Gerdab.IR | گرداب

جين شارپ: آمريكا از اوضاع كنونی منطقه دوری كند

تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۰

جين شارپ در مقابل آنچه كه اين روزها در دنياي عرب به عنوان بيداري اسلامي شاهد آن هستيم وا مانده و تلميحاً اعتراف مي‌كند كه سخني براي گفتن ندارد و از دولت آمريكا مي خواهد كه از اوضاع كنوني كشورهاي اسلامي دوري كند.

به گزارش گرداب به نقل از فارس، نشريه "فارن پاليسي‌" مصاحبه‌اي را با جين شارپ ترتيب داده است كه در آن شارپ از آمريكا خواسته است كاملاً پاي خود را از اوضاع كنوني جهان اسلام بيرون بكشد.

اجتناب جين شارپ از اظهار نظر پیرامون انقلاب‌ها عربی
جين شارپ، در سن 83 سالگي مي توان گفت كه در جريان سير تاريخي دوران خود قرار دارد. وي براي چندين دهه، به عنوان يك فعال ميانه روي دموكراتيك و پروفسور علوم سياسي در دانشگاه ماساچوست، تأليفات بسياري با موضوع انقلاب‌هاي بدون خشونت و به زير كشيدن حاكمان مستبد به رشته تحرير در آورده است؛ از جمله كتاب "از ديكتاتوري تا دموكراسي‌" كه به عنوان كتاب مقدس انقلابيون شرق اروپا شناخته مي‌شود. اكنون با توجه به انقلاب مردم جهان عرب، وي در نقش يك معلم مذهبي پا به عرصه گذاشته و نصايح زير را ارائه مي‌كند.

من به هيچ كس نصيحتي نمي‌كنم. اگر هم بكنم، به احتمال بسيار اشتباه از آب در خواهد آمد. من نمي‌گويم كه نوشته‌هاي من ثابت مي‌كنند كه اقدام بدون خشونت ذاتاً اخلاقي است. در برخي موارد، چنين اقدامي مي‌تواند بسيار كارگر باشد، كه اين مطلب ريشه‌هاي تاريخي بسيار متفاوتي دارد. براي مثال لهستاني‌ها را در نظر بگيريد: آنها هرگز آرامش طلب نبوده‌اند و نخواهند بود. اما آنها از روش‌هاي بدون خشونت بهره بردند چراكه اين روش‌ها هماني بود كه نياز داشتند.

آمريكا بايد درك و قضاوت خود را ارتقاء بخشد
اينترنت ابزاري بسيار مناسب است. اما اينكه چه چيزي را منتقل كنيد مورد سؤال بوده و بسيار اهيمت دارد. براي همين لازم است بيش از هر زمان ديگري دانش و درك و قضاوت خود را ارتقا بخشيد. اين فكر كه اگر يك ابزار ارتباطاتي بسيار كارآمد در اختيار داريد پس شما با توماس پين برابري مي‌كنيد، بسيار مخرب و خطرناك است.

براي انجام اين مهم، بايد از توان فكري خود بهره بگيريد. اين اقدام هيچ ارتباطي با اعتقاد، فراست يا احساس ندارد. این امري است كه مربوط به درك چيزي مي‌شود كه باعث پيروزي يا شكست يه منازعه مي‌‌شود. شما بايد با استفاده از توان فكري خود دريابيد كه در كجا يك رژيم قدرتمند است و در كجا يك رژيم ضعيف است؛ و پس از آن دريابيد كه چگونه با به كارگيري مقاومت اين ضعف را هر چه بيشتر عمق بخشيد.

آمريكا بايد كاملا از اوضاع كنوني منطقه دوري كند
من به هيچ وجه از روش كنوني واشنگتن حمايت نمي‌كنم. از نظر من صحبت در مورد اينكه آمريكا چگونه باید در مصر يا ديگر مناطق دخالت كند اشتباه است. من معتقدم آمريكا باید كاملاً‌ از اين اوضاع به دور باشد. مردم خودشان باید بياموزند كه چگونه خود را پيش ببرند.