Gerdab.IR | گرداب

موتورجستجوی چینی برای مقابله با جنگ روانی مخالفان

تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۰

چین برای ارتقاء توان سانسور اینترنتی خود در جنگ روانی مخالفانش، موتور جستجو‏گر دیگری با قابلیت‏های تبلیغی بیشتر، به کمک خبرگزاری شینهوا در این کشور عرضه کرد.

به گزارش گرداب، دولت چین برای مقابله با جنگ روانی سایبری مخالفانش که به پشتیبانی آمریکا صورت می گیرد، به فیلترینگ و سانسور اینترنتی بیشتری نیاز پیدا کرده و به همین منظور با همکاری خبرگزاری شینهوا، موتور جستجوی جدیدی را با امکانات بیشتر روانه بازار کرد.

در گذشته گوگل چینی سانسورهای اینترنتی را برای دولت چین رقم می‌زد، اما به دلیل بروز اختلافات از سال گذشته این سانسورهای اینترنتی را قطع کرد و گوگل نیز از این طریق به حمایت مخالفان دولت چین پرداخت.

نکته قابل تامل در ساخت این موتورجستجوی جدید‌، همکاری خبرگزاری "شینهوا"، بزرگترین سرویس خبری دولتی چین است که این موضوع نشان می‌دهد، جهت گیری این موتورجستجو بر اساس رویکردهای این خبرگزاری نسبت به رویدادهای سیاسی چین و جهان است.

هافینگتون پست در گزارشی از ایجاد موتورجستجوی اینترنتی جدید چین خبر داده و می‌نویسد: خبرگزاری "شینهوا"، بزرگترین سرویس خبری دولتی چین، موتور جستجوی اختصاصی خود را عرضه کرده است که حتی تبلیغات بیشتری را برای 450 میلیون کاربر اینترنتی در این کشور فراهم می‌کند.

این موتور جستجو که "پان‏گو‏سو" (Panguso) نام دارد، با همکاری شرکت موبایل چین، بزرگترین اپراتور تلفن همراه در دنیا با بیش از 550 میلیون مشتری، طراحی شده است. با همکاری "شینهوا" و شرکت عظیم موبایل چین، مقامات امیدوارند که این موتور جستجو بتواند با "بیدو" (Baidu) مهمترین موتور جستجوی فعلی در این کشور رقابت کند.

"لی‏کن‏جو" (Baidu)، رئیس آژانس خبری "شینهوا" می‌گوید: «هدف ما بهره‌گیری مناسب از شرکت موبایل چین که از نظر تکنولوژی، اصول پیشرفته عملیاتی و زیربناهای قوی ممتاز است و همچنین شینهوا به عنوان یک آژانس خبری رسمی که آرشیو بزرگی از اخبار و اطلاعات دارد، است.»

به ادعای این گزارش، با توجه به سابقه طولانی دولت چین در سانسور اینترنتی، عجیب نیست که شاهد آن باشیم "Panguso" بسیاری از نتایج جستجو را که به نظرشان غیرقابل قبول است، را فیلتر کند. در حقیقت مطابق گزارش "آسوشیتد‏پرس"، این موتور جستجوی جدید حتی از سایر موتورهای جستجوی چینی، در مورد فیلترینگ، حساس‌تر و دقیق‌تر عمل می‌کند.

با اینکه این سرمایه‌گذاری مشترک ممکن است چشم‌گیر به نظر برسد، ولی تحلیلگران مطمئن نیستند که بتواند با "Baidu" که 75 درصد از کاربران چینی در حال حاضر از آن استفاده می‌کنند، رقابت کند. گوگل، با فاصله‏ای، در رتبه دوم قرار داشته و حدود 19 درصد از کاربران این کشور از آن استفاده می‌کنند. در گذشته دولت چین از گوگل خواسته که فیلترینگ را بیشتر کند و به نظر می‏رسد که امروز "Panguso" در این راستا مطلوب دولت باشد.