Gerdab.IR | گرداب

مردی که نظر او درباره ‌ایران بر 16سازمان ترجیح دارد

تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۰

شگفت انگیز است که آمریکا با داشتن شانزده سازمان اطلاعاتی، باز هم بر اطلاعات و ایده های مردی تکیه می کند که رئیس یک سازمان مستقل است.

گرداب- هر چند ایران از انحراف توجه آمریکا و جامعه جهانی به سوی تحولات اخیر در دنیای عرب خشنود است، یک نفر اطمینان دارد که تهدید هسته ای ایران، همچنان موضوع مورد بحث است.

جملات بالا را روزنامه "یدیعوت آحارونوت" منتشر کرده و در ادامه می نویسد: "مارک دوبوویتز"، مدیر اجرایی بنیاد "دفاع از دموکراسی" (FDD) و رئیس پروژه انرژی ایران، در چارچوب فعالیت های گسترده اش برای افزایش آگاهی ها از تهدید ایرانی، از هر ابزاری بهره می گیرد؛ مثلا زمانی که قرار بود در نشستی در دفتر نخست وزیر کانادا حضور یابد، در راه به یک استودیوی تلویزیونی می رود و از همان جا اعلام می کند که باید رویکرد مذاکره را به عمل تغییر داد.

گفتنی است، بنیاد FDD که پس از وقوع حملات تروریستی 11 سپتامبر پایه ریزی شده و محور فعالیت هایش را دفاع از ایالات متحده در برابر تهدیدات اعلام کرده، عملا به بنیادی برای تخریب چهره جهانی ایران و حمله به کشورمان تحت لوای گسترش دمکراسی تبدیل شده است.

این روزنامه چاپ سرزمین های اشغالی افزود: "دوبوویتز" در سن 42 سالگی به یکی از مقامات اصلی در زمینه مسأله هسته ای ایران تبدیل شده است و دولت آمریکا، همواره تمایل دارد، سخنان او درباره تحریم های اعمالی بر تهران را بشنود؛ اما شگفت انگیز است که آمریکا با داشتن شانزده سازمان اطلاعاتی، باز هم بر اطلاعات و ایده های مردی تکیه می کند که رئیس یک سازمان مستقل است.

به راستی، چرا دولت آمریکا به "دوبوویتز" و مردانش نیاز دارد؟
یک مقام ارشد آمریکایی در این باره می گوید: «هیچ کس نمی تواند به اندازه آنها بر یک موضوع خاص متمرکز شود. "مارک" و تیم تحقیقاتی اش کارشان را به خوبی انجام می دهند. در واقع، ما اگر با پرسشی رو به رو شویم، نخست به آنها مراجعه می کنیم.»

این مقام می افزاید: «برای دریافت اطلاعات از سازمان های اطلاعاتی مثلا درباره ایران، زمان بسیاری صرف خواهد شد و مستلزم انجام کاغذبازی های بسیار است، ولی "دوبوویتز" و گروهش، کارشان را سریع انجام می دهند و همواره در دسترس هستند

دوبوویتز با بیان این که ما به دقت بر فعالیت های شرکت های بین المللی ـ که با ایران همکاری کرده و در بخش انرژی این کشور سرمایه گذاری می کنند و تجهیزات و فناوری های مورد نیاز را در اختیارشان می گذارند ـ و همچنین حرکت کشتی های تجاری به داخل و خارج از ایران نظارت داریم و می گوید: «هدف سازمان ما، تنها نظارت بر این شرکت ها نیست؛ ما به تحلیل واکنش تهران نسبت به تحریم ها نیز می پردازیم.»

او در ادامه تصریح می کند: «این یک بازی شطرنج است و ایران به دنبال راه گریزی برای دور زدن تحریم ها و اقدامات آمریکا علیه خود است.»

دوبوویتز بر این باور است، هنوز زمان حمله نظامی به ایران فرا نرسیده و تحریم ها با اعمال فشار بر این کشور، مانع از دستیابی تهران به اهدافش خواهد شد و برنامه هسته‌ای‌اش را نیز پایان خواهد داد.

این اظهار نظر دوبوویتز در حالی صورت می گیرد که وی چندی پیش، در گفت وگو با مجله "سانفرانسیسکو اگزمینر" گفته بود: «کشورهای جهان نسبت به تحریم های غربی بی توجهی کرده و همچنان به ارتباط خود با تهران ادامه می دهند.»

بررسی های ما نشان می دهد، این تحریم ها بر ایران تأثیری نداشته و به گونه ای آنها را تقویت کرده است.
 
منبع: تابناک