Gerdab.IR | گرداب

براي تسخير اذهان دانشجويان آمريكايي صورت مي‎گيرد؛

استفاده از همجنس‌بازها براي ترميم چهره اسرائيل در آمريكا

تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۸۹

رژيم صهيونيستي در نظر دارد گروهي از جوانان را از بخش‌هاي مختلف جامعه اسرائيلي، به دانشگاه‌هاي آمريكاي شمالي اعزام كند تا تصوير اسرائيل را ميان جوانان دانشجوي اين كشور بهبود ببخشد.

به گزارش گرداب به نقل از فارس، نشريه "هاآرتص" به بررسي جديدترين برنامه ديپلماسي عمومي اسرائيل پرداخته است.

* "چهره‎هاي اسرائيل" به مقابله با فعالان ضداسرائيلي مي‎روند
در اين گزارش آمده است: "يولي ادلستين"، وزير ديپلماسي عمومي اسرائيل، اين هفته از پروژه جديد خود دفاع كرد. اين پروژه در نظر دارد گروهي از جوانان اسرائيلي را از بخش‌هاي مختلف جامعه اسرائيلي، به دانشگاه‌هاي آمريكاي شمالي اعزام كند تا تصوير اسرائيل را در ميان جوانان دانشجوي اين كشور بهبود بخشند.

هفته آينده، 17 نفر از شركت كنندگان در اين برنامه ـ كه "چهره‌هاي اسرائيل" نام گرفته‌اند، سفر خود را در كانادا و سواحل شرقي آمريكا آغاز مي‌كنند تا از تأثير اقدامات فعالان هفته [محكوميت] نژاد پرستي اسرائيل، بكاهند. بسياري از كارشناسان اين حيطه، اظهار اميدواري كرده‌اند كه برنامه جديد تأثير گذار خواهد بود.

*عرب ها، همجنس بازها و اتيوپيايي ها در ميان چهره هاي اسرائيل
ادلستين در گفتگو با نشريه آنگلوفيل اظهار داشت: «پس از مشورت با ديپلمات‌ها و رهبران سازمان‌هاي يهودي در آمريكاي شمالي، تصميم گرفتيم علاوه بر اينكه عده‌اي را به منظور رويارويي با سازمان دهندگان هفته [محكوميت] نژاد پرستي اسرائيل، روانه ميدان سازيم، شماري را هم به منظور ارائه تصويري صحيح و مناسب از اسرائيل، به آمريكاي شمالي گسيل داريم

الدستين گفت كه شركت كنندگان در اين پروژه دانشجويان يا جوانان حرفه‌اي هستند كه پيشينه آموزشي متفاوتي دارند و افزود: «برخي از اين افراد، كارشناساني برجسته اما ناشناس از جامعه اسرائيلي هستند؛ از جملهزنان عرب موفق، دانشجويان عرب، مهاجران اتيوپيايي يا فعالان همجنس‎باز. در ميان اين افراد مي‌توانم از "بكي گريفين" نام ببرم که مجري پيشين شبكه ام‌تي‌وي مي‌باشد. وي از يك پدر امريكايي در اسرائيل متولد شده است.»
 
*اقداماتي كه تا به حال چندان موثر نبوده اند
الدستين همچنين اضافه كرد كه سازمان‌هاي مردم نهادي چون "با ما بمانيد" يا "اسرائيل در قلب‌ها"، برنامه‌هاي بسياري را در جهت رويارويي با احساسات ضد اسرائيلي به انجام رسانده‌اند و در اين راستا دانشجويان بسياري را به كار گرفته‌اند. در يكي از تازه‌ترين پروژه‌ها، كه هفته آينده آغاز خواهد شد، قرار است دانشجويان اسرائيلي كه در حال حاضر در دانشگاه‌هاي آمريكا مشغول تحصيل هستند، به انجام فعاليت‌هايي به نفع اسرائيل مشغول شوند.

وزير ديپلماسي عمومي اسرائيل تأكيد كرد كه اقداماتي كه تا كنون صورت گرفته چندان مؤثر نبوده است از اين رو لازم است كه راه‌حلي جديد تدبير شود يا اقدامات فعلي گسترش يابند.
 
*ديدار با اسرائيلي هاي واقعي
"آريه گرين"، كه يك مؤسسه غير انتفاعي اسرائيلي را براي حمايت از روزنامه نگاران خارجي اداره مي‌كند، با الدستين اعلام موافقت كرد. او گفت: «اين پروژه موفق خواهد شد چرا كه دانشجويان امروزي در مورد همه آنچه كه مطالعه مي‌كنند يا آموزش مي‌بينند، مشكوك بوده و تلاش مي‌كنند خود همه آنها را تجربه و بررسي كنند. هنگامي كه دانشجويان با گروه‌هاي "واقعاً اسرائيلي" ملاقات، گفتگو و تبادل نظر مي‌كنند، به درك بهتري از جامعه اسرائيلي دست مي‌يابند؛ از اين رو چنين پروژه‌اي بايد در دستور كار حكومت اسرائيل قرار گيرد.»
با اين حال برخي از مقامات اسرائيلي در مورد موفقيت آميز بودن برنامه "چهره‌هاي اسرائيل" اظهار ترديد كرده‌اند.
 
*اسرائيل؛ دولتي استعمارگر با رفتاري غير قانوني
"مايكل بارد"، مدير شركت همكار‌ي‌هاي آمريكا ـ اسرائيل، كه شركتش در جهت تقويت پايگاه‌هاي حامي اسرائيل در كالج‌هاي آمريكايي تلاش مي‌كند، اظهار داشت: «چنين برنامه‌اي، ارزشمند است؛ اما بايد به ياد داشت كه اقداماتي از اين دست تا زماني كه منازعه و تنش وجود دارد، چندان تأثيري نخواهند گذاشت. بهترين ديپلماسي عمومي براي اسرائيل آن است كه همواره بكوشد طرح‌هاي صلح جويانه را پيش ببرد.»

"ايروين منزدورف"، سرپرست برنامه مطالعات اسرائيل ـ اعراب در مدرسه ديني در بيت‌المقدس در اين باره اين چنين اظهار نگراني كرده است: «گمان نمي‌كنم چنين پروژه‌اي كوچكترين خلأيي را از مسائل "آكادميك" اسرائيل پر كند؛ چرا كه اسرائيل به عنوان يك دولت استعماري، به اشغالگري‌هاي غيرقانوني، اسكان غير قانوني، رفتار نامناسب با فلسطينيان و ... متهم است. اين هم تلاش بيهوده ديگري است كه مي‌كوشد آنچه را كه دانشجويان خوش فكر و باهوش، مشكل اصلي قلمداد مي‌كنند، پوشش داده و مخفي سازد
 
*پروژه اي مضحك با منتقدين بسيار
وزارت ديپلماسي عمومي در حال حاضر با انتقادات بسياري مواجه است. به خصوص با توجه به پروژه بسيار مضحك "معرفي اسرائيل" كه منتقدين بسياري دارد.

در اين پروژه از توريست‌هاي اسرائيلي خواسته مي‌شود كه در هنگام سفر به ديگر كشورها به نفع اسرائيل سخن بگويند؛ از جمله، دست‌آورد‌هاي آن را ياد آور شوند. اما الدستين همچنان با تأكيد بسيار از پروژه خود حمايت مي‌كند: «نمي‌توان به آساني دست‌آورد‌هاي بسيار اين پروژه را ارزيابي كرد. اما مي‌توان گفت تا كنون دو ميليون نفر وارد وب سايت اين پروژه شده‌اند.»