اصول و قواعد تبليغات جنگ به روايت نشريه فرانسوی؛

چهار اصل رسانه‌های غربی برای پوشش اخبار جنگ

تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۰

نویسنده بلژیکی گفت: «دولت هاي ما براي حقوق بشر، صلح و يا افكار نيك ديگري مبارزه مي كنند. هرگز جنگ را به عنوان اختلاف در منافع اقتصادي و اجتماعي معرفي نمي كنند.»

ميشل كولن در مطلبي درباره اصول و قواعد تبليغات جنگ مي‌نويسد: «پنهان سازي منافع، ابليس نمايي، بي خبري از تاريخ و سازمان دهي فراموشي، چهار اصل رسانه‌هاي غربي براي پوشش اخبار جنگ است.»

به گزارش گرداب به نقل از فارس، "ميشل كولن"، نويسنده بلژيكي در نشريه موندياليزاسيون درباره اصول و قواعد تبليغات جنگ در نشريات غربي مطلبي را به رشته تحرير درآورده است:

چگونه رسانه‌هاي غربي جنگ هاي متعددي را كه پس از جنگ اوّل خليج به وقوع پيوست پوشش دادند؟ آيا مي توانيم مشاهدات هم گوني را تنظيم كنيم؟ آيا اصول و قواعد خدشه ناپذيري در تبليغات جنگ وجود دارد؟ آري.

چهار اصل رسانه‌هاي غربي براي پوشش اخبار جنگ:

1. پنهان سازي منافع
دولت هاي ما (دولت هاي غربي) براي حقوق بشر، صلح و يا افكار نيك ديگري مبارزه مي كنند. هرگز جنگ را به عنوان اختلاف در منافع اقتصادي و اجتماعي معرفي نمي كنند.

2. ابليس نمايي
براي كسب پشتيباني افكار عمومي، هر جنگي را با "رسانه دروغ" نمايشي آماده مي كنند (منظور به كار بستن رسانه هاي همگاني در دروغ پراكني است.) سپس به ويژه ابليس نمايي دشمن با تكرار تصاويري كه شقاوت او را نشان مي دهد.

3.بي خبري از تاريخ
پنهان ساختن تاريخ و جغرافياي منطقه؛ يعني موضوعي كه منازعات محلي و يا بهتر بگوييم منازعاتي را كه از سوی قدرت‌هاي بزرگ تحريك شده است، غير قابل درك مي سازد.

4.سازمان دهي فراموشي
اجتناب از يادآوري هاي گذشته در تحريف رسانه ها. يعني موضوعي كه افكار عمومي را مضنون خواهد ساخت.