Gerdab.IR | گرداب

بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه فناوری‌های راهبردی

تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۸۹

حضرت آيت الله خامنه ای رهبر معظّم انقلاب اسلامی روز گذشته بيش از 5 ساعت از نمايشگاه فناوري‌های راهبردی ديدن كردند و از نزدیك با دستاوردهای علمی و فناوری محققان و دانشمندان كشور آشنا شدند. رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای ورود به نمايشگاه فناوريهای راهبردی در محل يادمان شهيدان علي‌محمدی و شهرياری حضور يافتند و با قرائت فاتحه، برای شهيدان عرصه علم و ايمان علو درجات مسئلت كردند.

به گزارش گرداب به نقل از دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای ورود به نمايشگاه فناوريهای راهبردی در محل يادمان شهيدان علي‌محمدی و شهرياری حضور يافتند و با قرائت فاتحه، برای شهيدان عرصه علم و ايمان علو درجات مسئلت كردند.

در نمايشگاه فناوريهای راهبردی، اختراعات، توليدات و دستاوردهای علمی و فناوری محققان و دانشمندان كشور در بخشهای هوا ـ فضا، ميكرو الكترونيك، انرژيهای نو، نانو تكنولوژی، فناوريهای بين رشته ای، سلول های بنيادی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، زيست فناوری و گياهان دارويی و طب ايرانی به نمايش گذاشته شده بود.

طرح ملّی "طراحی و ساخت راكتور نيروگاه آزمايشی گداخت هسته ای به روش محصور سازی مغناطيسی" از جمله دستاوردهای علمی در بخش فناوری انرژيهای نو بود. گداخت هسته ای يكی از پيشرفته ترين روشهای توليد برق است كه تا چند سال ديگر جايگزين روش كنونی شكافت هسته ای خواهد شد. جمهوری اسلامی ايران اكنون در مرحله مطالعاتی اين طرح قرار دارد و در آينده وارد مرحله ساخت نيروگاه گداخت هسته ای خواهد شد.

اَبررايانه ملّی اميركبير از جمله طرح های كلان ملّی است كه در اين نمايشگاه عرضه شده بود. طراحی، ساخت و بهره برداری از اين اَبررايانه كاملاً در داخل و در دانشگاه صنعتی اميركبير انجام شده است. تكنولوژی ساخت اين ابررايانه فقط در اختيار ده كشور است. اين اَبررايانه قدرت پردازش انجام 89  هزار ميليارد عمليات محاسبه شناور را در ثانيه دارد.

ماهواره صنعتی اميركبير نيز از جمله توانمنديهای محققان و دانشمندان دانشگاه صنعتی اميركبير است كه در اين نمايشگاه معرفی شد.

ساخت و توليد دستگاه شتاب دهنده خطی پزشكی به منظور توليد اشعه ايكس برای درمان تومورهای سرطانی، دستگاه توليد راديو ايزوتوپ، ابزار مكان يابی مغناطيسی برای هدايت حفاری در چاه ها، بشقاب پرنده بدون سرنشين زُحل ويژه فيلمبرداری و عكسبرداری هوايی با قابليت ارسال و ضبط همزمان، سيستم هوشمند شناسايی و استخراج اطلاعات راداری در فركانس 2 تا 40 گيگا هرتز، سيستم شناسايی سامانه‌های راداری و طراحی و ساخت رادار هواشناسی بومی، از ديگر موفقيت های علمی و فناوری ارائه شده در نمايشگاه فناوريهای راهبردی بود.

همچنين ماهواره های نويد و ظفر كه كاملاً بومی و داخلی هستند در نمايشگاه فناوريهای راهبردی ارائه شدند. اين دو ماهواره آماده پرتاب هستند.

طرح ساخت كپسول زيستی برای ارسال موجود زنده به ويژه انسان به فضا در بخش فناوری هوا ـ فضا نيز ارائه شده بود. قرار است در آينده نزديك با استفاده از اين كپسول زيستی يك موجود زنده، به ارتفاعِ 120 كيلومتری فضا فرستاده و به صورت سالم بازيابی شود.

ساخت دستگاه شبيه ساز كم وزنی و شرايط لازم برای تحقيقات در سفرهای فضايی كه تمام تغييرات بيولوژيكی موجود زنده را در فضا نشان می دهد، از جمله دستاوردهای دانشمندان ايرانی بود.

يكی از موارد ارائه شده در نمايشگاه فناوريهای راهبردی، هواپيمای اِسپرت پرنده آزاد بود كه توانايی پوشش سه كلاس خلبانی را دارد. اين هواپيمای دو نفره تمام كامپوزيت است كه همه مراحل طراحی و ساخت آن در داخل انجام شده است. يك نمونه از هواپيمای چند منظوره ميكروجِت هم در نمايشگاه ارائه شده بود.

بخش ديگر نمايشگاه فناوريهای راهبردی، مربوط به دستاوردهای علمی موسسه رويان به ويژه در حوزه بانك سلولهای بنيادی و شبيه سازی بود. در اين بخش محققان توضيحات جامعی در خصوص آزمايشهای مختلف برای شبيه سازی و مراحل گوناگون انجام گرفته برای رهبر انقلاب اسلامی بيان كردند. دستاوردهای بخش نانو از ديگر قسمتهای نمايشگاه فناوريهای راهبردی بود كه در اين بخش نمونه هايی از توليد نانو داروهای ضد سرطان توليد آزمايشی نانو داروها برای پيشگيری از مرگ و مير ناشی از بيماريهای قلبی و توليد الياف شيشه برای صنايع كامپوزيت ارائه شده بود.

در بخشهای مربوط به دستاوردهای پزشكی، دستگاه ماموگرافی ديجيتال برای تشخيص زود هنگام سرطان سينه، دستگاه ليزر اورولوژی برای درمان سنگ های كليه و برش‌های بافت نرم، سامانه هوشمند كمك تشخيص بيماريهای مادر زادی قلبی دستگاه تعيين ميزان قند بدن انسان بدون استفاده از خون و دستگاه تصويربرداری پزشكی (ام.‌آر.‌آی) ارائه شده بود.
طراحی و ساخت دستگاه تصويربرداری پزشكی مطابق با استانداردهای جهانی برای اولين بار به دست متخصصان داخلی انجام شده است.
طرح توليد بيوايمپلنت ها از ديگر بخشهای نمايشگاه فناوريهای راهبردی بود كه در آن آخرين نمونه های بيوايمپلنت ها به نمايش در آمده بود.

در بخش انرژی های نو، دستاوردهای علمی و فناوری همچون برديابی نوری در زير آب، موتور بدون ذغال از جديدترين نسل موتورهای الكتريكی جهان، ديش خورشيدی برای راه اندازی توربين بخار و استفاده در سيستم های گرمايشی، طراحی و ساخت اولين اتوبوس كاملاً هيبريدی و ساخت موتور و گيربكس نيروگاههای بادی معرفی شده بودند.

بخش ديگری از اين نمايشگاه به گياهان دارويی و طب ايرانی اختصاص داشت. در اين بخش آخرين دستاوردهای محققان و دانشمندان كشورمان ارائه شده بود.
در بخش فناوريهای بين رشته ای، پروژه ساخت آنتن ارسال و دريافت ماهواره ای باند 18 گيگا هرتز، طراحی و ساخت  ايستگاههای ماهواره ای سيار يا اِس. اِن. جی و توليد تراشه گيرنده تصاوير ديجيتال از جمله دستاوردهايی بود كه ارائه شدند.

تسويه كننده فراورده های نفتی با ميكرو فيلتر، دستاوردهای علمی و صنعتی در بخش استخراج و توليد نفت و سامانه كاهنده مصرف انرژی برای موتورهای الكتريكی، از ديگر بخشهايی بود كه در نمايشگاه فناوريهای راهبردی ارائه شده بودند.

در نمايشگاه فناوريهای راهبردی بخشی هم به نقشه جامع علمی كشور و مراحل تدوين آن و هدف های پيش بينی شده و تعيين اولويت ها در نقشه جامع علمی كشور اختصاص داده شده بود.

در اين بازديد معاون علمی و فناوری رئيس جمهور، دبير شورايعالی انقلاب فرهنگی، وزير بهداشت درمان و آموزش پزشكی، وزير دفاع و پشتيبانی، روسای دانشگاهها و پارك های علم و فناوری حضور داشتند.

هنگام بازديد از نمايشگاه و با اذان ظهر، نماز جماعت به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی اقامه شد و پس از نماز بازديد حضرت آيت الله خامنه ای از نمايشگاه ادامه يافت.