Gerdab.IR | گرداب

به منظور تقويت جبهه جنگ‌نرم غرب عليه ايران؛

دلارهای آمريكا به کمک بی‌بی‌سی می‌آیند

تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۰

به‏ موجب قراردادي اواخر ماه مارس وزارت امور خارجه آمريكا مبلغي چند صد هزار دلاري را با هدف كمك به مقابله ايران و چين براي پخش برنامه هاي اين شبكه در اختيار بي‌بي‌سي قرار خواهد داد.

به گزارش گرداب، جداي از جنگ نظامي سال‌هاست نوع ديگري از جنگ به نام جنگ سايبري ميان كشورها در جريان است. رسانه‌هاي مختلف تحت تأثير دولت‌ها سعي در همراه كردن ساير ملت‌ها با خود دارند. ابرقدرت‌ها و رسانه‌هاي دولتي وابسته به آن‌ها از جمله بي‌بي‌سي در اين عرصه فعاليت‌هاي گسترده‌اي را انجام مي‌دهند. كشورهاي ديگر نيز در مقابل سعي دارند از تأثيرات عمدتاً منفي اين رسانه‌ها بر افكار عمومي ملت‌هاي خود جلوگيري كنند. يكي از روش‌هاي جلوگيري از دسترسي افراد به رسانه‌هاي مخالف دولت استفاده از روش‌هاي مختلف فيلترينگ است. اقدامات متقابل دولت‌ها و رسانه‌ها براي اعمال فيلترينگ و عبور از آن، اين عرصه را به جنگي ادامه‌دار تبديل كرده است.

روزنامه "گاردين" در مقاله‏اي از كمك چند صد هزار دلاري آمريكا به شبكه جهاني بي‏.بي‌.سي خبر داد. وزارت امور خارجه آمريكا به زودي مبلغي چند صد هزار دلاري را با هدف كمك به مقابله با سانسور شبكه‌هاي تلويزيوني و سايت‌هاي اينترنتي در كشورهايي مانند ايران و چين در اختيار بي‌بي‌سي قرار خواهد داد.

به موجب اين قرارداد، كه به گفته بي‌.بي.‌سي اولين قرارداد از اين دست محسوب مي‏ شود، اواخر ماه مارس وزارت امور خارجه آمريكا مبلغي چند صد هزار دلاري را در اختيار سرويس جهاني بي‌.بي‌.سي قرار خواهد داد تا از آن به‏منظور ايجاد روش‌ها و نرم‌افزارهاي جديد ضد فيلترينگ استفاده شود. بخش ديگري از اين هزينه نيز براي آموزش راه‌هاي عبور از فيلترينگ به مردم در كشورهاي ذكر شده صرف خواهد شد. دولت آمريكا معتقد است كه تأثيرگذاري سرويس جهاني بي.‌بي‌.سي به اندازه‌اي است كه سرمايه‌گذاري با اين حجم را توجيه مي‌كند.

وزارت امور خارجه آمريكا اين سرمايه را در حالي در اختيار سرويس جهاني بي‌بي‌سي قرار مي‌دهد كه اين سرويس با كاهش 16 درصدي در بودجه دريافتي از وزارت امور خارجه انگلستان مواجه شده است. در طول سه سال كاهش 46 ميليون پوندي در بودجه 7.236 ميليون پوندي سرويس جهاني بي‌بي‌سي موجب اخراج حدود 650 نفر در اين بخش از بي‌بي‌سي خواهد شد. اين مبلغ از طريق بخش خيرخواهانه سرويس جهاني [the World Service's charitable arm] بي‌بي‌سي يعني سرويس جهاني اعتماد [World Service Trust] انتقال مي‏ يابد.

به بيان "جيم اگان"، مدير بخش سياسي و تجاري سرويس جهاني بي‌بي‌سي، اين قرارداد كه قرار است مفاد آن به طور رسمي در سومين روز از ماه مي، روز بين‌المللي آزادي رسانه‌اي، به اطلاع عموم برسد با هدف افزايش بازده دخالت‌هاي سرويس جهاني بي‌بي‌سي در مسائل سياسي كشورهاي مختلف منعقد مي‌گردد.

ايران بارها در ارسال امواج تلويزيون فارسي زبان بي‌بي‌سي اختلال ايجاد كرده است؛ اين بخش از بي‌بي‌سي در اوائل سال 2009 شروع به‏كار كرده و خبرهايي را با محوريت ايران و كشورهاي همسايه آن پخش مي‌كند. همچنين از زمان آغاز انقلاب‌هاي اسلامي منطقه در مصر و ليبي بسياري از دولت‌هاي شمال آفريقا نيز از ارسال امواج بخش عربي بي‌بي‌سي به كشورهايشان جلوگيري مي‌كنند.

جيم ادگان معتقد است: «سانسور خبري از سوی دولت‌هايي انجام مي‌گيرد كه مايل هستند به ويژه در شرايط بحراني مردم را در بي‌اطلاعي نگاه دارند.»

سرويس جهاني بي‌بي‌سي بخشي از بودجه دريافتي از آمريكا را در زمينه توسعه برنامه‌هاي پيش‌گيرانه نيز هزينه خواهد كرد؛ چنين برنامه‌هايي به بي‌بي‌سي اجازه مي‌دهند با سرعت بيشتري و قبل از اعمال فيلترينگ شبكه از آن مطلع شود.

جيم اگان مي‌گويد: «اين‌گونه برنامه‌ها به ما اجازه مي‌دهند اختلالات در امواج ارسالي‌مان را مشاهده كنيم كه نشان دهنده اعمال فيلترينگ عليه امواج ما است. اين راه بسيار مؤثرتر از راه قبلي است؛ ما قبلاً منتظر مي‌مانديم تا كاربرانمان ما را از فيلتر شدن بي‌بي‌سي در كشورشان مطلع كنند.»

بي‌بي‌سي همچنين بنا دارد از بودجه وزارت امور خارجه آمريكا براي تأسيس سرورهاي پراكسي و مقابله با فيلترينگ از اين طريق استفاده كند؛ سرورهاي پراكسي به كاربر اين اجازه را مي‌دهند كه مكان كامپيوتر خود را جايي غير از كشور خود معرفي كند و به اين وسيله از فيلترينگ دولت عبور كند.

جيم اگان مي‌گويد: «چين در زمينه فيلتر كردن سايت‌هاي اينترنتي كاملاً حرفه‌اي شده و مي‌توان گفت كه فيلترينگ به نوعي صادرات در چين تبديل شده است. بسياري از كشورها مايل هستند از روش‌هاي چين در فيلترينگ استفاده كنند. ما مداركي در دست داريم كه نشان مي‌دهند ليبي و مصر در جريان انقلاب‌هايشان در هفته‌هاي اخير دسترسي كاربرانشان را به بخش عربي بي‌بي‌سي محدود و برخي از سايت‌هاي اينترنتي و امواج ماهواره‌اي را فيلتر كرده‌اند.

او همچنين اظهار كرد كه اين جنگ رسانه‌اي به احتمال قوي جنگي ادامه‌دار خواهد بود؛ از آن‌جا كه كشورهايي كه از فيلترينگ استفاده مي‌كنند مي‌توانند روز به روز روش‌هاي جديدي را ابداع و با روش‌هاي عبور از فيلترينگ مقابله كنند.

يكي از منابع فعال در بي‌بي‌سي مي‌گويد: «داستان فيلترينگ و عبور از آن نوعي بازي موش و گربه است.»

منبع: فارس