیو مانند" پیدا کرده و این در حالی است که سازمان ملل نه تنها در خصوص آینده اسرائیل کاری نمی‌کند بلکه به آن حمله نیز می‌کند.

وی در خصوص رویدادهای تهران گفت که جهان باید بین ایران و مصر تمایز قائل شود: «در حالی که انقلاب مصر نسبتاً بدون خشونت بود، اما می‌توان در تلویزیون دید که در ایران قانون‌گذاران از قوه قضائیه می‌خواهند تا مخالفان را بکشند.»

شیمون پرز با دفاع از فناوری بالا به عنوان اسلحه‌ای در برابر فقر و خشونت یاد کرد و گفت که رویدادهای اجتماعی خاورمیانه هیچ‌گاه بدون کمک اینترنت و فیس‌بوک روی نمی‌داد.

پرز بیان کرد: «بزرگ‌ترین سلاحِ انقلاب، آیفون است. باید به تمام کشورهایی که از دموکراسی سوءاستفاده می‌کنند ولی از فناوری بالا استقبال می‌کنند، این فرصت داده شود تا بتوانند جهان جدید را تجربه کنند.»

او همچنین علم و فناوری را ابزاری بسیار مؤثرتر از دیپلماسی عمومی خواند.

وی معتقد است که "فقر" بیش از هر چیز دیگری در این شورش نقش داشته است. با این حال وی تصدیق کرد که فقر چیز جدیدی نیست. آنچه جدید است ارتباطاتی چون فیس‌بوک و توییتر است که امکان ارائه نظر را به اشخاص زخمی می‌دهد و سریعاً تاثیرگذار می‌شود.

پرز با توجه به رویدادهای کشورهای مختلف خاورمیانه گفت: «ما داریم وارد فصل جدیدی می‌شویم؛ سرنوشت متفاوت خاورمیانه». به گفته وی این تغییر، بسیار چشمگیر بوده است و این بار مسئله کاملاً فرق می‌کند.
 
پرز توسعه‌های جدید را نه به عنوان یک انقلاب که به عنوان یک شورش ارزیابی کرد، چرا که از نظر وی آنها برگرفته از ارتش، مذهب، حزب سیاسی یا دولت نبوده‌اند.

شیمون پرز با تمرکز بر مصر افزود: «چنین چیزی به هیچ وجه سازمان‌دهی نشده بود. این مسئله، شورشی بدون رهبر بود.»

وی گفت: «به هنگام مبارزه با ترور، نمی‌توان از دیپلماسی عمومی برخوردار بود.» و اشاره کرد که: «متعصبان و افراط‌گران از اسرائیل به عنوان بهانه‌ای برای پرداختن به مشکلات کشورشان استفاده می‌کنند و در تلاشند تا مشروعیت ما را از بین ببرند.»

به گفته وی تنها راه مبارزه با تروریسم،‌کامل کردن فرایند سازش با فلسطینیان است و در هنگام انجام چنین کاری، باید به طور هم‌زمان به کشورهای همسایه در داشتن راهکارهای فناوری بالا مانند نگهداری آب و تصفیه آب کمک کرد.

پرز ابراز اطمینان کرد که چنین تمهیداتی تا حد بسیار زیادی احساسات ضد اسرائیلی را از بین می‌برد.
 
منبع:‌ مشرق