استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه انتخاب مدار و کیفیت حرکت در این مدار به عهده خود ماست، گفت: «اگر حقیقتی به نام قرآن و عترت را انتخاب کردیم و به دور آنها گشتیم، عمر ما پربرکت و مایه الگوی دیگران میشود.»
به گزارش
گرداب به نقل از مهر، آیت الله العظمی جوادی آملی عصر پنجشنبه در جمع تعدادی از دانشگاهیان و حوزویان، با اشاره به نزدیک بودن فصل بهار و عید نوروز، اظهار داشت: «معنای فروردین و سال نو آن است که زمین که هر شبانه روز یک بار به دور خود می چرخد و شبانه روز تولید می کند در طول سال هم یکبار به دور آفتاب می گردد و سال تازه می شود.»
وی تاکید کرد: «ما ساکن زمین و ناظر بر سیر زمین به دور آفتاب هستیم و اگر ما هم شمس حقیقی داشته باشیم و به دور آن یکبار می گشتیم سال ما نو می شد.»
استاد برجسته حوزه علمیه با ذکر نمونه هایی در این زمینه اظهار داشت: «کسی که سنش 50 سال است، یعنی 50 بار زمین به دور آفتاب گشت و او 50 ساله شد و اگر این شخص در طول این 50 سال، 50 قدم برنداشته باشد همان کودک 50 ساله است. برای اینکه این فرد رشد نکرده و همان توقعات و طرز فکر دوران بچگی را به سبک دیگری دارد.»
آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان اینکه ما باید خودمان حرکت کنیم تا عمرمان زیاد شود تصریح کرد: «قرآن کریم افراد را در انتخاب مدار حرکت به سه گروه تقسیم کرده است. گروه اول کسانی هستند که دور هوس می گردند، گروه دوم دور نفس و گروه سوم دور عقل و قلب می گردند. فرمود: برخی ها به دورهوس می گردند و هوامدارند، لذا ظالمانه سیر می کنند؛ بعضی ها به دور میل و امثال میل حرکت می کنند که اینها از گروه اول بالاترند، ولی میانه رو هستند و برخی ها حول عقل و وحی و قلب حرکت می کنند که مصداق کاملش ائمه اطهار
علیهم السلام هستند.»
مفسر بزرگ قرآن کریم خاطرنشان کرد: «پیامبر اکرم
(ص) عمر پربرکتی داشتند که خدای سبحان به عمر ایشان سوگند یاد کرد، برای اینکه عمر پیامبر
(ص) الگوی عقل و وحی و قلب است.»
اخلاق به حقیقت تکیه میکندوی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اینکه اخلاق به یک حقیقت هایی تکیه می کند، اظهار داشت: «انسان یک موجود حقیقی تکوینی است نه اعتباری؛ و این موجود حقیقی تکوینی، پویا و متکامل است نه ایستا و جامد و راکد.»
آیت الله جوادی آملی تاکید کرد: «تکامل موجود حقیقی به امور تکوینی و حقیقی است. ممکن نیست یک موجودی در خارج، وجود حقیقی داشته باشد و بخواهیم با امور اعتباری آن را کامل کنیم.»
وی تصریح کرد: «زندگی انسان با قوانین اعتباری همراه است و این بایدها و نبایدهای اعتباری حتماً باید به بود و نبود حقیقی تکیه کند؛ یعنی ملاک و مصالح حقیقی باشد که از آنها، این بایدها و نبایدها انتزاع می شود و در قیامت به صورت بهشت و جهنم در می آید که آنها هم موجود تکوینی حقیقی هستند.»
عقل؛ قانون شناس خوبی است نه قانونگذاروی با بیان اینکه عقل قانون شناس خوبی است نه قانون گذار، تاکید کرد: «خدای سبحان قانون گذار است و ما گاهی با عقل و گاهی با نقل، این قانون ها را دریافت می کنیم.»
آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود به تفسیر کوتاهی از نامه 16 امیرالمومنین
(ع) از کتاب شریف نهج البلاغه پرداخت و افزود: «حضرت امیرالمومنین
(ع) در این نامه به یاران خویش در جنگ فرمودند: آن کسی که از صحنه نبرد فرار کرده باشد و دوباره بر گردد و یا به منزله موضع گیری برای انجام حمله بعدی عقب نشینی کرده باشد عیبی ندارد. شمشیری که حکومت اسلامی در اختیار شما قرار داد، حق آن را ادا کنید و حق شمشیر آن است که ناپاکان را از روی زمین بردارد و پهلوهای دشمن را به خاک بمالد. هم خودتان را برای نیزه ها و شمشیرهای کاری آماده کنید و هم خودتان را تشویق کنید که نیزه های کاری را بر دشمن تحمیل کنید.»
وی در ادامه تفسیر این نامه، اظهار داشت: «امیرالمومنین
(ع) در این نامه به یاران خودشان سفارش کردند که در میدان جنگ زیاد سر و صدا نکنند که این سکوت، سستی را از مرد جنگجو دور می کند.»
استاد برجسته حوزه علمیه افزود: «امام علی
(ع) همچنین فرمودند: قسم به کسی که حبه را می شکافد و موجود زنده می آفریند، که اینها هرگز به اسلام روی نیاوردند و کفر را در سرّ خود نهادینه کردند و الان که کمک یافتند، کفر درونی خودشان را آشکار کردند.»