Gerdab.IR | گرداب

دردسر خروج نیروهای متخصص فضای مجازی از پنتاگون

تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۰

یك تحليلگر برجسته آمريكايي با اشاره به خروج برخي كارشناسان رسانه‌اي سرشناس از پنتاگون و ضعف مديريت روابط عمومي اين سازمان نظامي، به بررسي رويكرد پرابهام پنتاگون در حوزه شبكه‌هاي اجتماعي پرداخت.

به گزارش گرداب به نقل از اشراف، پایگاه اينترنتي آلترنت در مقاله‌اي به بررسي رويكرد جديد پنتاگون نسبت به شبكه‌هاي اجتماعي اينترنتي پرداخت.

به‌نوشته این سایت، در شرايطي كه "فيس‌بوك" بالغ بر 500 ميليون كاربر داشته و "تويیتر" نيز با 200 ميليون كاربر در حال نزديك شدن به آن است، پنتاگون از اين پس حتي يك كارشناس در اختيار ندارد كه بتواند پيام‌رساني خود را از طريق اين شبكه‌ها مديريت كند.

بنابراين گزارش، "پرايس فلويد" (Price Floyd) و "ساميت آگاروال" (Sumit Agarwal)، دو كارشناس متخصص در اين حوزه كه طي دو سال گذشته جهت تعامل آسان پنتاگون با فن‌آوري ارتباطي قرن بيست و يكم به كار گماشته شده بودند، اكنون هر دو اين سازمان نظامي را در اين حوزه تنها گذاشته‌اند.

فلويد كه از فعاليت در عرصه شبكه‌هاي اجتماعي هرگز خسته نمي‌شود، در ماه اوت گذشته پنتاگون را براي پيوستن به "شركت سيستم‌هاي بي‌اي‌اي"، يكي از غول‌هاي عرصه صنايع نظامي آمريكا ترك كرد. آگاروال نيز از حوزه روابط عمومي به حوزه ديگري منتقل شده و در "مديريت سياست‌هاي امنيت سايبري پنتاگون" فعاليت مي‌كند.

"داگلاس ويلسون" (Douglas Wilson)، رئيس سالخورده اداره روابط عمومي وزارت دفاع آمريكا پس از آنكه آگاروال در ماه نوامبر اداره مزبور را ترك كرد، تصميم گرفت كه كسي را جانشين وي نكند!

اين روزنامه‌نگار آمريكايي در ادامه مقاله خود نوشت: «با وجود آنكه فلويد و آگاروال عملا پنتاگون را در فيس‌بوك و تویيتر تنها گذاشته‌اند، اما صفحات مربوط به روابط عمومي پنتاگون در اين دو شبكه اجتماعي همچنان به فعاليت خود ادامه مي‌دهند و ويلسون نيز بر اين باور است كه تمامي 100 پرسنلي كه در اختيار دارد مسئوليت اداره اين صفحات را به دوش مي‌كشند.»

ويلسون مدعي است كه نسبت به رويكرد پيشين پنتاگون به شبكه‌هاي اجتماعي كه آن را "شبيه به لوله بخاري" تعبير مي‌كند، ديدگاه مساعدي نداشته و بر اين باور است كه همه افراد شاغل در حوزه روابط عمومي بايد بتوانند از طريق فيس‌بوك و تویيتر ارتباط برقرار كرده و به پياده‌سازي اهداف پنتاگون بپردازند، نه اينكه يك دفتر يا شخص خاص مسئوليت آن را بر عهده داشته باشد.

دسترسي محدود نظاميان آمريكايي به شبكه‌هاي اجتماعي
آكرمن در ادامه به پروژه "رسانه‌هاي اجتماعي وب 2.0" تحت اجرا در پنتاگون پرداخته و مي‌نويسد: « يكي از مواردي كه در اين پروژه قابل توجه است، اين است كه پنتاگون به نيروهاي نظامي اجازه دسترسي نامحدود به سايت‌هايي همچون "يوتيوب" و فيس‌بوك را داده است كه البته دوره زماني اين دسترسي آزاد كه براي بسياري تعجب‌برانگيز نيز بوده است، اول ماه مارس سال جاري ميلادي منقضي خواهد شد.»

"ويليام لين" (William Lynn)، معاون وزير دفاع آمريكا شخصي است كه بايد در خصوص تمديد يا عدم تمديد اين دسترسي نامحدود تصميم بگيرد و البته وي از كساني محسوب مي‌شود كه معتقد است پنتاگون بايد در اين حوزه به امنيت، اهميت بيشتري بدهد. در واقع لين تصميم خواهد گرفت كه يك سرباز آمريكايي مستقر در افغانستان، آيا مي‌تواند از طريق شبكه اينترنتي كه نيروهاي مسلح در اختيارش مي‌گذارند، هر پيامي را كه دلش خواست ارسال كند يا خير؟

اين کارشناس آمريكايي ادامه داد: «البته پس از ماجراهاي ويكي‌ليكس، پنتاگون جنبه‌هاي منفي شبكه‌هاي اجتماعي را بيشتر مدنظر قرار مي‌دهد و در شرايطي كه امثال فلويد و آگاروال نيز به عنوان مدافعين دسترسي نامحدود ديگر حضور ندارد، روشن است كه وزارت دفاع آمريكا در اين عرصه به چه سمت و سويي تمايل نشان خواهد داد.»

البته ويلسون با اين احتمال كه شبكه‌هاي اجتماعي جايگاه خود را در عرصه ديپلماسي عمومي پنتاگون از دست دهند چندان موافق به نظر نمي‌رسد.

عملكرد منفعلانه پنتاگون در شبكه‌هاي اجتماعي
آكرمن در تحليل چگونگي عملكرد اداره روابط عمومي وزارت دفاع ايالات متحده در عرصه شبكه‌هاي اجتماعي به اين نكته اشاره كرده است كه عملكرد ويلسون و نيروهاي تحت امرش بيشتر منفعلانه است تا فعالانه. 

نويسنده مقاله در ادامه اذعان كرده است كه با وجود خبره نبودن، اداره‌كنندگان صفحات مربوط به پنتاگون در شبكه‌هاي اجتماعي با اصول كلي حاكم بر فعاليت در اينترنت آشنايي دارند. به هر حال حضور پنتاگون در شبكه‌هاي اجتماعي نظير فيس‌بوك نيز به منزله حضور يك ارگان نظامي در اين شبكه است و صفحات مربوط به پنتاگون را بايد از منظر يك پورتال نظامي نگريست.