Gerdab.IR | گرداب

چرا اوباما BBC را از صدای آمریکا هماهنگ تر می‌داند؟

تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۰

اندیشکده هریتیج پس از افشای خبر تامین مالی BBC از سوی آمریکا نوشت: اوباما بی‌بی‌سی را با تفکرات خود هماهنگ تر از صدای آمریکا می‌داند.

به گزارش گرداب، اندیشکده هریتیج در گزارشی نوشت: «واقعاً چه ارتباطی بین دولت اوباما و بنگاه‌های خبرپراکنی دولتی وجود دارد؟ هر چند تصویب قطع بودجه رادیو ملی در مجلس نمایندگان با اکراه بسیاری انجام گرفت، اما خبرها حاکی از آن است که دولت اوباما در این مدت کمک بلاعوضی را در اختیار شبکه بی‌بی‌سی نهاده که بنابر گزارشات واصله، این کمک همچنان در حال افزایش است.

وجه اشتراک رادیو ملی (NPR) و بی‌بی‌سی،‌ صرف نظر از دولتی بودن آنها، در این است که هر دوی آنها با ارزشهای سنتی آمریکا ضدیت دارند. آیا این واقعاً همان هدفی است که دولت اوباما به دنبال آن است؟»

گزارش هریتیج می افزاید: «آیا دولت اوباما و وزارت امور خارجه واقعاً آنقدر شیفته بی‌بی‌سی هستند که ترجیح می‌دهند بودجه بنگاههای خبرپراکنی بریتانیا و شبکه‌های خبری معتبر جهانی را تامین کنند؟ ظاهراً اینگونه به نظر می‌رسد. به طور کلی، اوباما در ژوئن 2009 در شبکه بی‌بی‌سی حضور یافت تا از طریق این شبکه به جهان عرب پیام مهمی را برساند، اما حاضر نشده این ماموریت خطیر را از کانال صدای آمریکا به انجام برساند.

 باراک اوباما تنها رئیس‌جمهور آمریکاست که از زمان تاسیس صدای آمریکا تا به امروز هیچگاه در محل این شبکه حضور نیافته است. احتمالاً رئیس‌جمهور شبکه بی‌بی‌سی را با تفکرات خود هماهنگ‌تر می‌داند. اگر دلیل اتخاذ چنین تصمیمات مالی دردسرسازی واقعاً در این نهفته است، پس شاید وقت آن رسیده تا کاخ سفید از سفارت بریتانیا بپرسد آیا آنها خود مجسمه نیم‌تنه وینستون چرچیل را در اختیار دارند.»

هریتیج می افزاید: «طبق گزارش روزنامه انگلیسی گاردین، وزارت امور خارجه آمریکا به زودی کمک بلاعوض قابل‌توجهی را در اختیار شبکه جهانی بی‌بی‌سی قرار می‌دهد که انتشار این خبر خشم و وحشت نمایندگان گنگره، صدای آمریکا و هیئت امنای بنگاههای خبرپراکنی را برانگیخت، به طوریکه وزارت امور خارجه مجبور شد این خبر را – البته نه به طور کامل- تکذیب کند.

دولت منتظر است تا شبکه بی‌بی‌سی پیشنهاد خود مبنی بر ارائه فناوری عبور از سیستم فیلترینگ اینترنت را با هدف مقابله با روش سانسور دولت چین و ایران را تقدیم نماید، اما تا به امروز نه چنین پیشنهادی مطرح شده و نه اینکه تصمیمی در این رابطه اتخاذ شده است.»

این گزارش می افزاید: «نامه ارسالی برای سردبیر روزنامه گاردین را در سایت رسمی وزارت امور خارجه قابل دسترسی است:
مقاله روز بیستم مارس، چاپ روزنامه گاردین که ادعا کرده وزارت امور خارجه آمریکا قصد دارد با شبکه بی‌بی‌سی قرارداد مالی را به امضا برساند، کاملاً نادرست و گمراه‌کننده است. اتحادیه شبکه جهانی بی‌بی‌سی اعلام کرده، قصد دارد تا پیشنهادی در حوزه آزادی اینترنت به عنوان بخشی از همکاری متقابل اما رقابت‌آمیز به وزارت امور خارجه پیشنهاد دهد اما این وزارتخانه تا به حال چنین پیشنهادی را دریافت نکرده و تصمیمی نیز در خصوص تامین بودجه این شبکه اتخاذ نکرده است. وزارت امور خارجه به هیچ وجه قصد ندارد که در رابطه با برنامه‌ریزی آزادی اینترنت تصمیمات مالی خود را در روز جهانی آزادی مطبوعات اعلان کند.

این نامه به امضای "مایکل اچ. پوسنر"(Michael H. Posner)، معاون وزیر امور خارجه در امور کار، حقوق بشر و دموکراسی رسیده است. البته؛ این مسئله قطعاً نگران‌کننده خواهد بود اگر دولت تصمیم بگیرد به محض رسیدن این پیشنهاد به شبکه بی‌بی‌سی کمک مالی کند.

در زمان افزایش کسری بودجه در ایالات متحده آمریکا و قطع ارسال برنامه‌های رادیویی آمریکا به نقاط حساس جهان، کمک بلاعوض آمریکا به شبکه جهانی بی‌بی‌سی مطمئناً می‌تواند عملکرد هیئت رسانه‌ای آمریکا (BBG) را به شدت تضعیف کند که نه تنها بر پخش برنامه‌های بین‌المللی آمریکا بلکه بر اقدامات دولت آمریکا در عبور از فیلترینگ اینترنت نیز نظارت دارد.»

گزارش هریتیج می افزاید:  «درست چند هفته قبل، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه در ارائه گزارشات خود در کنگره و مجلس نمایندگان چندین بار به این مسئله اعتراض داشت که ایالات متحده آمریکا در حال از دست دادن میدان "جنگ اطلاعات" در برابر دشمنانی نظیر القاعده، چین و روسیه است.

حقیقت این است که اتحادیه شبکه جهانی بی‌بی‌سی- نهاد مستقل از دولت بریتانیا- دریافت‌کننده اصلی پول مالیات‌دهندگان آمریکایی است. سازمان توسعه بین‌المللی ایالات متحده آمریکا (USAID) به منظور "پشتیبانی رسانه‌ای با هدف ارتقای دفاع از حقوق افراد، حکومت خوب و توانمندسازی" در سراسر جهان همراه با سایر برنامه‌هایی که به خبرنگاران نیجریه آموزش می‌دهند، به اتحادیه شبکه جهانی بی‌بی‌سی 4.5 میلیون دلار پرداخت می‌کند.

 علاوه بر این، وزارت امور خارجه نیز برای پخش برنامه‌ از طریق امواج کوتاه در برمه پرداخت 350000 دلار را به اتحادیه شبکه جهانی بی‌بی‌سی تصویب کرده است . نیازی به گفتن نیست که این گشاده‌دستی شامل حال صدای آمریکا و BBG نمی‌گردد که خود طلایه‌دار اینگونه اقدامات در سطح جهان هستند.

منبع: مشرق