Gerdab.IR | گرداب

پایگاه "ریس فور ایران" گزارش کرد:

استفاده آمریکا از مخالفان داخلی برای تضعیف جایگاه ایران

تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۸۹

دولت اوباما تصمیم گرفته است به هر نحوی که ممکن است به جمهوری اسلامی فشار بیاورد و این در حالی است که جایگاه استراتژیک آمریکا در خاورمیانه جلوی چشمان ما روز به روز ضعیف‌تر شده و تحلیل می‌رود.

دولت اوباما تصمیم گرفته است به هر نحوی که ممکن است به جمهوری اسلامی فشار بیاورد و قصد دارد برای این کار از معترضان در ایران حداکثر استفاده را بکند.

به گزارش گرداب به نقل از فارس، پایگاه "ریس فور ایران" طی مقاله به بررسی راهکارهای مد‌نظر آمریکا برای مقابله با اتفاقات روی داده در منطقه پرداخته است.

در این مطلب نویسنده با اشاره به نزول جایگاه آمریکا در منطقه به تبیین این موضوع پرداخته است که آیا می‌توان از موج ایجاد شده در کشورهای عربی برای ایجاد آشوب در ایران استفاده کرد.

نویسنده این مطلب با اشاره به مقاله منتشر شده در یکی از نشریات امریکایی درباره ناآرامی‌های بحرین می‌نویسد:

آمریکا نمی‌تواند ناآرامی‌های بحرین را نادیده‌ بگیرد
دوست محترم ما "دیوید فرام" مطلب بسیار جالب توجهی را با عنوان "آمریکا نمی‌تواند ناآرامی‌های بحرین را نادیده‌ انگارد" منتشر کرده است. دیوید نکات مهمی را گوشزد کرده است که ما نیز با آن‌ها موافق هستیم؛ از آنجا که یک ناوگان جنگی کامل آمریکا در بحرین مستقر است، هیچ راه گریزی نیست که آمریکا بتواند خود را از مناسبات داخلی و امور سیاسی بحرین جدا کند و دخالتی در این باره نداشته باشد؛ اما توصیه‌ای که وی برای سیاست خارجی آمریکا پیشنهاد می‌کند، چندان از نظر ما خوشایند نیست: «همیشه و هرگز: ایران بازیگر بزرگی در خاورمیانه است... هر تصمیمی که در قبال این منطقه اتخاذ می‌شود باید با این سؤال ارزیابی گردد، آیا این تصمیم ما را به یک تغییر مثبت در سیستم سیاسی ایران نزدیک می‌کند یا از آن دور می‌سازد؟ این سؤال باید در مورد تصمیم‌گیری‌هایی که نسبت به بحرین و بسیاری از دیگر کشور‌ها صورت می‌گیرد نیز در نظر گرفته شوند.»

اعتراضات در کشورهای عربی جایگزینی برای داستان ایران
یکی از دلایلی که باعث می‌شود پیشنهاد دیوید (به یاد داشته باشید که او یکی از برجسته‌ترین نومحافظه کارانی است که می‌توان یافت) ما را شوکه کند، این است که به نظر می‌رسد چنین پیشنهادی پیش از این از سوی رئیس جمهور اوباما و دولت وی در این منطقه به کار گرفته شده است.

در همین راستا دیوید سنگر از روزنامه نیویورک تایمز معتقد است که رئیس جمهور اوباما بر این باور است که ناآرامی‌ها در تونس، مصر و دیگر مناطق، می‌تواند روایتی جایگزین برای القاعده و ایران باشد که آمریکا باید از آن استفاده کند.

استفاده آمریکا از معترضان برای تضعیف جایگاه منطقه‌ای ایران
با توجه به همین مضامین است که باید دریابیم که چرا دولت اوباما هفت ساعت پس از اینکه عمر سلیمان کناره گیری حسنی مبارک را از ریاست جمهوری مصر اعلام کرد، از ستاد مطبوعاتی کاخ سفید بخواهد دست به کار شوند و "یک صدا از معترضان" در ایران بخواهند به خیابان‌ها ریخته و خواسته‌های خود را فریاد زنند.

دولت اوباما تصمیم گرفته است به هر نحوی که ممکن است به جمهوری اسلامی فشار بیاورد و این در حالی است که جایگاه استراتژیک آمریکا در خاورمیانه جلوی چشمان ما روز به روز ضعیف‌تر شده و تحلیل می‌رود.

برخی از این شیوه‌ها، تلاش‌های بیهوده‌ای است که در جهت ایجاد تغییر در اوضاع سیاسی داخلی ایران صورت می‌گیرد؛ از جمله تلاش‌ها و تشویق‌های دولت اوباما برای ایجاد ناآرامی در داخل ایران است. همچنین دولت اوباما به تازگی عنوان تروریست را از سازمان مجاهدین خلق برداشته و بیش از این آن را یک سازمان تروریستی نمی‌داند.

حمایت از مجاهدین خلق، تضعیف سیاست‌های ناکام آمریکا مقابل ایران
در همین راستا "ژنرال هاف شلتون"، رئیس ستاد ارتش بیل کلینتون و "جیمز جونز"، ژنرال بازنشسته ارتش و مشاور امنیت ملی پیشین اوباما و آنتونی زینی خواستار توانبخشی و حمایت از سازمان مجاهدین خلق شدند. شلتون صریحاً اعلام کرد که ایران می‌تواند از موج دموکراسی خواهی که هم اکنون در خاورمیان جریان دارد استفاده کند و لذا از این گفته چنین سناریویی پیش بینی‌ می‌شود که لازم است که حکومت کنونی ایران تغییر کند.

در گفتگو با آن دسته از اعضای دولت اوباما و اعضای کنگره که موضوع مذکور را با ایشان مطرح ساختیم، تأکید کردیم که برداشتن عنوان تروریست از یک گروه تروریستی خارجی همچون سازمان مجاهدین خلق و حمایت از آن به عنوان یک گروه مخالف "پیشتاز" تبعیدی، بیش از پیش سیاست ناکام و بی‌تأثیر آمریکا را در قبال ایران، تضعیف می‌کند.