Gerdab.IR | گرداب

شکایت مسلمانان آمریکا از FBI به اتهام جاسوسی

تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۰

FBI در مساجد آمریکا نفوذ کرده و همه فعالیت‌های مسلمانان را زیر نظر دارد و آنان به همین خاطر از FBI شکایت می کنند. آنها امیدوارند که بتوانند این موارد نقض قانون را علنی کنند.

به گزارش گرداب، همواره به صورت غیرقانونی فعالیت های مسلمانان آمریکا از سوی FBI تحت نظر قرار گرفته است. خانه شفاف سازی اطلاعات در گزارشی می‌نویسد: مسلمانان کالیفرنیای جنوبی می‌گویند به صورت غیر قانونی به خاطر عقیده شان تحت نظر هستند. آنها در حال حاضر مشغول تنظیم یک اقامه دعوی جدید علیه FBI هستند. آنها امیدوارند که بتوانند این موارد نقض قانون را علنی کنند.

زمانی‏که مسلمانان آمریکا خود را برای نماز و عبادت آماده می‌کنند، دائما این شک در بین آنها وجود دارد که ممکن است کسی که در کنار آنها ایستاده و مشغول عبادت است، یک جاسوس باشد. این مسئله مخصوصا در کالیفرنیای جنوبی به چشم می‌خورد، جایی‌که خبرچین‌های اجیر شده از سوی FBI، قانونی را که سال‌ها در این جامعه جاری و ساری بوده است را شکسته‌اند.

"علی مالک"، که از سوی عوامل FBI مورد تعقیب قرار گرفته بود، می‌گوید: «من، همسرم و خانواده‌ام به شدت از این مسئله می‌ترسیم. من می‏ترسم که آنها به شدت ما را تحت فشار قرار دهند و یا به خانه‌مان بریزند.»

زمانی‏که او فهمید که تحت تعقیب و جاسوسی قرار گرفته است، احساس نوعی خیانت و نا‌امیدی از سوی کشورش به او دست داد، زیرا که هم‌قطاران و دوستان مسلمان او امروز به او شک دارند که شاید او یک جاسوس باشد. یکی از این ماموران که در میان جامعه مسلمانان کالیفرنیای جنوبی نفوذ کرده بود "کریگ مانتیل" (Craig Monteilh) نام داشت که در ظاهر یک مسلمان بسیار معتقد می‌نمود.

این گزارش می‌افزاید: در حال حاضر "اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا" و "شورای روابط اسلامی آمریکا" به صورت مشترک در حال طرح شکایتی علیه FBI هستند با این مضمون که آنها مردم را تنها به دلیل اینکه در چه جایی عبادت می‌کنند، مجرم می‌شمارند و این نقض یکی از اولین اصول آزادی در آمریکا یعنی آزادی‌های مذهبی و عقیدتی است.

از طرفی FBI بر این مسئله که کسی را به خاطر عقاید مذهبی و اعتقادی‌اش تحت نظر و تعقیب قرار نداده پافشاری می‏‌کند، چیزی که مسلمانان به سختی می‌توانند آن را باور کنند.

" مانتیل" جاسوس FBI، مسلمانان را در مساجد مختلف و متعدد تحت نظر داشته است. یکبار در جریان رانندگی او به سمت یکی از این مساجد بود که حالت‏هایی را از بدگمانی در بین مسلمانان به وجود آورد و آنها به او مشکوک شدند. این زمانی بود که زنگ خطر به صدا در آمد. مسلمانان محلی با FBI تماس گرفتند و این موضوع را اطلاع دادند، بی آنکه بدانند در حقیقت خود FBI او را برای پاییدن آنها فرستاده است.

"مالک" می‌گوید که "مانتیل" همیشه به موضوعاتی نظیر جهاد و طبیعت آن اظهار علاقه می‏کرده است.

پس از اینکه هویت واقعی مانتیل مشخص شد، وی فاش کرد که 177 هزار دلار خرج کرده بود تا اطلاعات شخصی راجع به صدها فرد مسلمان به دست آورد در حالیکه هیچ شواهدی مبنی بر انجام جرمی از سوی این افراد وجود نداشت.

این پرونده، رابطه متزلزل و خالی از اعتماد بین FBI و جامعه مسلمانان مطیع قانون را روز به روز خراب‌تر می‌کند.

"حسام علیوش" ( Hussam Alyoush)، مدیر اجرایی "شورای روابط اسلامی آمریکا" (CAIR) می‌گوید: «این بسیار عجیب و تاسف آور است که ما امروز در آمریکا مجبوریم که یک آژانس دولتی را به چالش بکشیم و ظاهرا ما در یک فضای امنیتی و حالت پلیسی زندگی می‌کنیم.»

"مانتیل" در مصاحبه با رسانه‌ها می‌گوید که مربیانش در FBI سعی کردند که به او القا کنند که اسلام تهدیدی برای امنیت ملی ماست.