Gerdab.IR | گرداب

پنج اولویت استراتژیک دیپلماسی عمومی آمریکا اعلام شد

تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۰

در نشست معاونت دیپلماسی عمومی وزارت خارجه در سنا با عنوان "آینده دیپلماسی عمومی" پنج اولویت استراتژیک دیپلماسی عمومی آمریکا به عنوان اساس دیپلماسی عمومی بودجه سال مالی 2012 مطرح شد.

به گزارش گرداب، معاون دیپلماسی عمومی و روابط عمومی وزارت امور خارجه  آمریکا در کمیته روابط خارجی سنا در نشستی با عنوان "آینده دیپلماسی عمومی" برنامه‌های استراتژیک دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه را تشریح نموده است.

گزارش مذکور با عنوان "دیپلماسی عمومی: تقویت درگیرسازی آمریکا با جهان" یک "چهارچوب استراتژیک" است که به عنوان پایه و اساسی برای دیپلماسی عمومی در بودجه سال مالی 2012 عمل خواهد نمود.

هدف از ارائه این گزارش، تهیه نقشه راه برای دیپلماسی عمومی و تضمین هماهنگی بین دیپلماسی عمومی و اهداف سیاست خارجی است.

در این گزارش همچنین توجه استراتژیک به چگونگی پشتیبانی برنامه‌ها، ساختارها و منابع دیپلماسی عمومی از اهداف سیاست خارجی مورد بحث قرار گرفته است.

در این چهارچوب کاری پنج "اولویت استراتژیک" مطرح شده است:
1. شکل‌دهی به روایت (طراحی استراتژی‌های پیشگیرانه به منظور اطلاع‌رسانی، الهام‌بخشی و ترغیب)؛
2. توسعه و تقویت روابط بین مردم (ایجاد اعتماد و احترام متقابل از طریق توسعه برنامه‌ها و پلت‌فرم‌های دیپلماسی عمومی)؛

3. مبارزه با افراطی‌گرایی خشونت‌آمیز (مبارزه با تبلیغات افراط‌گرایان خشونت‌طلب، بی‌اعتبارسازی و مشروعیت زدایی از القاعده و ایجاد و تقویت نظرات و صداهای محلی معتبر)؛
4. اطلاع‌رسانی بهتر در فرایند سیاست‌گذاری (اطمینان از اینکه در سیاست خارجی، عقاید افکار عمومی خارجی نیز جای داده‌ شده‌اند)؛

5. اختصاص منابع در راستای اولویت‌های کنونی (تقویت ساختارها و فرایندها برای تضمین وجود یک دیپلماسی عمومی مؤثر و هماهنگ).

در این چهارچوب کاری به دو تغییر ساختاری عدیده نیز اشاره شده:
انتصاب یک معاون دستیار وزیر برای نظارت بر پشتیبانی رسانه‌ای خارجی در "اداره روابط عمومی" (PA) جهت پشتیبانی از فعالیت‌های رسانه‌ای و هماهنگ‌‌سازی آن دسته از عملکردهای دفتر روابط عمومی که بر مخاطبین خارجی، شامل مراکز مطبوعاتی خارجی، قطب‌های رسانه‌ای منطقه‌ای و واحدهای واکنش سریع متمرکز هستند.

انتصاب یک معاون دستیار وزیر در حوزه دیپلماسی عمومی در هر کدام از ادارات منطقه‌ای برای افزایش حضور دیپلماسی عمومی در ادارات منطقه‌ای؛ بدین ‌ترتیب فعالیت‌های مرتبط با دیپلماسی عمومی با یکدیگر بهتر ادغام شده و ارتباطات قوی‌تری بین معاونت دیپلماسی عمومی و روابط عمومی وزارت امور خارجه (R) و دفاتر منطقه‌ای به وجود آید.

در جلسه مذکور علاوه بر خانم جودیث مک‌هیل به عنوان معاون دیپلماسی عمومی وزارت خارجه آمریکا، سه تن از معاونان سابق دیپلماسی عمومی، یعنی اولین لیبرمن‌، کارن هاگز و جیم گلاسمن سخنرانی کردند.

منبع: مشرق