Gerdab.IR | گرداب

مدیر اطلاعات ملی امریکا: تحریم جدید فایده ندارد

تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۸۹

این نخستین بار است که یک مقام اطلاعاتی بلند پایه امریکایی در اظهاراتی رسمی خواهان اجتناب از اعمال تحریم های بیشتر و برقراری روابط اقتصادی با ایران می شود.

عالی‌رتبه ترین مقام اطلاعاتی امریکا در اظهاراتی بی سابقه کارآمدی استراتژی تحریم علیه ایران را به طور کامل زیر سوال برد.

به گزارش گرداب، جیمز کلاپر، مدیر اطلاعات ملی امریکا که 19 اسفند 1389 (10 مارس 2011) در کمیسیون نیروهای مسلح سنا سخن می گفت، تاکید کرد: «ایران همچنان به کار بردن الفاظ و عبارات تند علیه غرب را ادامه خواهد داد، اما ارزیابی ما این است که اجتناب از تحریم های سنگین تر و حفظ روابط اقتصادی و تجاری ممکن است در نرم تر شدن رفتار ایران نقش مفیدتری داشته باشد.»

این نخستین بار است که یک مقام اطلاعاتی بلند پایه امریکایی در اظهاراتی رسمی خواهان اجتناب از اعمال تحریم های بیشتر و برقراری روابط اقتصادی با ایران می شود. اظهارات کلاپر هنوز واکنش چندانی در جامعه رسانه ای امریکا برنیانگیخته ولی به وضوح نشان دهنده آن است که ارزیابی اطلاعاتی امریکا از توان ایران برای حفظ محاسبات استراتژیک خود در مقابل فشارهای اقتصادی تغییر کرده است.


کلاپر که به همراه رونالد برگس، مدیر آژانس اطلاعات دفاعی امریکا (DIA) به سنا رفته بود در بخش دیگری از اظهارات خود گفته است: «برنامه اتمی ايران بر اساس يک تحليل هزينه- فايده حرکت می‌کند و بر همين اساس، اين شانس به جامعه جهانی داده شده که بر همين اساس با ايران معامله کنند.»

وی درباره برنامه هسته ای ایران می گوید: «پیشرفت های فنی ایران به ویژه در زمینه غنی سازی اورانیوم این برآورد آمریکا را تقویت می کند که تهران ظرفیت علمی، فنی و صنعتی را دارد تا در نهایت سلاح اتمی تولید کند. به این ترتیب مسئله محوری اراده سیاسی ایران برای انجام این کار است.»

کلاپر همچنین می گوید: «نظام ايران پس از انتخابات سال گذشته رياست جمهوري، اين کشور را به سوي استحکام بيشتر سوق داد و سيطره‌اش را تحکيم کرد، بنابر اين انتظار نمي رود که با مخالفان خود آشتي کند.»

کلاپر در ادامه گفته است: «اطلاعات امريکا تصور مي کند ايران از طريق حمايت از گروههاي مخالف منافع واشنگتن و تل آويو در منطقه و رهبري مخالفت با طرح هاي امريکا تلاش مي کند نفوذ واشنگتن در اين منطقه را از بين ببرد. ايران همچنين براي جلوگيري از تداوم همکاري ميان امريکا و هم پيمانان عرب ميانه رو کاخ سفيد تلاش مي کند. تهران به علاوه براي تقويت توان بازدارندگي اش در مقابل تهديدات امريکا و اسرائيل فعاليت مي کند.»

منبع: ایران هسته‌ای