Gerdab.IR | گرداب

امام خامنه‌ای در بازدید از طرح‌های توسعه میدان گازی پارس جنوبی:

گسترش روحيه نوآوری راهگشای تسريع در پيشرفت كشور است

تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۰

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز با حضور در میدان گازی پارس جنوبی، از روند پیشرفت و فعالیت پروژه‌های این منطقه بازدید كردند.

به گزارش گرداب به نقل از دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، در اولین هفته كاری سال نو، از طرحهای تولید و توسعه صنایع "نفت، گاز و پتروشیمی" در منطقه پارس جنوبی در عسلویه بازدید كردند.

میدان گازی پارس جنوبی، 47 درصد ذخائر گاز ایران را كه حدود 8 درصد كل ذخایر گاز جهان می شود، در خود جای داده است.

در ابتدای سفر یك روزه رهبر انقلاب اسلامی، مسئولان منطقه پارس جنوبی موقعیت كلی صنایع مختلف این منطقه را با استفاده از ماكت و نقشه تشریح كردند. بر اساس توضیحات مسئولان، در این منطقه مهم صنعتی – اقتصادی، تاكنون 10 فاز به طور كامل به تولید رسیده و 19 فاز دیگر در دست طراحی یا اجراست. واحدهای به تولید رسیده، در مجموع روزانه 210 میلیون متر مكعب گاز شیرین، 40 هزار بشكه میعانات با ارزش گازی و 200 تن گوگرد تولید می كنند. ارزش میدان پارس جنوبی، معادل صد و بیست سال صادرات نفت ایران است.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه سفر به منطقه پارس جنوبی، بیش از 2 ساعت از واحدهای مختلف صنعتی این منطقه، بازدیدكردند. در طول بازدید، مسئولان واحدهای مختلف توضیحات لازم را بیان می كردند. بر اساس این توضیحات گاز ترش مورد نیاز هر واحد صنعتی در این منطقه، از میدان عظیم گازی پارس جنوبی تأمین و با بیش از 100 كیلومتر لوله گذاری در بستر دریا به ساحل منتقل می شود‌. در این روند تاكنون حدود هزار و پانصد كیلومتر لوله گذاری در بستر دریا انجام شده است. گاز ترش در واحدها و تأسیسات مختلف به گاز شیرین و مواد مورد نیاز مجتمع های پتروشیمی تبدیل می شود.

به گفته مسئولان منطقه‌، علاوه بر فازهای دهگانه‌ای كه تاكنون در پارس جنوبی به تولید رسیده، امسال نیز، فازهای 15، 16، 17 و 18 در این منطقه به بهره برداری می رسد‌.

مسئولیت فازهای 15 و 16 را قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا بر عهده دارد وكلیه مراحل طراحی - مهندسی و اجرای این دوفاز به دست متخصصان ایرانی انجام شده است. رعایت دقیق استانداردهای علمی – صنعتی در این دو فاز، موجب شده طراحی و مهندسی آنها، در دیگر فازهای توسعه پارس جنوبی مبنا قرار گیرد.

مسئولان منطقه پارس جنوبی در بازدید رهبر انقلاب اسلامی همچنین اعلام كردند امسال  با بهره برداری از فازهای 17 و 18، پنجاه میلیون مترمكعب به ظرفیت گاز خانگی كشور افزوده می شود كه این گام بلند، تأمین با ثبات و مطمئن گاز مورد نیاز مردم در سراسر ایران و افزایش یك میلیون انشعاب گاز شهری و روستایی را امكان پذیر می كند.

علاوه بر دستگاهها و وزارتخانه های مختلف، بیش از صد پیمانكار و شركت خصوصی نیز در طراحی و اجرای فازهای 29 گانه تولید و توسعه پارس جنوبی فعالند و تنها در سال گذشته، حدود 11 میلیارد دلار در این منطقه سرمایه گذاری داخلی و خارجی شده است.

میزان استفاده از تجهیزات ساخت داخل در واحدهای صنعتی منطقه راهبردی پارس جنوبی، در اوایل بهره برداری یعنی حدود یك دهه قبل، 15 درصد بود كه این میزان اكنون به 60 درصد رسیده است.

همچنین بر اساس اطلاعاتی كه مسئولان منطقه در طول بازدید رهبر انقلاب اسلامی برای ایشان بیان كردند میانگین مدت اجرای پروژه ها 70 ماه بود‌ه كه با مطالعات عمیق علمی و تدابیر پیچیده تخصصی اكنون به 35 ماه رسیده است.

حضرت آیت الله خامنه ای در بازدید از این صنایع، بر رعایت موازین محیط زیست و تلاش مستمر بر تولید ارزش افزوده تأكید كردند.

در منطقه پارس جنوبی همچنین، چندین مجتمع پتروشیمی احداث شده و یا در دست احداث است. پتروشیمی نوری یا برزویه كه عظیم ترین واحد آروماتیك كشور به شمار می رود از جمله این واحدها است. پتروشیمی نوری با تولید بوتان – پروپان و متان، نقش مهمی در تأمین مواد مورد نیاز صنایع مختلف كشور ایفا می كند.

تولید بنزین با خلوص و اُكتان بسیار بالا از جمله نوآوری‌هایی است كه در این مجتمع پتروشیمی صورت گرفته  و تهدید دشمن را برای تحریم فروش بنزین به ایران، پیشاپیش خنثی كرده است‌.

رهبر انقلاب اسلامی پس از بازدید از این واحد پتروشیمی، گسترش روحیه ابتكار و نوآوری را، راهگشای تسریع در پیشرفت كشور خواندند.

علاوه بر پتروشیمی نوری چندین واحد پتروشیمی دیگر در پارس جنوبی در دست احداث است كه پتروشیمی كاویان از جمله آنهاست. این واحد عظیم صنعتی با ظرفیت سالانه 2 میلیون تن، بزرگترین واحد پتروشیمی در نوع خود محسوب می شود. این مجتمع كه تاكنون حدود 1 میلیارد دلار در آن سرمایه گذاری شده امسال به بهره برداری می رسد.

ضرورت انتقال دانش "طراحی – مهندسی – مدیریتی و اجرایی" به نسل جوان از دیگر نكاتی بود كه رهبر انقلاب اسلامی در بازدید از فازهای مختلف منطقه پارس جنوبی خاطرنشان كردند.

در حال حاضر حدود 53 هزار نفردر واحدهای مختلف صنعتی – اقتصادی این منطقه شاغلند كه میانگین سنی اكثر آنها  حدود 30 سال است‌.

مسئولان منطقه پارس جنوبی در بازدید حضرت آیت الله خامنه ای از این منطقه همچنین اعلام كردند تا سال 94، پنجاه و پنج میلیون تن ظرفیت نصب شده پتروشیمی در این منطقه ایجاد خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامی قبل از بازدید از واحدهای منطقه پارس جنوبی، در جمع مدیران ارشد و اجرایی صنعت نفت كشور و پیمانكاران طرحهای مختلف تولید – توسعه پارس جنوبی حضور یافتند.

در این دیدار كه وزرای اقتصاد، صنایع و معادن، رئیس كل بانك مركزی و شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.