Gerdab.IR | گرداب

گسيل نظاميان سعودی به بحرین برای سرکوب قیام مردمی

تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۸۹

بحرين كه به دليل موقعيت استراتژيك خود به عنوان بزرگترين پايگاه دريايي آمريكا در خاورميانه به شمار مي رود، مورد توجه خاص واشنگتن است.

منابع خبري از استقرار نيروهاي نظامي عربستان در مراكز حساس و تأسيسات مهم بحرين براي سركوب معترضان خبر دادند.

به گزارش گرداب، پس از اتخاذ تصميم اعزام نيروهاي نظامي شوراي همكاري خليج فارس و به خصوص عربستان در نشست اخير اين شورا براي حمايت از رژيم آل خليفه، شبكه خبري العالم و بي بي سي از ورود نيروهاي عربستاني به بحرين و استقرار آنها در مناطق مختلف اين كشور خبر دادند.

كشور بحرين كه به عنوان ثروتمندترين شيخ نشين در منطقه خليج فارس به شمار مي رود، به علت حاكميت غلط خاندان آل خليفه اكثريت جمعيت شيعه از كوچكترين حقوق محروم هستند و حكومت براي تحقير و دور نگه داشتن آنها، با اعطاي تابعيت به خارجي ها، تلاش مي كند تركيب جمعيت را برهم بزند.

خاندان آل خليفه پس از آنكه مقدمات سركوب معترضان را در بحرين با حمله اراذل و اوباش به تجمع هاي مسالمت آميز و مردمي فراهم كردند، از شوراي همكاري خليج فارس كه در راس آن عربستان قرار دارد براي حفظ نظم و امنيت دعوت كردند.

به گفته شاهدان عيني در بحرين نيروهاي عربستاني با يونيفورم ارتش اين كشور، ابتكار عمليات سركوب عليه معترضان را در كنار نظاميان بحريني به دست گرفت.

روزنامه بحريني "الايام" نيز به نقل از منابع نزديك به حاكميت اعلام كرد: نيروهاي نظامي شوراي همكاري خليج فارس براي حفظ امنيت در اين كشور روز دوشنبه وارد منامه شدند.

اين در حالي است كه برخي از خبرگزاري هاي كشورهاي خليج فارس، اخبار مشابهي در مورد ورود نيروهاي نظامي منطقه و به خصوص عربستان به بحرين منتشر كردند.

به گزارش بي‌بي‌سي تصميم استقرار نيروهاي شوراي همكاري خليج فارس پس از نشست اخير شورا و سفر ناگهاني رابرت گيتس وزير دفاع آمريكا براي انجام هماهنگي هاي لازم اتخاذ شد.

بحرين كه به دليل موقعيت استراتژيك خود به عنوان بزرگترين پايگاه دريايي آمريكا در خاورميانه به شمار مي رود و ناوگان پنجم در آن مستقر هستند، مورد توجه خاص واشنگتن است.

قيام مردم بحرين كه وارد يكمين ماه خود مي شود، عليه خاندان آل خليفه كه از 200 سال پيش تاكنون بر منابع و ذخاير اين كشور تسلط دارند، صورت گرفته است و مردم خواهان سرنگوني رژيم فاسد و نامشروع بحرين در روزهاي اخير شده اند. از سوي ديگر، اعزام نيروهاي سعودي براي سركوب قيام مردمي بحرين، نگراني و انتقادات فراواني در اين شيخ نشين را باعث شده است.

«نبيل رجب» دبيركل مركز حقوق بشر بحرين در گفت وگو با شبكه خبري "العالم" روز دوشنبه اظهار داشت: اخباري كه در شبكه هاي اجتماعي در اينترنت، به نقل از "نبيل الحمر"، مشاور رسانه اي پادشاه بحرين مبني بر گسيل نيروهايي از كشورهاي حاشيه خليج فارس به منامه براي حفظ رژيم حاكم منتشر شده، نگران كننده است.

به گفته دبيركل مركز حقوق بشر بحرين، تاكنون بيش از 1500 نفر بر اثر حملات نيروهاي امنيتي و اراذل و اوباش وابسته به حكومت روانه بيمارستان شده اند كه حال تعدادي از آنها وخيم است.

از سوي ديگر، حزب الله لبنان در واكنش به حملات وحشيانه، عليه تظاهر كنندگان بحريني، با صدور بيانيه اي، آمريكا را عامل اصلي اين حوادث دانست.

در بيانيه حزب الله آمده است: «حمله به تظاهركنندگان بحريني پس از آن صورت گرفت كه وزير دفاع آمريكا از منامه ديدن كرد و چراغ سبز واشنگتن را به رژيم آل خليفه نشان داد.»

منبع: کیهان