Gerdab.IR | گرداب

ارتش آمریکا "سیاهی ‌لشکر مجازی" می سازد

تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۸۹

آمریکا از این طریق در میان مردم جهان القا می کند که یک گرایش و موج جهانی نسبت به آنچه که ماموریت این سیاهی لشکر مجازی است وجود دارد. در واقع این یک حربه عملیات روانی است که برای همراه کردن مردم با سیاست های آمریکا صورت می گیرد.

ارتش آمریکا با ساخت سیاهی لشکر مجازی در شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک، تاکتیک "ما بیشماریم" و ایجاد هیمنه را دنبال می کند.

به گزارش گرداب، نیروی هوایی آمریکا برای اجرای برنامه‌های تبلیغاتی خود و تغییر اذهان عمومی نسبت به مسائل مهم، به نرم‌افزاری رو آورده است تا با استفاده از آ‌ن بتواند سیاهی لشکر مجازی ایجاد کند و در نهایت از طریق آنها دست به اجماع عمومی و تغییر نگرش‌ها در رسانه‌های اجتماعی چون فیس‌بوک و توییتر بزند.

در حال حاضر دولت آمریکا برای ساخت این نرم‌افزار با شرکتHBGary قرارداد بسته است. با استفاده از این نرم‌افزار که به لحاظ فنی "سرویس آنلاین مدیریت شخصیت" نامیده می‌شود، یک فرد می‌تواند دست به ایجاد ارتشی از پروفایل‌های جعلی بزند.

آمریکا از این طریق در میان مردم جهان القا می کند که یک گرایش و موج جهانی نسبت به آنچه که ماموریت این سیاهی لشکر مجازی است وجود دارد. وقتی که مخاطبان با این گرایش همگانی کاذب مواجه می شوند، سعی می کنند به این موج کاذب گرایش یابند. در واقع این یک حربه عملیات روانی است که برای همراه کردن مردم با سیاست های آمریکا صورت می گیرد.

نیروی هوایی آمریکا برای مانور در فضای اطلاعاتی آنلاین، یک سری نکات پایه‌ای و ضروری در مورد رسانه‌های اجتماعی نیز در قالب دستور‌العمل ارائه کرده که در زیر تعدادی از آنها آمده است:

نیروی هوایی ارتش آمریکا و رسانه های اجتماعی
1. عدم ارائه اطلاعات طبقه‌بندی‌شده
2. صحبت و اظهار نظر در خصوص حوزه کاری و فعالیت خود
3. ارائه صحبت‌های معتبر
4. بیان نظرات شخصی، به گونه‌ای که مشخص باشد این نظرات شخصی است و نه نظرات سازمان یافته

5. معرفی خود جهت اعتبار بیشتر بخشیدن به گفته‌های خود
6. رعایت جانب احتیاط در ارائه اطلاعات
7. در صورت استفاده از عکس یا فیلم برای معرفی خود، از تصاویر و پشت‌صحنه‌های روشن و مناسب استفاده شود تا میزان پذیرش و مقبولیت پیام نیز افزایش یابد.

8. بهره‌گیری از عقل سلیم. از بیان عباراتی که معمولاً در حضور والدین خود اجتناب می‌کنید، در فیلم‌ها و گفته‌های خود نیز اجتناب کنید. همچنین به هنگام ارائه اطلاعات شخصی از جمله آدرس، شماره تماس و غیره با دقت عمل کنید چرا که ممکن است این اطلاعات در اختیار سارقان یا دشمن بیافتد.

9. از انجام ریسک‌های حساب‌شده هراس نداشته باشید. برای اتخاذ بهترین تصمیم، متغیرهای بالقوه را تا جای ممکن در نظر بگیرید.

دو نکته حائز اهمیت در اینجا این است، اولا این اقدام از سوی ارتش آمریکا صورت می گیرد و ثانیا این اقدام در فضای شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک و توییتر صورت می گیرد.

اسرائیل نیز از سیاهی لشکر مجازی مشابهی استفاده می کند؛ به طوری که کاربران در اینترنت به ناگاه با خیل عظیمی از وبلاگ ها، کامنت ها و کاربران اینترنتی در شبکه های مجازی با جهت گیری خاص اسرائیلی مواجه می شوند. در حالی که ممکن است همه این فعالیت ها از طرف یک نفر انجام گیرد.

سرویس های جاسوسی اسرائیل  از این تکنیک در زمان انتخابات ریاست جمهوری سال 88 ایران و پس از آن استفاده کردند. با وجود آنکه در ایران فضای توییتر بسیار ناشناخته بود اما کاربران بسیاری در توییتر به زبان فارسی، جهت گیری سیاسی خاصی را اتخاذ می کردند که بعدها مشخص شد، این کاربران و اطلاعات آنها منشا اسرائیلی داشته است.

فضای رسانه های اجتماعی در جنگ سایبری
وقتی که صدای یک ملت به اندازه کافی در فضای اینترنت بلند نباشد، "حقیقت" از سوی کسانی که در این فضا از صدای بلندتری برخوردار باشند رقم خواهد خورد.



منبع: مشرق