Gerdab.IR | گرداب

براي ترميم چهره آمريكا در شرق آسيا؛

کمک ارتش آمريكا به زلزله زدگان ژاپنی براي نمايش قدرت نرم

تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۸۹

ياهو نيوز نوشت: زلزله ژاپن فرصتي مناسب براي ارتش آمريكا است تا قدرت نرم آمريكا را با كمك به زلزله زدگان ژاپني نشان دهد.

به گزارش گرداب، سايت خبري ياهو نوشت: سونامي كه به تازگي سواحل شمال شرقي ژاپن را درنورديده است، همانند تسونامي اقيانوس آرام، به منزله فرصتي است براي حضور پررنگ قدرت نرم آمريكا. حجم انبوهي از نيروهاي نظامي آمريكا براي نجات جان مردم و رساندن كمك به نجات يافتگان در اين منطقه مستقر شده‌اند.

شمار نيروهاي استقرار يافته آمريكايي در ژاپن به 38000 نفر مي‌رسد كه بيشتر آنها سرباز و تفنگداران دريايي هستند. اين افراد خط مقدم يك جبهه آمريكايي را تشكيل مي‌دهند.

بالگرد‌هاي آمريكايي نجات يافتگان زلزله را از مناطق آسيب ديده به مناطق امن منتقل مي‌كنند. تأسيسات بيمارستاني آمريكايي براي مداواي مجروحين و آسيب ديدگان مهيا هستند. پايگاه‌ها و كشتي‌هاي آمريكايي نيز به عنوان محل دريافت كمك‌هاي ارسالي مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

اين دقيقاً همان چيزي است كه تحليلگران استراتژيك آن را "قدرت نرم" مي‌خوانند. به كار گيري قدرت نرم، در برابر قدرت سخت كه شامل به كارگيري تسليحات نظامي و اشغال سرزمين‌ها مي‌شود، به خوبي در اينجا ديده مي‌شود؛ به كار گرفتن نيروهاي نظامي به منظور كمك رساني به مردم، به جاي بهره برداري از ايشان در جهت كشتار و تخريب. توزيع غذا و پتو، مداواي آسيب ديدگان و جمع آوري مخروبه‌ها به دست نظامياني كه يونيفورم رسمي خود را به تن دارند، ابزاري بسيار قدرتمند براي انتشار و تبليغ حسن نيت آمريكا است.

مردمي كه همه زندگي خود را از دست داده‌اند، شكر گذار كساني خواهند بود كه به كمك ايشان آمده‌اند. برخي از آنها نيز به اين نتيجه خواهند رسيد، آمريكايي‌هايی  كه سايه سنگين خود را بر خاورميانه و آسياي مركزي انداخته‌اند، به هيچ وجه هولناك نيستند. اگر كمك رساني به مردم و نجات جان ايشان سبب گسترش چنين احساسي شود، در نتيجه يک موقعيت برد - برد به وجود خواهد آمد.

منبع: فارس