ازغدی:

پیام رهبری باعث سقوط مصر شد

تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۸۹

یکی از اعضای اخوان المسلمین بیان می‌کند: «وقتی تونس سقوط کرد و ما در مصر قیام خود را شروع کردیم، بعد از یک هفته مایوس شده بودیم، زیرا فکر می‌کردیم مصر نیز سریع سقوط می‌کند ولی بعد از صحبت‌های رهبر معظم انقلاب که در نماز جمعه ایراد کردند و در میدان التحریر مصر پخش شد روحیه مردم را تغییر داد»

رحیم‌پور ازغدی گفت: «بعد از صحبت‌های رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه تهران که در میدان التحریر مصر پخش شد، رژیم آمریکایی مصر سقوط کرد.»

به گزارش گرداب به نقل از رسا، "حسن رحیم‌پور ازغدی"، استاد حوزه و دانشگاه‌ در همایش "‌چالش‌های فراروی روحانیت در دهه چهارم انقلاب اسلامی" که چهارم اسفند‌ماه در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار داشت: «سقوط دو رژیم آمریکایی در مصر و تونس نشان داد که تمامی رژیم‌های وابسته به آمریکا در خطر هستند.»

وی با بیان اینکه این انقلاب‌ها ساختار می‌خواهد تا بتواند مثل انقلاب ایران ادامه داده و از بین نرود، تصریح کرد: «یکی از اعضای اخوان المسلمین بیان می‌کند: وقتی تونس سقوط کرد و ما در مصر قیام خود را شروع کردیم، بعد از یک هفته مایوس شده بودیم، زیرا فکر می‌کردیم مصر نیز سریع سقوط می‌کند ولی بعد از صحبت‌های رهبر معظم انقلاب که در نماز جمعه ایراد کردند و در میدان التحریر مصر پخش شد روحیه مردم را تغییر داد؛ لذا می‌توان گفت پیام رهبری باعث سقوط مصر شد.»

عضو پیشین شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سخن مبارک، رئیس جمهور سابق مصر بیان کرد: «وی قبل از سقوط خود بیان می‌کرده است: «اگر من بروم تمام رژیم‌های وابسته از بین می‌روند و اسلام گراهایی بر سر کار می‌آیند که تحت تاثیر ایران هستند.» و این سخن نشان می‌دهد که استعمار نیز به جایگاه و نقش ایران در بین سایر ملل پی برده است.»

رحیم‌پور ازغدی تصریح کرد: «انقلاب‌هایی که در کشورهای مختلف روی داده با پشتوانه اسلامی است و در تاریخ سابقه ندارد که در چند کشور انقلاب‌های مردمی رخ دهد.»

در عرصه نظام سازی، دوست و دشمن چشمشان به روحانیت است
وی با بیان اینکه در عرصه نظام سازی، دوست و دشمن چشمشان به روحانیت است، افزود: «رئیس یکی از دانشگاه‌ها در غرب می‌گوید: «اگر دانش‌های علوم سیاسی، اقتصاد، تعلیم و تربیت اسلامی، نظام خانواده در اسلام و... از سوی شما ارائه شود ما در دانشگاه‌هایمان این مبانی را تدریس می‌کنیم»، ولی متاسفانه هنوز یک کرسی نقد ثابت در جامعه‌شناسی، اقتصاد، علوم سیاسی در حوزه وجود ندارد تا درسنامه‌ای از آنچه در این حوزه‌ها ارائه شده، نقد شود.»

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه سایر کشور‌ها چشمشان به ایران است، زیرا بزرگ‌ترین موفقیت‌ها در ایران رخ داده است، ابراز داشت: «چالش اساسی در این میان این است که آیا حوزه علمیه خود را برای چنین فضاهایی آمده کرده است یا خیر.»

وی ادامه داد: «هر چه در کشور با تفکر اسلامی تولید شود، در جهان الگو برداری می‌شود از جمله می‌توان به سیر حجاب از زمانی که از عثمانی به ایران و افغانستان آمد اشاره کرد. در این سیر در ۱۵ سال اخیر، بعد از شکل گیری انقلاب و رعایت حجاب در کشور این جنبش به کشورهای ترکیه و عربی وارد شد و سپس وارد اروپا شد و اکنون در برخی کشور‌ها که آزادی لباس جزء قانون بود، حجاب جرم محسوب می‌شود.»

رحیم‌پور ازغدی با تأکید بر اینکه در حال حاضر در جهان اسلام بحث مارکسیست و سوسیالیست و.. مطرح نیست، خاطر نشان کرد: «این مکاتب در قرن گذشته گفتمان جهان را در دست داشتند و تا ۴۰ سال پیش در ایران هر کسی می‌خواست انقلابی شود گفتمان اسلامی را با مارکسیست و... رقیب می‌دانست، اما در حال حاضر اصلا بحثی از مارکسیت و سوسیالیست و... نیست.»

میزان آمادگی روحانیون برای رهبری جهان اسلام چالش اصلی روحانیت محسوب می‌شود
وی چالش اصلی روحانیت در دهه چهارم انقلاب را میزان آمادگی علما و حوزه برای رهبری جهان اسلام و تبدیل شدن به یک قدرت اصلی در دنیا عنوان کرد و یادآور شد: «این رهبری تنها به شیعیان اختصاص ندارد، بلکه همه مسلمانان را شامل می‌شود.»

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در حال حاضر ما به لحاظ ایدئولوژیک یک ابرقدرت در جهان محسوب می‌شویم، بیان داشت: «ابرقدرت به کسی می‌گویند که بدون نظر او کاری انجام نشود و الان بدون نظر انقلاب اسلامی کاری در جهان انجام نمی‌شود و این به خاطر عقبه انقلاب است. حتی کسانی که حساسیت‌های مذهبی دارند خود به این الگوبرداری از ایران اذعان دارند.»

وجود توهم اسلام‌شناسی در بین برخی از طلاب
رحیم‌پور ازغدی با تأکید بر این‌که طلاب باید روزی ۱۵ ساعت کار علمی کنند تا بتوانند به مقابله با این چالش بپردازند، ادامه داد: «برای مقابله با این روند باید با زبان فکری و عقلانی مخاطب آشنا شویم و‌ نباید با لحن منفعلانه و شرمنده با جهان سخن بگوییم، زیرا وقتی کسی خود را باور نداشته باشد دیگران هم او را قبول نمی‌کنند، زیرا یک باور نداشته را نمی‌توان به دیگران منتقل کرد.»

وی با بیان اینکه الان جهان با پنج دهه قبل تفییر کرده و شرایط به گونه‌ای دیگر است، افزود: «در حال حاضر نسبت جهان تشیع با دین یکی نیست و نسبت حوزه هم با این‌ها نباید یکی باشد، و شرایط به گونه است که حتی فقر رسانه‌ای ما نیز مانع پیشرفت نمی‌شود.»

استاد حوزه ودانشگاه با اشاره به اینکه اگر ماهواره و اینترنت نبود این انقلاب‌ها به این سرعت رخ نمی‌داد، تأکید کرد: «ماهواره و اینترنت به داد این ملت‌ها رسید و با اطلاع آن‌ها از وقایع در جهان به پیروزی نزدیک شدند.»

وی با بیان اینکه سازماندهی رسانه‌هایی که علیه ما انجام شده بود، به ضرر خودشان بود، بیان داشت: «پیامی که از رسانه منتقل می‌شود بر‌‌ همان رسانه غلبه می‌کند، لذا اگر مانیسفت‌هایمان را در برابر آن‌ها آماده کنیم ضعفمان در عرصه رسانه مانع پیروزی ما نمی‌شود

تمدن اسلامی نرم افزار می‌خواهد
رحیم‌پور ازغدی به جنبش جهانی اسلامی و بازسازی تمدن اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: «این تمدن نرم افزار می‌خواهد همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب بیان کردند: «اگر روحانیت وارد عرصه نشود مردم و دنیا منتظر نمی‌مانند» زیرا تاریخ در حرکت است.»

وی با بیان این‌که عطش تمدن اسلامی در جهان بیشتر شده و همه مسلمانان می‌خواهند یکی، دو قرن عقب ماندگی و شکست مسلمانان را جبران کنند، ابراز داشت: «این مطالبه جهان، یک فرصت تاریخی است که انرژی جنبش جهانی ایجاد کرده و تاثیر سریع می‌گذارد، زیرا وقتی جهان تشیع تشنه شنیدن می‌شود اگر در حلقه کوچکی هم کار صورت گیرد آن کار در جهان الگو می‌شود.»

هسته اصلی بنیاد گرایی اسلامی، تفکر شیعی انقلاب است
استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این‌ که دست روحانی باید از الان در مورد فقه شیعه باز باشد و اطلاعات داشته باشد تا اگر چنین فضایی پیش آمد بتواند پاسخگوی افراد باشد، تصریح کرد: «جنبش شیعی امروز جهان، احیای مجدد دین است. استکبار از خطر بنیاد گرایی اسلامی می‌ترسند، زیرا هسته اصلی آن تفکر شیعی انقلاب اسلامی است.»

وی عصر حاضر را عصر بنیادگرایی دینی بیان کرد و افزود: «وقتی در آمریکا نامزدهای ریاست جمهوری برای جلب آرا به مسجد، کلیسا و... می‌روند یعنی ضد ارزش‌ها در این کشور ارزش شده، این حرکت خود یک انقلاب است که باید هزینه آن پرداخت شود

رحیم‌پور با بیان اینکه هر انقلاب یک هزینه جسمی یعنی ریختن خون انسان‌ها و یک هزینه فکری دارد، یادآور شد: «باید ببینیم آیا حوزه مشهد چند طلبه دارد که بتوانند در کشورهای دیگر به گونه‌ای بحث کنند که بین مسلمانان موجب وحدت شوند.»

وی با انتقاد از عطش مدرک‌گرایی که در بین برخی طلاب رواج پیدا کرده است، اظهار داشت: «نباید به سمت مدرک‌گرایی حرکت کنیم بلکه باید برویم به سمت فعالیت‌ها‌ و کارهایی که بر زمین مانده است.»

ترویج روح دینی در جهان نیازمند بازخوانی آیات قرآن کریم است
رحیم‌پور ازغدی با بیان این‌که امروز دین یک پدیده بروکراتیک نیست، بلکه یک دستگاه معرفتی است، ادامه داد: «در تفکر اسلامی دین یک نهاد که در عرض سایر نهاد‌ها باشد، نیست بلکه دین روح حاکم بر همه نهادهای اجتماعی، سیاسی و.. است. اگر بخواهیم این دین حاکم باشد باید روح دینی رواج یابد که دراین زمینه نیاز به بازخوانی آیات و روایات داریم.»

وی افزود: «البته این کار از قبل از انقلاب شروع شده، اما حصاری که ایجاد کرده و خود را به چند آیه محدود کرده‌ایم ما را به تمدن سازی جهانی نمی‌رساند.»

عضو پیشین شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که غرب می‌خواهد از دین قداست زدایی کرده و دین را شهروند معرفی کند نه اینکه شهردار، گفت: «چالش دیگر در روحانیت در عصر حاضر در تبیین مفاهیم اسلامی و توجه به هرمنوتیک پیام یا خبر است. مخاطب ما در خلا به حرف‌های ما گوش نمی‌دهد، اما متاسفانه طوری آیات و روایات را می‌خوانیم که تبلیغ علیه دین می‌شود که این اقدام خود خیانت به سنت است.»

وی با مذموم شمردن بیان ترجمه تحت اللفظی حدیث و آیه، بیان داشت: «سخنگوی دین باید توجه کند که مخاطب تنها معنای تحت اللفظی را نمی‌گیرد، حتی گاهی به آن معنا توجه نمی‌کند؛ از این رو گاهی نتیجه عملی یک حرف با نتیجه نظری آن متفاوت است. این موضوعات در جهانی شدن پیام تشیع تأثیر می‌گذارد.»

رحیم‌پور ازغدی تصریح کرد: «امروز ما مدعی جهانی‌شدن هستیم؛ از این رو باید‌‌ همان تقیه معرفتی ائمه و این‌که به هر کسی هر چیزی را بیان نمی‌کردند رعایت کنیم، زیرا اگر این‌گونه عمل نکنیم پیام تشیع جهانی نمی‌شود

با به رنگ روز در آوردن مفاهیم دین، تشیع جهانی نمی‌شود
وی با بیان این‌که با به رنگ روز در‌آوردن معانی و مفاهیم دین، تشیع جهانی نمی‌شود، خاطر‌نشان کرد: «عصر امروز باید اسلامی شود نه این‌که اسلام را امروزی کنیم که برای تحقق این امر باید به زبان عصر مسلط باشیم.»

عضو پیشین شورای عالی انقلاب فرهنگی دیگر چالش‌های روحانیت در عصر حاضر اشاره کرد و یادآور شد: «صداقت و درد دین داشتن، گفت ‌و ‌گوهای واقعی و فرضی از مخاطب و پاسخ به سوالات واقعی، منطقی بودن پاسخ، مورد نیاز بودن پاسخ و نو اندیشی بی‌دینانه در برابر دین از دیگر چالش‌های روحانیت در عصر حاضر است.»

وی تأکید کرد: «باید یک مرز بندی بین فلسفه ملحدان ماوراءالطبیعه با فلسفه‌ای که علم را محدود در محسوسات نمی‌کند، صورت گیرد.»

وی با بیان این‌که حرفی که عقل اثبات کند دین است، یادآور شد: «اصلا معرفت دینی و غیر دینی نداریم و همین تقسیم‌بندی معرفتی، خود شروع سکولاریسم است