Gerdab.IR | گرداب

مدیر اسرائیل پروژکت عنوان کرد؛

دلیل حمایت رژیم صهیونیستی از جنبش سبز

تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۸۹

واکنش گروه‌های طرفدار اسرائیل در ایالات متحده نسبت به جریانات طالب دموکراسی مصر – که عمدتا آشکارا نسبت به خواسته‌های دموکراتیک جریان سبز ایران در سال 2009 موضع گیری موافق نشان داده بودند- موضوع جالبی برای مطالعه به نظر می‌رسد.

مدیر "اسرائیل پروژکت" گفت که برخورد دوگانه رژیم صهیونیستی در حمایت از جریان سبز در ایران و همچنین عدم حمایت این رژیم از مبارزان مصری به خاطر این است که دولت مصر معاهده سازش با اسرائیل دارد، ولی ایران نگاه مسالمت آمیزی نسبت به اسرائیل ندارد.

به گزارش گرداب به نقل از مشرق، "آلن السنر"، مدیر اصلی روابط عمومی گروه "اسرائیل پروژکت"، در رابطه با برخورد دوگانه حمایت رژیم صهیونیستی از جریان فتنه در ایران و همچنین عدم حمایت این رژیم از مبارزان مصری گفت‌: « برخورد دوگانه حمایت رژیم صهیونیستی از جریان فتنه در ایران و همچنین عدم حمایت این رژیم از مبارزان مصری به خاطر این است که دولت مصر معاهده سازش با اسرائیل دارد، ولی ایران نگاه مسالمت آمیز نسبت به اسرائیل ندارد.»

پایگاه اینترنتی سالن گزارش داد: مسئله نگران کننده اسرائیل، این احتمال است که جریان اسلامی بتواند پس از سقوط دولت مبارک قدرت را به دست گیرد. بنابراین واکنش گروه‌های طرفدار اسرائیل در ایالات متحده نسبت به جریانات طالب دموکراسی مصر – که عمدتا آشکارا نسبت به خواسته‌های دموکراتیک جریان سبز ایران در سال 2009 موضع گیری موافق نشان داده بودند- موضوع جالبی برای مطالعه به نظر می‌رسید.

"السنر" در تحلیل خود از وضعیت موجود که امروز وب سایت گروه "اسرائیل پروژکت" به بحث در خصوص آن پرداخته بود، ادعا می‌کند، اعتراض عربها در مصر "استقامت و پایداری" اسرائیل را پررنگ می‌سازد. اما تحلیل وی صریحا در حمایت یا مخالفت با اعتراضات مصریان مطلبی بیان نمی‌کند.

وی در مورد موضع گیری خاص این گروه نسبت به اعتراضات مصر می‌گوید: «مسلما مانند تمام آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها و دیگران، ما با دقت بسیاری ناظر رخدادهای مصر هستیم. ما به خوبی می‌دانیم دولت مبارک که 30 سال بر سر کار بود دولتی استبدادی بوده است. ما می‌فهمیم که در این دولت انتخابات آزاد و عادلانه وجود نداشته است. همچنین می‌دانیم که این دولت در سال 1979 با اسرائیل صلح کرده است و بهای این صلح برای پیشینیان مبارک به قیمت جان آنها تمام شده است.»

وی می‌گوید: «هر چند هنوز خیلی زود است که بگوییم دولت پس از مبارک به چه شکل خواهد بود، اما نگرانی‌هایی وجود دارد.»

خبرنگار پایگاه اینترنتی سالن، افزود: من از "السنر" در رابطه با حمایت سابق گروه پرنفوذ آمریکایی حامی اسرائیل، "اسرائیل پروژکت" از اعتراضات جریان سبز در ایران در سپتامبر 2009 سوال کردم. و پرسیدم چرا این بار گروه "اسرائیل پروژکت" از همان آرمان‌های مشابه در مصر حمایت به عمل نمی‌آورد؟

"السنر" پاسخ می‌دهد: «تفاوت عظیمی بین دولت ایران و دولت مبارک در مصر وجود دارد. دولت مصر معاهده صلح با اسرائیل دارد و به آن وفادار مانده است.»

 سپس وی به دیدگاه خصومت آمیز ایران به اسرائیل اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد، تا آنجایی که وی مطلع است گروه "پروژه اسرائیل" هیچ برنامه‌ای در جهت حمایت از اعتراضات در مصر ندارد و این جریان را مانند مسئله‌ای داخلی تنها برای مردم مصر قلمداد می‌کند.

"مالکوم هونلاین"، نماینده مدیر اجرایی کنفرانس سران تشکل‌های بزرگ آمریکایی – یهودی نیز، دیدگاه کمابیش مشابهی را ارائه می‌کند.

خبرنگار پایگاه اینترنتی سالن در ادامه گزارش داد: "مالکوم هونلاین" ضمن متهم کردن ایران به افراطی گری، گفته است: «ما همیشه از جریانات طالب دموکراسی آمریکایی حمایت کرده‌ایم. در عین حال نمی‌خواهیم شاهد انقلاب‌هایی باشیم که ممکن است از سوی جریانات و عناصر افراطی منطقه، مورد استفاده قرار گیرند. ما در مورد عناصری که در مصر به قدرت خواهند رسید و ممکن است به درگیری با مصر در خصوص روند صلح و تفاهمات قید شده در توافق صلح منجر شوند، بسیار نگران هستیم.»

"هونلاین" ادامه می‌دهد: «کنار رفتن مبارک به چنین اختلال‌ها و تغییرات خطرناک بالقوه‌ای منجر خواهد شد. ما به جای انقلاب، روند منظم ایجاد اصلاحات را ترجیح می‌دهیم.»