Gerdab.IR | گرداب

اذعان روزنامه‌های آمریکایی و اسرائیلی؛

قدرت ایران با انقلاب‌های منطقه رو به افزایش است

تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۸۹

لس‌آنجلس ‌تایمز نوشت: «ایران بزرگ‌ترین برنده ناآرامی‌های خاورمیانه است و این به دلیل این است که ایران خود را با کشورهایی که دیکتاتورهای خود را سرنگون کردند، همدرد نشان می‌دهد.»

برخی روزنامه‌های مهم آمریکایی و اسرائیلی با اشاره به تحولات منطقه تاکید کردند که با انقلاب‌های خاورمیانه، قدرت ایران رو به افزایش گذاشته است.

به گزارش گرداب به نقل از فارس، انقلاب کشورهای تونس، مصر و ساقط شدن رؤسای جمهور این کشور‌ها که از متحدان غرب در منطقه بودند، دولت‌های غربی به ویژه آمریکا و همچنین رژیم صهیونیستی را نگران کرده است.

روزنامه آمریکایی "لس‌آنجلس ‌تایمز" در گزارشی با اشاره به تحولات خاومیانه تاکید کرد که تنها برنده انقلاب‌های مردمی منطقه ایران است.

این روزنامه آمریکایی، اعزام دو ناو ایرانی به آب‌های آزاد مدیترانه را که پس از ۳۲ سال از کانال سوئز عبور کردند و در بندری در ساحل سوریه پهلو گرفتند، گواهی بر ادعای خود برشمرد و نوشت: «عبور ناوهای ایران از کانال سوئز و پهلو گرفتن آن در آب‌های سوریه بزرگ‌ترین دلیل بر استفاده ایران از تحولات منطقه است در حالی که در زمان حسنی مبارک ایران چنین اقدامی نکرد.»

لس‌آنجلس ‌تایمز نوشت: «ایران بزرگ‌ترین برنده ناآرامی‌های خاورمیانه است و این به دلیل این است که ایران خود را با کشورهایی که دیکتاتورهای خود را سرنگون کردند، همدرد نشان می‌دهد.»

«تغییرات زلزله‌وار عربی به سود ایران و به زیان عربستان سعودی است.» این عبارتی است که روزنامه نیویورک تایمز در مقاله‌ای به کار برد و اذعان کرد که تحولات منطقه، به سود ایران و به زیان متحدان آمریکا است.

بنا بر این گزارش، بر خلاف اینکه "فرید زکریا"، تحلیلگر هندی‌ الاصل آمریکایی، انقلاب‌های عربی را «اولین تحرک مردم در قرن ۲۱ خواند» ولی "مایکل سلیکمن"، تحلیلگر امور خاورمیانه در روزنامه نیویوک‌تایمز تصریح کرد که این تحولات «به سود ایران و به زیان عربستان، متحد آمریکا است.»

مایکل سلیکمن نوشت که نظام‌هایی که دچار زلزله‌ شده‌اند همه متحد آمریکا هستند به طوری که همه این کشور‌ها مانند نظام حسنی‌مبارک، زین‌العابدین بن علی، علی عبدالله صالح و عبدالعزیز بوتفلیقه روسای جمهوری (سابق) مصر، تونس، یمن و الجزایر در جنگ آمریکا علیه تروریسم دارای جنبه مشترک هستند و این علاوه بر ارتباط و همکاری دائم حکومت‌های پادشاهی عربی با آمریکا در همه مسائل است.

در این گزارش با بیان اینکه حتی نظامیان سودان و لیبی در دوره اخیر با آمریکا همکاری کرده‌اند، آمده است که دولت عمر البشیر در سودان در جنگ با تروریسم با آمریکا کاملا همکاری اطلاعاتی کرد. معمر القذافی، رئیس جمهوری لیبی یکی از سران عربی است که جنبش‌های اسلامی را سرکوب کرد و تنها کشوری است که برنامه‌ هسته‌ای خود را تحویل آمریکا داد؛ وضعیت برای عربستان سعودی دشوار‌تر است و از بیم آغاز اعتراضات مردمی طرحی به ارزش ۱۰۰ میلیارد ریال سعودی آغاز شده است. ریاض می‌ترسد که در کانون ناامنی قرار بگیرد.

بنا بر این گزارش، همه این مسائل نشان می‌دهد که عربستان تحت فشار است و نفوذ و قدرت ایران افزایش یافته است؛ در حالی که این دو کشور برای افزایش نفوذ منطقه‌ای و حتی اسلامی در رقابت هستند.

فرید زکریا، نیز در واشنگتن‌پست نوشت: «تقریبا یک دهه است که آمریکا دریافته است که حمایت واشنگتن از رژیم‌های دیکتاتوری سبب ایجاد گرایش‌های افراطی دینی شده است که منطقه و آمریکا را تهدید می‌کند.»

همچنین روزنامه اسرائیلی هاآرتص در گزارشی به قلم "اوری شاویت" نوشت: «بر خلاف اینکه انقلاب‌های عربی موفق شده است که برخی دیکتاتور‌ها را در منطقه سرنگون کند، ولی در این میان خطری هست که کسی متوجه آن نیست.»

اوری در این مقاله با نام "طوفان تغییر" تصریح می‌کند که خطر در افزایش قدرت ایران پس از انقلاب‌های عربی است که قدرت بزرگ خاورمیانه می‌شود.