Gerdab.IR | گرداب

ایران در لیست "ارتباط مدارس"‌ آمریکا قرار گرفت + عکس

تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۰

آمریکا در نظر دارد برای تأثیرگذاری بر فرهنگ‌های مختلف جهان، تا سال 2016 مدارس خود را با مدارس دیگر کشورهای جهان مرتبط سازد.

به گزارش گرداب به نقل از مشرق، پس از این که باراک اوباما در یکی از سخنرانی‌های خود در سال 2009 در قاهره پایتخت مصر اعلام کرد که در نظر دارد "یک شبکه آن‌لاین جدید ایجاد کند که از طریق آن یک نوجوان در کانزاس بتواند فوراً با نوجوان دیگری در مصر ارتباط برقرار کند"، وزارت‌های خارجه و آموزش آمریکا دست به ایجاد چنین شبکه‌ای زده‌اند.

در همین راستا، تعدادی از سازمان‌های آمریکایی نیز که مدارس آمریکا را به دیگر مدارس جهان مرتبط می‌سازند، در ائتلاف جدیدی به نام "تمامی مدارس را به هم وصل کنید" سعی دارند تا این هدف را برآورده سازند. این ائتلاف بر آن است تا با ایجاد شبکه‌ای تمامی مدارس آمریکا را تا سال 2016 با مدارس جهان متصل کند.

برای ایجاد این شبکه مسئولان آمریکایی دست به اقداماتی چون معرفی برنامه درسی در مورد مسائل جهانی، آموزش زبان‌های جدید جهان، همکاری آن‌لاین، تبادل جوانان و معلمان، توسعه حرفه‌ای آموزش بین‌المللی، برگزاری ویدئو کنفرانس و غیره زده‌اند.

همچنین برای این کار وب‌سایتی طراحی شده است تا از طریق آن مدارس مشخص سازند چطور با جهان پیرامون خود و دیگر کشورها در تماس هستند و مدیران مدارس و معلمان نیز بتوانند در ایجاد ارتباطات جدید با همتاهای خود در این ائتلاف همکاری داشته باشند.

مسئولین این شبکه هدف از این کار را تعامل صحیح با دانش‌آموزان جهان در موارد درسی، افزایش یادگیری، بهبود خواندن و نوشتن و ایجاد انگیزه یادگیری اعلام کرده‌اند.

در این برنامه از تمامی معلمان و دانش‌آموزان آمریکایی خواسته شده است تا در آن شرکت کرده و از طریق نوشته، عکس و یا فیلم نشان دهند که در حال حاضر چگونه از طریق فعالیت‌هایی چون تبادل دانش‌آموز و معلم، دوره‌های آموزشی در مورد مسائل جهانی، ویدئو کنفرانس و نیز با استفاده از فناوری‌های رسانه‌ای و ارتباطاتی جدید (برنامه تبادل فرهنگی 2.0) دانش‌آموزان خود را به دیگر نقاط جهان مرتبط می‌سازند.

وزرای خارجه و آموزش آمریکا رسماً این سایت را در 19 مارس امسال بازگشایی کردند. موسسه بین‌المللی قطر واقع در واشنگتن دی‌.سی نیز بودجه راه‌اندازی این سایت را فراهم کرده است.

در این برنامه، 202 مدرسه بین‌المللی آمریکا و 116 کشور مختلف جهان گنجانده شده‌اند. در فهرست این کشورها نام ایران هم آورده شده است. برای هر کشوری، برنامه آموزشی خاص آن کشور در نظر گرفته شده است، برنامه‌هایی چون ریاضی، علوم، فناوری، هنر، مطالعات اجتماعی، تاریخ، جغرافی، زبان، روزنامه‌نگاری، تجارت، ارتباطات جهانی، بهداشت و غیره.

در برنامه آموزشی برای ارتباط با ایران، "مطالعات اجتماعی" و "تاریخ" جای داده شده است. برای درس مطالعات اجتماعی فیلم "بچه‌های آسمان" مجید مجیدی در نظر گرفته شده و مسئولان این برنامه معتقدند که این فیلم می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا شباهت‌های موجود بین فرهنگ ایرانی و آمریکایی را دریابند.(!)

در درس تاریخ نیز مسائلی چون تاریخ ملی شدن صنعت نفت در ایران، دلایل وقوع انقلاب اسلامی و رفتن شاه و سیاست‌های اتخاذی آمریکا نسبت به ایران بازگو می‌شود.

طبیعتاً این کار یک اقدام کاملاً دیپلماسی و فرهنگی است. برای ایجاد تغییرات، بهترین رده سنی نوجوانان و جوانان هستند که می‌توان با تعلیم آنها برخی نگرش‌ها را در آنها نهادینه کرد. این اقدام را می‌توان نوعی "تعامل" و یا حتی "تقابل" فرهنگی دانست که در آن فرهنگی فراگیرتر و بانفوذتر می‌شود که علاوه بر داشتن فناوری، قدرت و شناخت بیشتری نسبت به خود و دیگر فرهنگ‌ها داشته باشد و نقاط قوت و ضعف خود و دیگر فرهنگ‌ها را خوب بشناسد.

 با این حال، واضح است که در این تعامل و یا تقابل، فرهنگ‌ها از هم تأثیر می‌گیرند که این تأثیرات می‌تواند هم جنبه مثبت و هم منفی داشته باشد.
اما مسئله این جاست که این کار از سوی کشوری آغاز شده است که دارای فناوری و امکانات لازم برای پیش برد آن است و لذا می‌تواند مطالبی را در برنامه‌های درسی و تعاملات فرهنگی خود قرار دارد که به سود منافع خود است.