Gerdab.IR | گرداب

همکاری گوگل و شورای روابط خارجی به بهانه مقابله با تروریسم

تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۰

شوراي روابط خارجي آمريكا و انديشكده "ايده‌هاي گوگل" قصد دارند كنفرانسی با موضوع جلوگيري از گسترش تروريسم داخلي برگزار کنند.

به گزارش گرداب، نشريه فارين پالیسي از ائتلاف شوراي روابط خارجي و شركت گوگل براي مبارزه با افراط‌گرايي خشونت‌آميز خبر داد.

انديشكده سياست خارجي (شوراي روابط خارجي آمريكا) و غول دنياي اينترنت (شركت گوگل) قصد دارند در تابستان امسال مشتركاً كنفرانس بزرگي را در ايرلند برگزار کنند. در اين كنفرانس از تندروهاي خشونت‌طلب دعوت به عمل خواهد آمد تا در خصوص نحوه جلوگيري از گسترش تروريسم داخلي با ساير مدعوين به بحث و تبادل نظر بپردازند.

انديشكده تازه تاسيس"ايده‌هاي گوگل" به مديريت "جرد كوهن" (Jared Cohen) از مقامات سابق وزارت امور خارجه آمريكا با همكاري شوراي روابط خارجي در حال سازماندهي يك گردهمايي سه روزه در شهر دوبلين براي اواخر ماه ژوئن است.

 در اين كنفرانس قرار است حدود 50 نفر از تندروهاي سابق شركت داشته باشند كه عمدتاً از ميان تبهكاران خياباني، گروههاي قدرت‌طلب سفيدپوست، بنيادگرايان اسلامي و ديگر سازمانهاي جوان خشونت‌طلب برگزيده شده‌اند. بالغ بر 200 كارشناس نيز از محافل دانشگاهي، گروههاي جامعه مدني، شركتهاي فناوري،قربانيان حوادث تروريستي و شركتهاي خصوصي نيز به اين كنفرانس دعوت خواهند شد.

گزارش جنجالي"پيتر كينگ" (Peter King)، رئيس سازمان امنيت داخلي به كنگره در هفته گذشته به دليل تمركز بر افراط‌گرايي مسلمانان مورد انتقاد قرار گرفت. كنفرانس مشترك شركت گوگل و شوراي روابط خارجي به دنبال بازتعريف مباحث مربوط به افراطي‌گرايي در داخل كشور به عنوان مشكلي است كه از خط قرمز سياسي، جغرافيايي و مذهبي عبور مي‌كند.

كوهن در مصاحبه‌اي با نشريه فارين پالسي گفت: «مستندات شنيداري از وجوه اشتراك انواع سازمان‌هاي خشونت‌طلب موجود است از دسته تبهكاران گرفته تا افراطي‌هاي دست‌راستي و مذهبي. مي دانيم آنها جوانان را هدف مي‌گيرند و عمدتاً از ميان جوانان عضوگيري مي‌كنند و نيز اطلاع داريم كه از تاكتيك‌هاي مشابهي استفاده مي‌کنند. اما هنوز اطلاعات زيادي باقي مانده كه بايد درباره آنها بدانيم.»

به عنوان اولين اقدام جدي كوهن به عنوان رئيس انديشكده ايده‌هاي گوگل، اين پروژه جديد بر "افراطي‌هاي سابق" تمركز خواهد داشت؛ جوانان دردسرآفريني كه نه تنها از سازمانهاي خشونت‌طلب خارج شده‌اند بلكه در محافل عمومي عليه آنها صحبت مي‌كنند. هدف از برگزاري اين كنفرانس، آشنا كردن آنها با كارشناسان، وكلاي مدافع قربانيان و حتي شركتهاي فناوري براي كمك به آنها است تا اقدامات خود را هماهنگ سازند.

مدعوين اين گردهمايي از بين اعضاي"سابق" تبهكاران آمريكايي– آفريقايي در شهرها، گروههاي قدرت‌طلب سفيدپوست در روستاها، جنايتكاران نئونازي، تبهكاران آمريكاي لاتين، آسيايي و تندروهاي ملي‌گراي سابق از ايرلند، اروپا، آسيا و نيز افراطي‌هاي اسلام‌گرا از خاورميانه، شمال آفريقا و آسياي جنوب شرقي.

كوهن اظهار داشت: «فرض ما بر اين است كه بدانيم زمانيكه شما نقاب دين و ايدئولوژي يا هر چيز ديگري را از روي چهره خود برمي‌داريد، چه عواملي شما را وادار به اين امر مي‌كنند؟ اگر بپذيريم كه هيچ فردي ذاتاً تروريست به دنيا نمي‌آيد پس بين زماني كه فرد جوان است تا زمانيكه به اين گروهها محلق مي‌شود، چه اتفاقاتي رخ مي‌دهد؟»

اين اولين كنفرانس بزرگ انديشكده ايده‌هاي گوگل و اولين همكاري با شوراي روابط خارجي در چنين ابعاد گسترده‌اي است. كوهن گفت كه اين پروژه براي فعاليت‌هاي شركت گوگل بسيار مناسب است زيرا درمي‌يابد چگونه مي‌توان از فناوري و اطلاعات در جهت ارائه راهكارهاي سازنده براي مشكلات جهاني بهره گرفت.

كوهن همچنين افزود: «تلاش داريم تا فضايي براي تبادل‌نظر بين گروه هاي مختلف ايجاد كنيم كه تا به امروز هرگز وجود نداشت. شايد موضوع دين و مذهب در اين مباحث مطرح نگردد و شايد هم منصفانه مورد نقد و بررسي قرار گيرد. هنوز نمي‌دانيم.»

منبع: اشراف