به گزارش
گرداب به نقل از مشرق، وزارت امور خارجه آمریکا سایت دولتی خود را بدون سر و صدا، کنار گذاشته و مراجعان خود را به سمت رسانههای اجتماعی معطوف کرد. این سایت یک طرح بلندپروازانه دیجیتالی بود که سه سال پیش برای ترویج دموکراسی در خارج از کشور، راه اندازی شد.
در صفحه اول سایت وزارت خارجه امریکا پیامی به اطلاع بازدید کنندگان رسید که سایت از تاریخ 31 مارس، به روز رسانی نشده است و بایگانی خواهد شد. یک آگهی بازدیدکنندگانی را که به دنبال اطلاعاتی در مورد سیاست خارجی ایالات متحده بودند به وب سایت کنسولگری سفارت آمریکا هدایت میکرد.
آلیسیا کوهن در مطلب خود در سایت هیل نوشت: «برنامههای اطلاعات بینالمللی (IIP) ارائه شده از طریق دفتر وزارت امور خارجه، نیروی انسانیای را که یک بار به سایت اختصاص داده بود، به سمت " داراییهای رسانههای اجتماعی" که از توییتر، فیس بوک و یوتیوب استفاده میکند، هدایت میکرد.»
دانکن مک اینس، قائم مقام معاون وزیر IIP، آن را تغییر "بیش فعال" استراتژی تعامل وب نامید.مک اینس گفت: «پارادایم جدید، به ویژه برای دسترسی به جوانان، این است که
شما مجبورید در وب به جایی بروید که مردم آنجا هستند. مردم به دیدن شما نمیآیند، شما باید به دیدن آنها بروید. اطلاعاتی که ما برای سایت America.gov تولید میکردیم اکنون در سایتهای سفارت قرار دارند.»
بنا بر گفته مک اینس، نقش رسانههای اجتماعی در شورشهای اخیر مصر به "تغییر استراتژی" اعتبار بخشید. او گفت: «این برای همه مردم یک الهام بود، ما دائماً در جستجوی راههای جدید برای یافتن چیزهای جدید هستیم.»
وزارت امور خارجه از حدود 400 سایت خارج از کشور حمایت کرد و IIP میزبان آموزش کاربران رسانههای اجتماعی به عنوان "بهترین شیوه" شد.مک اینس گفت: «ما در حال آموزش مردم برای خلاصه نویسی هستیم.»
این منبع همچنین نوشت: «بر اساس گفته کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه وقت امریکا، سایت وزارت امور خارجه که از سوی این وزارتخانه در 15 ژانویه 2008 راهاندازی شده بود، برای گسترش "گفتگوی دو طرفه بین امریکا و مردم کشورهای دیگر" طراحی شده بود. این سایت منبعی برای کسب اطلاعات فرهنگی و سیاسی در خدمت منافع خارجی کشور امریکا بود.»
70 درصد صفحات اینترنت به زبانهای غیر انگلیسی این منبع افزود: ابزارهای رسانههای اجتماعی مانند توییتر و فیس بوک از زمان راهاندازی سایت وزارت امور خارجه به طرز چشمگیری در خارج از کشور گسترش یافت. این ابزار به خصوص محبوب نسل جوان است.
155.000 کاربر فیس بوک عضو صفحه محبوب دموکراسی یعنی - یک کمپین سالانه چالش ویدئویی دموکراسی وزارت - کمتر از 24 سن دارند.
مک اینس به این منبع گفت: «نیمی از مردم جهان کمتر از 30 سال سن دارند. ما همچنین دریافتهایم که سه یا چهار سال پیش 75 درصد صفحات وب انگلیسی بوده است اما در حال حاضر 70 درصد صفحات وب به زبانهای خارجی غیر انگلیسی است.»
به گفته مک اینس، اداره در حال "بالا بردن" تلاش برای ترجمه است.
او گفت: «ما مقالههای خود را تا 200 کلمه کاهش میدهیم تا بتوان از آنها در صفحات فیس بوک استفاده کرد و آنها را در سه یا چهار توییت مینویسیم که میتواند بر روی یک اشتراک توییتر و پیام رسانی فوری استفاده شود.»
رسانههای اجتماعی و محتوای قابل انتقال آنها که به سفارتخانههای خارجی فرستاده میشود، در حال حاضر به شش زبان اصلی دنیا از جمله عربی، فرانسوی، اسپانیایی، روسی و چینی ترجمه میشود.