Gerdab.IR | گرداب

شيوه نوين ترويج خرافات اين‌بار به كمك پيامك

تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۰

گاهي اين پيامك‌ها را از كسي دريافت مي‌كنيد كه برايتان غير قابل باور است...

گرداب- اخيرا شاهد افزايش مبادله پيامك‌هايي هستيم كه با سوء استفاده از عقايد مذهبي، خرافات و حس رأفت هم‌وطنان، از گيرنده مي‌خواهند كه پيامك را براي چندين نفر ارسال كنند كه آگاهي و اطلاع رساني به مردم براي جلوگيري از گسترش اين پديده ضروري است.

از ابتداي ورود تلفن‌ همراه، اين وسيله ارتباطي به عنوان ابزار اطلاع رساني به كار گرفته مي‌شد و يكي از جنبه‌هاي مثبت اطلاع رساني‌ آن مي‌توان به ارسال پيامك هاي جمعي براي تشويق مردم به مشاركت در اموري مانند مراسم مذهبي، نماز جمعه، ختم قرآن گروهي، راهپيمايي‌هاي ملي و اطلاع رساني در خصوص اعياد و مناسبت‌‌هاي ملي اشاره كرد.

در اين قيبل اطلاع‌رساني، فرستنده با ارسال پيامكي گيرنده را در انجام امر ثوابي كه براي شخص گيرنده و ديگران منفعت دارد، شريك مي‌كند كه گيرنده در ادامه اين زنجيره مختار خواهد بود و از اين مشاركت نيز ضرري متوجه وي نمي‌شود. اين قبيل پيامك‌ها نه تنها مفيد و آگاهي‌دهنده هستند بلكه به رشد، ارتقاء و سلامت فردي و اجتماعي نيز كمك بسياري مي‌كنند.

اما سوي ديگر اين اطلاع رساني پيامكي كه گاهي به افراط و انحراف كشيده مي‌شود، همان كاغذهاي داستان هستند كه جاي خود را به صفحات پيامك‌ داده‌اند.

در انتهاي اين پيامك‌هاي به ظاهر خير، جملات خرافي به كار گرفته شده كه مخاطب را براي انجام كار تحت فشار قرار مي‌دهد و البته اين بار اعتقاد به خرافه براي خرافاتي‌ها مجاني نخواهد بود.

چندين سال پيش سوء استفاده از عقايد مذهبي مردم به شيوه‌هاي قديمي بسيار مرسوم بود و اغلب مردم روش منسوخ شده نامة‌هاي كاغذي را كه گسترش و حيات آن بر پايه اعتقادات خرافي استوار بود به خاطر دارند.

برگه‌هايي حاوي احاديث و داستان‌هاي غير واقعي و بعضا واقعي كه خواسته يا ناخواسته به دستشان مي‌رسيد و در انتها، طومار به جمله‌اي با اين مضمون ختم مي‌شد كه "اگر به اين داستان بي‌اعتنايي كني و از روي آن 40 بار ننويسي، تا 10 سال بدبختي به سراغت خواهد آمد‌" و تعداد افرادي كه با باور اين عقايد شروع به نوشتن از روي طومار مي‌كردند، كم نبود.

تا چندي پيش تصور مي‌شد، اين نوع سوء استفاده از عقايد خرافي كه البته ضرر مالي براي كسي به دنبال نداشت، فراموش و منسوخ شده است.

اما ورود بيشتر فناوري به زندگي مردم و فراگير شدن استفاده از تلفن‌ همراه، نشان داد كه در كنار تمام مزاياي تلفن همراه در امر اطلاع رساني، هميشه راه‌‌هايي براي سوء استفاده از خرافات وجود دارد.

با توجه به اينكه طي يكي دو ماه اخير به شدت شاهد افزايش مبادله پيامك‌هايي با اين مضامين بين مردم بوده‌ايم، شايد يكي از آنها به دست شما هم رسيده باشد؛ پيامك‌هايي با اين مضمون كه:
"سلام، ختم 3 ميليون صلوات جهت شفا يافتن كودك 4 ساله (متين) از سرطان (‌به لطف رحمت خدا)، سهم شما 5 صلوات و ارسال به 5 نفر، لطفا قطع كننده زنجير نباش‌"؛

"لا اله الا الله محمد رسول الله، اين كلمه مبارك را براي ده نفر sms كن، فردا صبح خبر خوشي مي‌شنوي، خدا وكيلي كوتاهي نكني، همه فرستادن جواب داده، امتحانش ضرر نداره، اول نيت كن‌"؛

"‌المجيد، الكريم، الوحيد، الاحد، الصمد، الغدير، المالك، الرحمن، الرحيم، الله همه جا هست، براي 9 نفر بفرست، به جز خودم، فردا خبر خوبي بهت مي‌رسه، اگر كوتاهي كني تا 9 سال بدشانس مي‌شي، حقيقت داره، براي فرستادن نام خدا شك نكن‌".

مضامين اين پيامك‌ها عموما به گونه‌اي است كه از عقايد مذهبي و حس رأفت ايراني‌ها سوء استفاده‌ مي‌كند و مبادله آنها بين مشتركان و افزايش ميزان مبادله آنها، نشان مي دهد هنوز مردم زيادي به اين محرك‌ها جواب مي دهند.

اين پيامك‌ها مختص به اپراتور خاصي نمي‌شوند و از شماره مشخصي نيز ارسال نمي‌گردند؛ بلكه اين مشتركان هستند كه اين پيامك‌ها را از همراه اولي به ايرانسلي‌ها و بالعكس دست به دست مي‌كنند و گاهي اين پيامك‌ها را از كسي دريافت مي‌كنيد كه برايتان غير قابل باور است.

به همين ترتيب هر روز مردم بيشتري به همين شيوه ساده مورد نوعي كلاهبرداري قرار مي‌گيرند و براي هيچ هزينه پرداخت مي‌كنند كه البته در اين ميان تنها برنده اپراتور تلفن است.

فارس