Gerdab.IR | گرداب

نظر مراجع درباره شرکت‌های شبه هرمی

تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۰

90 درصد اعضای عضو شده در این شرکت ها که همگی در لایه های پایینی قرار دارند، پولشان را از دست می دهند.

گرداب- در چند سال اخیر فعالیت های غیرقانونی شرکت های هرمی و شکایت های بیشمار افراد سرمایه گذار در آن در میان خبرها خودنمایی می کند. این درحالی است که بسیاری از جوانان و مشتاقان فعالیت های اقتصادی که می خواهند با یک سرمایه گذاری ساده راه چند ساله را یک شبه طی کنند، هنوز طعمه اصلی این شرکت های هرمی و شبه هرمی می شوند.

ترفند هرمی نوعی کلاه برداری است که در آن افراد با پرداخت مقداری پول عضو شرکت می شوند تا در آینده با به عضویت درآوردن نفرات دیگر و رشد زیرمجموعه مشتریان به چند برابر حق عضویت، دست پیدا کنند.

شبکه اعضای این شرکت ها در لایه های پایین افزایش پیدا می کند و از این جهت ساختار شبکه مشتریان شبیه هرم است. در نتیجه فعالیت این شرکت‌ها، تعداد اعضایشان آن قدر رشد خواهد کرد تا به بیش از هزاران نفر افزایش یابد. در چنین شرایطی 90درصد اعضای عضو شده در این شرکت ها که همگی در لایه های پایینی قرار دارند، پولشان را از دست می دهند.

گاهی نیز این شرکت ها برای انجام کلاه برداری، با اضافه کردن کالا یا خدمات به فعالیتی شبه اقتصادی تبدیل می شوند و از آن طریق فعالیت های خود را از نظر مراجعه کنندگان پنهان می کنند. برخی از این شرکت ها نیز با گرفتن مجوز از سازمان های مربوطه با عناوین مختلفی مانند تورهای مسافرتی اقدام به کلاه برداری می کنند.

متاسفانه بیشتر افراد عضو شده در سال های اخیر را جوانان، دانشجویان و قشر ضعیف جامعه تشکیل می دهند که تمام سرمایه خود را پس از مدتی از دست می دهند و عاملان اصلی این شرکت های هرمی که برخی از آنها در خارج کشور به سر می برند، از چشم همگان پنهان می مانند.

البته وزارت اطلاعات و دیگر ارگان‌های انتظامی با برخورد قاطعانه خود در چند سال اخیر توانسته اند بیشتر این فعالیت‌ها را شناسایی و از اقدامات غیرقانونی آنها جلوگیری به عمل آورند.

در همین رابطه خبرنگار خبرگزاری برنا حکم فقهی این مسأله را از مراجع عظام تقلید پرسیده است که سؤال و پاسخ آن را در زیر می توانید ببینید.

سوال: آیا فعالیت شرکتهای هرمی جایز است؟ فعالیت شرکت هایی که مجوز دارند اما فعالیت‌های مشابهی مانند فعالیت‌های شرکت‌های هرمی دارند چگونه است؟

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای: فعالیت مذکور صورت شرعی ندارد و اکل مال به باطل است و جایز نیست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: فعالیت مرموز اقتصادى شرکت گلدکوئست و سایر شرکت هاى مشابه داخلى و خارجى مشروع نمى باشد، و شبیه نوعى قمار و لاتار است و شایسته شما عزیزان نیست که آلودۀ آن شوید. و کسانى که آلوده آن شده اند و سودى برده اند پول اوّلیه خود را از آن بر مى دارند، و بقیّه را به صاحبان اصلى آن مى رسانند. و اگر به آنها دسترسى ندارند، به سایر مالباختگانى که در این طرح شرکت کرده و متضرّر شده اند مى دهند و اگر به آنها هم دسترسى ندارند، به نیّت صاحبان اصلى به فقرا صدقه مى دهند.

حضرت آیت الله سیستانی: اشکال دارد.

حضرت آیت الله وحید خراسانی: فعالیت های شركت‌های هرمی و شبكه ای و مانند آن بنابر احتیاط واجب حرام است و مقلدین معظم له در این حكم نمی توانند به اعلم بعد از ایشان مراجعه نمایند.

همچنین یک تن از مجتهدین و مدرسین حوزه علمیه این گونه پاسخ داده اند:
آیت الله علوی گرگانی: اگر فعالیت‌های شرکت‌ها به صورت هرمی باشد جایز نیست خواه مجوز داشته باشند یا خیر .
 
برنا