Gerdab.IR | گرداب

روایتی از افول سیاسی - اقتصادی آمریکا؛

كلینتون: همه به ما بی اعتمادند

تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۰

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «ما در جهان درگیر یک جنگ اطلاع‌رسانی هستیم و صریح بگویم که ارزیابی من این است که ما این جنگ را باخته‌ایم.»

انتشار اسنادی از سوی مجمع جهانی اقتصاد که تا پایان سال میلادی گذشته (دی ماه 89) را در بر می‌گیرد، از افول ثبات سیاسی و اقتصادی آمریکا حکایت دارد.

به گزارش گرداب به نقل از جوان، برخی از مهم‌ترین شاخصه‌های مورد توجه این استاد عبارت است از:

1- بدهی‌های خارجی: آمریکا با روند فزاینده بدهی‌های خارجی مواجه است، به ‌طوری که تا پایان سال 2010 میلادی، از میان 139 کشور جهان، وضعیت این کشور فقط از 17 کشور مطلوب‌تر است.

2- تراز بودجه حکومت: آمریکا از نظر تراز بودجه حکومت از میان 139 کشور جهان، فقط از 20 کشور وضعیت بهتری دارد و از 117 کشور عقب‌تر محسوب می‌شود.

3- نرخ پس‌انداز ملی: آمریکا با احراز رده 130 در این زمینه، فقط از 9 کشور جهان وضعیت بهتری دارد.

4- اعتماد عمومی به سیاست‌مداران: در این قسمت، آمریکا رده 54 را به خود اختصاص داده، این در حالی است که بر خلاف تبلیغات غرب، جمهوری اسلامی ایران (از دیدگاه مجمع جهانی اقتصاد) با احراز جایگاه 39 از نظر مشروعیت سیاسی از جایگاه بهتری برخوردار است.

در عین حال، بخش‌هایی از اظهارات "هیلاری کلینتون"، وزیر امور خارجه آمریکا در کمیته روابط خارجی مجلس سنا در پاسخ به سؤالی از سناتور "لوگر"، نماینده حزب جمهوری‌خواه نیز نشان‌دهنده همین افول شدید در حوزه سیاسی، افکار عمومی و رسانه‌ای است. وی در این نشست می‌گوید:

«ما در جهان درگیر یک جنگ اطلاع‌رسانی هستیم و صریح بگویم که ارزیابی من این است که ما این جنگ را باخته‌ایم.

فیلم‌های هالیوود و تلویزیون‌های خصوصی، تصویر به‌هم ریخته آمریکا را در افکار عمومی تشدید می‌کنند. یک ژنرال افغان به من گفت: "پیامی که من از (رسانه‌های) آمریکا گرفتم، این بود که مردها در آمریکا همه کشتی می‌گیرند و زن‌ها در آمریکا همه جا با لباس شنا هستند." این تصور به دلیل این است که تلویزیون‌های ما دائم کشتی پخش می‌کنند و یا مدام تصاویری از دریا نشان می‌دهند.

خود مردم آمریکا به رسانه‌های ما بی‌اعتماد شده‌اند، به‌ گونه‌ای که مردم آمریکا دائماً شبکه الجزیره (انگلیسی) را نگاه می‌کنند.

چینی‌ها در حال حاضر یک سیستم شبکه چند رسانه‌ای از جمله یک شبکه جهانی انگلیسی ایجاد کرده‌اند، روسیه نیز یک شبکه انگلیسی دارد، در حالی که رسانه‌های ما مدام نزول می‌کنند.

ما در وزارت خارجه توییتر عربی و فارسی را ایجاد کرده‌ایم و ایجاد وب‌سایت‌های جدید برای ارتباط با جوانان کشورهای عربی و دیپلمات‌های آن‌ها در دستور کار ما قرار دارد.»

به‌نظر می‌رسد اذعان به ناکارآمدی رسانه‌های آمریکایی برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی جهان موجب شده تا وزارت امور خارجه آمریکا رأسا مدیریت رسانه‌ای و دیپلماسی عمومی با هدف گسترش نفوذ آمریکا را بر عهده بگیرد.