Gerdab.IR | گرداب

گزارش كامل از نشست امنيت و آزادی سايبر؛

آينده تكنولوژی ديده‌بانی ديجيتال

تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۸۹

انديشكده بروكينگز در سميناري ضمن بررسي امنيت و آزادي سايبري براي شهروندان و اقشار مختلف تأكيد كرد كه مراكز و شبكه‌هاي اينترنتي نيز به هدف جديد براي حملات سايبري و جاسوسي تبديل شده‌اند.

به گزارش گرداب به نقل از فارس، انديشكده آمريكايي بروكينگز در گزارشي به موضوع امنيت و ‌آزادي سايبر در دنياي آينده پرداخت و نوشت كه پيشرفت‌ها در فنآوري‌هاي ارتباطي، فرصت‌هاي بي‌شماري را براي رشد تجاري به وجود آورده‌اند و توانايي شهروندان و گروه‌هاي حامي را براي گسترش تغييرات در كشور (آمريكا) و سراسر جهان افزايش داده‌اند.

اين مؤسسه آمريكايي در ادامه تأكيد كرد كه در همين زمان، جنايت‌كاران و تروريست‌ها نيز مي‌توانند از فناوري‌هاي اينترنتي براي سازماندهي و گسترش عمليات‌هايشان بهره گيرند، مراكز و شبكه‌هاي اينترنتي نيز به هدف جديد براي حملات سايبري و جاسوسي تبديل شده‌اند همانگونه كه استفاده‌هاي تجاري و دولتي از آن افزايش يافته است.

بروكينگر در ادامه مطلب خود نوشت كه فناوري‌هاي اطلاعاتي سازمان‌هاي اعمال كننده قانون و امنيت ملي را در مبارزه با دشمنان مجاز به استفاده از سطوح مختلف ديده‌باني‌ها مي‌كند، اين سامانه‌ها خطرات خاص خود را براي آزادي اينترنتي و امنيت سايبري به همراه دارند.

اين انديشكده آمريكايي در ادامه به ميزگردي كه اخيراً در همين زمينه برگزار شد اشاره كرد و نوشت كه روز 14 فوريه سال جاري ميلادي، مركز نوآوري تكنولوژي در موسسه بروكينگز، ميزگردي را ترتيب داد كه موضوع آن "آينده ديده‌باني ديجيتال" بود كه در آن كارشناسان شركت كننده، رقابت تسليحاتي بين آنهايي كه رفتار اينترنتي و كساني كه تمايل به قرار گرفتن در اين مسير دارند را تشريح كردند. كارشناسان شركت كننده در اين ميزگرد با اشاره اجمالي به قانوني شدن رمزنگاري اواخر دهه 1990، در اظهاراتشان به چگونگي تناسب پارادايم‌هاي ديده‌باني قديم با تكنولوژي‌هاي جديد پرداختند.

"سوزان لانداو" و "آلن فريدمن" از جمله كارشناسان مسائل امنيت سايبر و مسائل استراتژيك بودند كه در اين ميزگرد شركت كرده و به سؤالات مطرح شده پاسخ گفتند.

در ميان كارشناسان شركت كننده در ميزگرد آينده ديده‌باني ديجيتال، آلن فريدمن روزنامه‌نگار و كارشناس مسائل اقتصادي، روابط استراتژيك و رئيس اجرايي شبكه "اف بي سي" در لندن سخنانش را اين گونه آغاز كرد: «همان طور كه استحضار داريد، مباحث در مورد امنيت سايبري اين گونه آغاز مي‌شوند كه شخصي عقيده دارد، فن‌آوري اطلاعات دنيا را تغيير داده است. من فكر مي‌كنم كه همه ما مي‌توانيم اين نظر را داشته باشيم. همه شما اينجا هستيد مي‌توانيد با اين موضوع موافق باشيد. اجازه دهيد به موضوع خاصي توجه كنيم كه عبارت است از "آينده ديده‌باني ديجيتال".»

"سنسنبرنر"، سياستمدار و كارشناس مسائل سياسي آمريكا، عضو كنگره از حزب جمهوريخواه در مجلس نمايندگان اين كشور نيز در اين ميزگرد شركت كرده بود كه با به موقع و مهم خواندن چنين پرسشي گفت كه روز پنجشنبه قرار است در كميته قضايي مجلس نمايندگان در اين باره جلسه استماعي برگزار شود. اين عضو كنگره آمريكا در ادامه اظهاراتش اين جلسه استماع را قدم نهادن در تاريكي خواند و آن را ديده‌باني الكترونيك قانوني در مواجهه با تكنولوژي‌ها مطرح كرد.

"مايك راجرز"، عضو كنگره آمريكا از ايالت ميشيگان، يكي از اعضاي حزب جمهوريخواه و رئيس كميته منتخب دائمي اطلاعات اين كشور نيز با اشاره به ضرورت بازبيني قانون "CALEA" (كمك به ارتباطات براي اجراي قانون)، گفت: «تا زماني كه اين روند قانوني ادامه داشته باشد، ديده‌باني‌ها گسترش پيدا مي‌كنند.»

وي در اين باره افزود: «ما مي‌دانيم كه افراد نادرست، در شبكه فيس‌بوك و بازي‌هاي ويدئويي اينترنتي با هم ارتباط برقرار مي‌كنند. اين براي آمريكا، ديوانگي است كه در دنياي در حال تغيير ارتباطات اينترنتي، پيشرفتي نداشته باشد. ديده‌ايم زماني كه افراد نادرست بر ارتباطات اينترنتي تمركز مي‌كنند چه اتفاقاتي روي مي‌دهد.»

"بيل كيتينگ"، ديگر عضو كنگره آمريكا نيز در اين ميزگرد شركت داشت و در اظهاراتش به تظاهرات در مصر و ايران اشاره كرد و گفت: «تظاهرات مصري‌ها و ايراني‌ها به ما آموخت كه رسانه‌هاي جمعي همانند سلاح‌هاي ديگر، تا چه حد قدرت دارند.»

وي تاكيد كرد شركت‌هايي كه به كشورها فن‌آوري مي‌فروشند تا سوءاستفاده از حقوق بشر دائمي شود، بايد براي قانوني شدن اين امر با كنگره همكاري كنند.

وي افزود: «اين امر مهمي است كه بدانيم دولت با استفاده از فن‌آوري ارتباطات، براي حفاظت از ما در برابر آسيب‌هاي قانوني، در حالي كه به آزادي‌هاي فردي احترام گذاشته شود، چه مي‌تواند انجام دهد و چه نمي‌تواند.»