Gerdab.IR | گرداب

دیلی تلگراف: ایران در جنگ سایبری از چین جلو افتاده است

تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۰

مدیر اجرایی پروژه "Tor" اعلام کرد: «آنچه که دولت ایران انجام داده است در واقع به روز کردن قابلیت‌هایش بوده است.»

ایران در فناوری مهار اینترنتی مخالفان پیشرفت های بیشتری نسبت به چین و دیوار آتشین بزرگ این کشور به دست آورده است.

به گزارش گرداب، روزنامه دیلی تلگراف در گزارشی به قلم کریستوفر ویلیامز (Christopher Williams) نوشت: مقامات امنیتی ایران با مسدود کردن فناوری دولت آمریکا که به مخالفان دولتی اجازه می دهد تا در امنیت کامل اعتراض خود را اعلام کنند، به صورت آنلاین مهار مخالفان دولت را آغاز کرده است.

فعالان آزادی اینترنت بر این باورند که دولت ایران با مهارت بسیار کامل و بالا به این فناوری اینترنتی نظارت دارد و بنابراین مبارزه اطلاعات در اینترنت هم‌اکنون اجتناب ناپذیر است.

این گزارش می افزاید:  دولت ایران علیه یک فناوری اینترنتی موسوم به "Tor" اقدام کرده است. این فناوری در واقع یک قطعه نرم افزار رایگان است و به همه اجازه می دهد از طریق یک شبکه  خصوصی که شماره شناسایی کامپیوتر (IP address) را مخفی می کند به اینترنت متصل شوند.

مقامات دولتی می‌توانند از شماره شناسایی کامپیوتر برای شناسایی و تعیین محل مخالفان دولتی استفاده کنند.
این فناوری همچنین محتوای ارتباطات اینترنتی کاربران را مخفی می کند و همچنین جستجو و استراق سمع کردن در ایمیل‌ها، فیس بوک، توییتر و دیگر برنامه ها را دشوار می کند.

به طور میانگین، حدود 250 هزار کامپیوتر در سراسر جهان در تمامی ساعات به شبکه "Tor" متصل هستند و به نوعی با فناوری جاسوسی آنلاین مقامات دولتی از کاربران اینترنتی مبارزه می‌کنند.

اما در اواسط ماه ژانویه با ورود شور انقلاب به خاورمیانه، شمار کامپیوترهایی که از طریق یکی از تأمین کننده های شبکه های پهن گستر ایران به شبکه "Tor" متصل شده بود در طول یک نیمه شب از بیش از 11 هزار به صفر کاهش پیدا کرد.

به دنبال این رخداد، تحقیقاتی از سوی پروژه "Tor" که این سامانه را اداره می کند صورت گرفت و مشخص شد که ترافیک‌های دیگر مخفی مثل بانکداری اینترنتی هنوز در حال فعالیت هستند و این بدین معنی است که مقامات دولت ایران برای اولین بار توانسته اند روشی را برای شناسایی و مسدود کردن اتصالات "Tor" کشف کنند و بنابراین شیوه ای را برای شناسایی مخالفان پیدا کرده اند.

"اندرو لئومن"، مدیر اجرایی پروژه "Tor" اعلام کرد: «آنچه که دولت ایران انجام داده است در واقع به روز کردن قابلیت‌هایش بوده است

این فناوری که تهدید جدیدی را برای پروژه "Tor" به وجود آورده موسوم به "DPI" است که با استفاده از فناوری‌های دارای سرعت بسیار زیاد، می تواند ترافیک های اینترنتی در جریان را بخواند و شناسایی کند. مقامات ایرانی با استفاده از این فناوری برای کشف پارامترهایی که فناوری "Tor" برای اتصالات مخفیانه ایجاد می کند، استفاده می‌کنند.

لئومن در خصوص تلاش رقبای خود گفت: «از نقطه نظر مهندسی این اقدام ایران بسیار فوق العاده است.»

وی افزود: «پروژه "Tor" برای سالها می دانست که ممکن است با چنین شیوه ای مورد حمله قرار گیرد، اما سعی نکرد که اقدام پیش دستانه ای انجام دهد. زیرا ما تلاش می کنیم که مسابقه زور و بازو را به آرامی پیش ببریم. در هفته های اخیر، طراحان در واقع این نرم افزار را مجدداً طراحی کرده اند به طوری که ترافیک آن به گونه ای است که زمانی که اتصال مخفی به اینترنت صورت می گیرد همانند دیگر شبکه ها عمل می کند و شناسایی آن دشوار است.

هنوز مشخص نیست که چه کسی به ایران در مبارزه با این فناوری کمک کرده است و ایران را در فناوری DPI یاری داده است، اما شرکت های اندکی وجود دارند که قابلیت شناسایی ترافیک های اینترنتی و خواندن آنها در مقیاس و سرعت لازم را دارا هستند. سال گذشته،‌ نوکیا و زیمنس پس از آنکه اعتراف کردند، مرکز نظارت بر ارتباطات گسترده را به یک شبکه تلفن همراه ایران فروخته اند در جلسه استماع پارلمان اروپایی حاضر شدند.»

لئومن گمان می کند: «چه کسی می داند شاید برخی ایران را در این زمینه یاری داده باشند.»

لئومن ادامه داد: «تأمین کننده فناوری DPI هر کس که باشد، مسدود کردن موقتی "Tor" نشان می دهد که ایران هم اکنون در فناوری مهار اینترنتی مخالفان حتی پیشرفت های بیشتری نسبت به چین و دیوار آتشین بزرگ این کشور به دست آورده است. دولت ایران خیلی سریع انتقادهای وارده بر خود را، که به دنبال انتخابات ریاست جمهوری 2009 تاکنون مطرح شد و شمار کاربران Tor ظرف مدت چند روز به طور تخمینی از یک هزار و 200 نفر به 2 هزار و 800 نفر افزایش یافت، جبران کرد.»

این گزارش می افزاید: ارزش فناوری "آزادی اینترنت" در سیاست خارجی آمریکا در واشنگتن نادیده گرفته نشده است و مبارزه پروژه Tor با دولت ایران از سوی وزارت دفاع و وزارت خارجه آمریکا تأمین بودجه می شود.

منبع: مشرق