Gerdab.IR | گرداب

عنصر اطلاعاتی‌ قدرت ‌ملی ‌و ‌نقش آن در زمامداری ‌قرن ‌21 برای‌ امریکا

تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۰

مجله دفاع آمريكا در مطلبي سخنان "جوزف ناي‌" معاون پيشين وزير دفاع آمريكا، در مورد قدرت رو به رشد "نشر و انتشار‌" را منتشر كرده است.

به گزارش گرداب به نقل از اشراف، مجله دفاع آمريكا نوشت‌: در يكي از كنفرانس‏هاي جهاني سال 2010 بنياد غير‏انتفاعي "تد‌"، "‌TED‌" (فن‏آوري‌، سرگرمي و طراحي)، با عنوان "تغييرات قدرت جهاني‌"، "جوزف ناي‌" معاون پيشين وزير دفاع آمريكا، در مورد قدرت رو به رشد "نشر و انتشار‌"، كه با توجه به توزيع گسترده فن‌‏آوري اطلاعات، قدرت اشخاص و شبكه ها در بازار دانش جهاني به آن وابسته بوده، سخناني را ايراد كرد.

نمونه‌هاي اخير از اهميت قدرت انتشار عبارتند از: قيام‏هاي اخير خاور‏ميانه كه به واسطه خودسوزي يك فروشنده خياباني برانگيخته شد، كشيش يك شهر كوچك كه با سوزاندن يك كتاب باعث خشونت‏هاي بين‌ ‏المللي شد، توانايي و قابليت ويكي‏ليكس در تاثير‏گذاري منفي بر ديپلماسي جهاني و همچنين قابليت شبكه‏هاي تاريك براي سازماندهي و عمليات در سطح جهاني. اين تغييرات در محيط استراتژيك جهاني، نياز به ارزيابي مجدد در استفاده مناسب از عنصر اطلاعاتي قدرت ملي، به منظور حفظ ارتباط در قرن 21 دارد.

با درك نياز به ارزيابي مجدد استراتژيك، "كلينتون‌" وزير امور خارجه آمريكا در بازبيني چهار سالانه ديپلماسي و توسعه آمريكا (QDDR) سال 2010 وزارت امور خارجه (DOS)، خواستار اجراي زمامداري قرن بيست و يكمي شد.

تعريفي كه QDDR از زمامداري قرن بيست و يكم ارائه مي‏دهد اين است: "ارتباط بخش‏هاي خصوصي و مدني با امور سياست خارجه آمريكا از طريق به پشت ميز آوردن منابع و شركاي جديد، استفاده بهتر از تكنولوژي‏هاي ارتباط و همچنين گسترش، تسهيل و ساده كردن روند همكاري‏هاي عمومي - خصوصي وزارت خارجه."

كليد اوليه زمامداري قرن 21، استفاده از قدرت ترغيب براي سازماندهي تلاش‏هاي همكاري جهاني است. به منظور دستيابي به اين هدف، اهميت عنصر اطلاعاتي قدرت ملي، از ساير عناصر بيشتر است.

ولي مدل كنوني عنصر اطلاعاتي قدرت ملي وزارت دفاع (DOD)، ارتباطي با مسائل "قدرت انتشار" ندارد. در يادداشت اخير رابرت گيتس وزير دفاع آمريكا، مدل وزارت دفاع را به عنوان تركيبي از "عمليات اطلاعات‌" (IO) و ارتباط استراتژيك (SC) تعريف كرده و اين عمليات را به ترتيب به معاون وزير دفاع در سياست (USD(P) و معاون وزير در روابط عمومي (ASD(PA) واگذار كرده است. ياد‏داشت مذكور اشاره‏اي به موضوعات مرتبط مانند نياز به يك سايبر منسجم و يا اطلاعات كه تحت ساختار‏هاي سازماني مختلف باشند، نداشته است.

با اينكه اين تقسيم مسئوليت‏ها ممكن است به نهاد‏ها و موسسات وزارت دفاع در برنامه‏ريزي كمپين و عمليات راهبردي كمك كند، ادامه دهنده مسير غير‏ضروري و غير‏موثر عنصر اطلاعاتي قدرت ملي بوده و انسجام و وحدت تلاش و كوششي كه در پرداختن به مسئله "قدرت انتشار‌" ضروري است، را تنزل مي‏دهد.

در حالي‌كه ممكن است اين استراتژي‏ها در قرن بيستم كه عصر اطلاعات با رسانه‏هاي كنترل شده، شبكه‏هاي هدفمند و ساختار‏هاي سازماني سلسله‏ مراتبي موثر بوده باشد، پيچيدگي محيطي در آغاز قرن 21، كه عصر دانش است، نيازمند استراتژي‏هاي جديد براي اجراي عنصر اطلاعاتي قدرت ملي است.

به تازگي كلينتون، وزير امور خارجه گفته است كه آمريكا در گذشته در حال از دست دادن جنگ اطلاعات بوده و به سختي مي‏توان گفت كه در دسترس بودن گسترده فن‏آوري اطلاعات، زمينه بازي بين دولت‏هاي ملي و بازيگران غير‏دولتي (در سطح روابط بين‏الملل) را هموار نكرده است.

آنچه كه مورد نياز است يك استراتژي منسجم ملي - وزارت دفاع است كه همه زمينه‏هاي عنصر اطلاعاتي قدرت ملي را متحد كرده و به قدرت رو به رشد انتشار استناد مي‏كند.