Gerdab.IR | گرداب

رايس اعتراف کرد؛

نقش بازوی فرهنگی "سيا" در تربيت سكولارهای ايران

تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۸۹

رايس پس از افشاي پروژه سرمايه گذاري آموزشي نيروهاي هواخواه آمريكا در كشورهاي منطقه با اشاره به موضوع ايران تصريح كرد:«نيروهاي سكولار ايران قوي‌تر از گذشته شده‌اند و از اين رو ما نبايد به قياس‌هاي اشتباه بسنده و تكيه كنيم.»

روز گذشته يك نشريه آلماني مصاحبه‌اي از "كاندوليزا رايس"، وزير امور خارجه سابق آمريكا را به چاپ رساند كه در آن رايس اعتراف مهمي درباره چگونگي كمك آمريكا به غربگرايان در منطقه و از جمله در ايران انجام داده است.

به گزارش گرداب به نقل از نشريه سايت آلمان، رايس در پاسخ به "يوزف يوفه" خبرنگار اين نشريه در خصوص نقش غرب در ساير كشورها اظهار داشت: «بايد به اصل دموكراسي پايبند باشيم و آن را مورد حمايت قرار دهيم و در مرحله بعد بايد به آناني كه حقوقشان را مطالبه مي‌كنند، اما همزمان حاضراند مسئولانه نيز رفتار كنند كمك كنيم.»

مقصود رايس از "آنها كه مسئولانه رفتار مي‌كنند" در اينجا احتمالاً كساني است كه تعهد مي‌دهند متعرض منافع آمريكا نشوند.

رايس در ادامه گفت و گوي اختصاصي خود با اين نشريه آلماني به نكته بسيار مهمي اشاره داشته و پرده از واقعيات بسياري برداشته است كه مي توان آن را در زمره كدهاي مورد استفاده براي رمزگشايي حوادث 20 ماهه اخير كشور گنجاند. وي تصريح كرده است: «ما تاكنون به اشكال بسيار مختلف از طريق بنياد اعانه ملي براي دموكراسي در بحث آموزش سرمايه گذاري كرده‌ايم تا يك لايه اجتماعي از لحاظ فكري سكولار را در عرصه بين المللي رشد و پرورش دهيم.»

بنياد اعانه ملي براي دموكراسي در آمريكا (NED) در ادبيات كارشناسي رسانه‌هاي غربي بازوي فرهنگي و البته پوشش سازمان سيا خوانده مي‌شود.

رايس پس از افشاي پروژه سرمايه گذاري آموزشي نيروهاي هواخواه آمريكا در كشورهاي منطقه با اشاره به موضوع ايران تصريح كرد:«نيروهاي سكولار ايران قوي‌تر از گذشته شده‌اند و از اين رو ما نبايد به قياس‌هاي اشتباه بسنده و تكيه كنيم.»

تاكيد وزير امور خارجه دولت بوش بر سرمايه گذاري بنياد اعانه ملي براي دموكراسي (NED) جهت پرورش براندازان سياسي در حكومت‌هاي مخالف آمريكا و علي الخصوص ايران در حالي است كه جرج بوش در سال 2004 به صراحت اعلام كرده بود كه قصد دارد بودجه اين بنياد را تا 2 برابر افزايش دهد. وي در آن زمان تأكيد كرده بود كه وظيفه جديد اين بنياد به ارتقا و افزايش انتخابات‌هاي آزاد، تبادلات آزاد و آزادي مطبوعات در خاورميانه متمركز خواهد بود.

اسناد بسياري از دخالت مستقيم بنياد NED در عمليات‌هاي سري سازمان جاسوسي آمريكا حكايت مي‌کند؛ از آن جمله پايگاه خبري "ولترنت" با اشاره به همكاري هيئت ملي دموكراسي با سازمان سيا مي‌نويسد: «اغلب افراد مشهوري كه در عمليات‌هاي پنهاني سيا مشاركت داشته‌اند، عضو شوراي اجرائي و يا هيئت مديره ان.اي.دي بوده‌اند. از جمله اين افراد مي‌توان به "اوتورايخ"، "جان نگروپونته"، "هنري سينسنروس" و "اليوت آبرامز" اشاره كرد.»

منبع: کیهان