Gerdab.IR | گرداب

سوء استفاده سیا از توییتر برای جنگ در لیبی

تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۰

توییت‌هایی که به نام مردم لیبی در توییتر صورت گرفته منشا آمریکایی داشته و از طرف آمریکا است و مردم لیبی در ایجاد آن نقشی ندارند.

به گزارش گرداب، شبکه خبری راشاتودی در گزارشی در خصوص استفاده آمریکا از رسانه های اجتماعی در کنترل انقلاب های خاورمیانه در مصاحبه با وین مدسن (Wayne Madsen) عنوان کرد، توییت هایی که به نام مردم لیبی در توییتر صورت گرفته منشاء آمریکایی داشته و از طرف خود آمریکا بوده و مردم لیبی در ایجاد آن نقشی نداشته اند.

این درحالی است که استفاده از اینترنت در لیبی تنها به 5% کل جمعیت محدود می شود و کاربران توییتر این کشور تعداد بسیار پایینی دارند که قابل محاسبه نیستند.

وین مدسن در طول چندین دهه در مورد کارهای اطلاعاتی در آمریکا مطلب نوشته و یک افسر نیروی دریایی است که اکنون به کار روزنامه نگاری پرداخته است.
مدسن می گوید، استفاده از رسانه ها برای مقاصد تبلیغاتی چیز جدیدی در سازمان سیا نیست. وی همچنین گفته که در حال حاضر دولت از توییتر و فیس بوک برای دسترسی به جهان استفاده می کند، اما چگونگی روش انجام آن اصلا روشن نیست.

مدسن می گوید آنچه امروز اتفاق می افتد، تنها آخرین نمونه از عملیات های روانی دولت آمریکا برای نفوذ در مردم است. مدسن استناد می کند که پیام های آنلاینی که ادعا می شود از طرف حامیان ایالات متحده در خارج از کشور فرستاده می شود، در واقع از طرف خود آمریکا فرستاده می شود نه از طرف لیبیایی ها و کشورهای همسایه آنها که می خواهند به ما بقبولانند، این پیام ها از طرف آنهاست.

مدسن اشاره می کند که دسترسی به اینترنت در لیبی بسیار محدود بوده و تنها پنج درصد از جمعیت این کشور به آن دسترسی دارند. بدین ترتیب با توجه به شرایط موجود به نظر می رسد که توییت ها، وبلاگ ها و اطلاعات از وضعیت اسفناک شمال آفریقا از سوی دولت ایالات متحده به عنوان ابزاری برای رساندن پیام آنها مورد استفاده قرار می گیرد، حتی اگر این کار از طرق محرمانه انجام شود.

وی می گوید: «من فکر می کنم این توییت‌ها از طرف ایالات متحده تغذیه می شوند.»
مدسن حتی می افزاید که این پیام ها به آسانی می تواند از پایگاه های نظامی امریکا از سوی خود کارکنان رسمی ما فرستاده شوند - نه جنگ زدگان و انقلابیون لیبی.

در حالی که این اقدامات از نظر اخلاقی سازمان سیا را به مخاطره می اندازد، این سازمان قبلا نیز از این روش ها به طور پنهانی استفاده کرده است. سازمان سیا داستان‌هایی را برای روزنامه های خارجی می ساخت که از طریق آنان در خارج از کشور پخش می شد و سپس به طور غیر مستقیم از سوی رسانه های ایالات متحده اشاعه می‌شد.

مدسن همچنین به روابط بلند مدت و آشکار بین دولت آمریکا و شرکت های بزرگ فن آوری و ارتباطات مانند "ای تی اند تی" و "گوگل" اشاره می کند.

مدسن می گوید صرف نظر از اینکه آیا سازمان سیا مخفیانه این توییت ها را پخش می کند یا نه، ایالات متحده و ناتو در دخالت در لیبی به بن بست رسیده اند و برنامه تبلیغاتی آنها نیز به طور مفتضحانه ای شکست خورده است.

منبع: مشرق