Gerdab.IR | گرداب

افزوده شدن بر تهديدهای موبايلی

تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۰

اطلاعات آزمايشگاه كسپرسكي نشان مي‌دهد تعداد برنامه‌هاي خطرناكي كه هدف‌شان دستگاه‌هاي همراه است، در فاصله آگوست 2009 تا دسامبر 2010 بيش از دو برابر شده است.

به گزارش گرداب، روابط عمومي کسپرسکي در ايران اعلام كرد كه در سال 2010 بيش از 65 درصد اغلب تهديدهاي جديد، نسبت به سال پيش از آن، هدف‌شان دستگاه‌هاي موبايلي بوده است و بيش از هزار گونه از 153 خانواده مختلف تهديدهاي موبايلي در پايگاه دادگان آزمايشگاه كسپرسكي تا پايان سال 2010 ثبت شده‌اند.

دنيس ماسلنيكوف، تحليل‌گر ارشد بخش بدافزارهاي كسپرسكي و نگارنده كتاب "پيشرفت بدافزارهاي موبايل" در بخش 4، ديدگاه، مي‌گويد: «تعداد پلتفرم‌هايي كه مورد هدف برنامه‌هاي خطرناك قرار مي‌گيرند، در سال 2010 گسترش چشمگيري داشت.»

محبوبيت روزافزون پلتفرم اندرويد نيز خواه‌ناخواه توجه تبهكاران سايبر را به خود جلب كرد؛ در ماه آگوست 2010، نخستين برنامه خطرناك روي اندرويد شناسايي شد و از آن هنگام تعداد آن به 15 برنامه از 7 خانواه مختلف رسيد.

نخستين تهديدهاي با هدف سيستم عامل آي‌فون اپل نيز طي اين دوره گزارش‌گيري اخير مشاهده شدند، اما فقط دستگاه‌هايي را كه به منظور نصب بازي‌ها و برنامه‌هاي غير اپلي قفل‌شان شكسته شده بود، آلوده كردند.

اغلب تهديدهاي موبايل هدفشان پلتفرم جاوا (J2ME) است؛ چرا كه از سوی تعداد زيادي دستگاه‌هاي همراه پشتيباني مي‌شوند. اين بدان مفهوم است كه تنها تلفن‌هاي هوشمند نيستند كه در معرض خطر آلودگي هستند و تلفن‌هاي ساده و معمولي نيز در معرض خطرند. دومين پلتفرم پرهجمه نيز سيمبين است و پايتون در مكان سوم قرار دارد.

دنيس ماسلنيكوف عنوان كرد: «‌تروجان‌هاي پيامكي هنوز ساده‌ترين و موثرترين امكاني هستند كه از آن طريق كاربران تبهكار مي‌توانند پول به دست آورند. علت آن هم نسبتا ساده است، زيرا هر دستگاه موبايلي، چه اسمارت فون باشد و چه يك تلفن همراه ساده، از طريق اكانت موبايل ارتباطي مستقيم با پول و دارايي صاحب موبايل دارد. همين اتصال و ارتباط مستقيم است كه تبهكاران سايبر به شدت مورد سوءاستفاده قرار مي‌دهند.»

از سال 2010 به بعد، ارسال پيام‌هاي متني پولي تبديل به راهكار كسب درآمد غيرقانوني منحصر به فردي براي ويروس نويسان شد تا تهديدهاي با اهداف پلتفرم‌هاي مختلف را توسعه دهند. ساير ترفندهاي غيرقانوني چون تغيير مسير كاربران بانكداري اينترنتي موبايل به سايت‌هاي فيشينگ و سرقت پسوردهاي ارسال شده از بانك‌ها به تلفن‌هاي همراه نيز مورد استفاده قرار گرفتند.

 هم‌اکنون تهديدهاي موبايلي از هر زمان ديگر پيچيده‌تر شده‌اند و مشتمل بر مسئله فوق‌العاده بات‌هاي موبايل و ديگر نرم‌افزارهاي قابل كنترل از راه دور مي‌شود.

طبق اظهار مسلنيكوف "ابزارهاي حمله با موبايل كاملا به سطح جديدي رسيده‌اند."

این شرکت پيش‌بيني مي‌كند تعداد آسيب‌پذيري‌هاي يافت شده در پلتفرم‌هاي موبايل افزايش يابد؛ همين طور تعداد تهديدهاي مربوط به اندرويد و پيش‌بيني مي‌كند استفاده از شماره‌هاي كوتاه از سوی تبهكاران سايبر تداوم خواهد يافت.

منبع: ایسنا