Gerdab.IR | گرداب

ایران اجساد شناور دشمنانش را تماشا می کند

تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۰

«در حالی که سراسر خاورمیانه دستخوش تحولات گسترده است، ایران آرام است و شناور شدن اجساد دشمنانش در دریا را به نظاره نشسته است.»

به گزارش گرداب به نقل از کیهان، این مطلب را روزنامه انگلیسی ایندیپندنت به نقل از گزارشگر خود نوشت. پاتریک کاکبرن در گزارش خود می نویسد: یک ضرب المثل قدیمی در خاورمیانه می گوید: «کنار رودخانه بنشین تا جسد دشمنت را ببینی که شناور می شود.»

این ضرب المثل مصداق روشنی برای رهبران ایران در بهار امسال است که بیداری اعراب به طور غیر منتظره ای دشمنان آنان را در منطقه سرنگون یا ضعیف کرده است. در حالی که آمریکا می کوشید عرصه را بر ایران تنگ کند، این شیوه سخت گیری به علت تحولات منطقه به هم خورد. تحولات دنیای عرب موجب شد آمریکا همان اشتهای اندکی که برای مقابله با ایران داشت را نیز کم کم از دست بدهد.

ایندیپندنت می افزاید: سیاست آمریکا در خاورمیانه و چالش جدید این کشور در قبال تحولات خاورمیانه و توجه به این که حمایت یا عدم حمایت از جنبش های طرفدار دموکراسی در کشورهایی مانند بحرین یا یمن چه پیامدهای مثبت یا منفی برای دشمن اصلی یعنی ایران دارد، یادآور کشمکش طولانی است که آمریکا از زمان سقوط حکومت پهلوی با ایران داشت.

گزارشگر ایندیپندنت که دو ماه در تهران حضور داشته، با اشاره به آرامش و ثبات فوق العاده در ایران نوشت: یکی از روزنامه نگاران طرفدار جنبش سبز با بیان این که بزرگ نمایی دولت های دیگر درباره تظاهر اپوزیسیون در ایران اشتباه است، می گوید: «مشکل این است که تصویر وقایع کنونی ایران در خارج برآمده از ایرانیان خارج از کشور است و غالباً زاده افکار و آرزوهای آنها یا تبلیغاتی خود آن هاست.»

کاکبرن درباره قدرت فزاینده ایران می نویسد: 10 سال پیش ایران با دشمنانی در شرق و غرب از جمله طالبان در افغانستان و صدام حسین در عراق روبرو بود. آمریکا هر دوی این حکومت ها را ساقط کرد، اما مداخله اش چنان مقاومت نیرومندی را در این کشورها برانگیخت که حمله نظامی این کشور به ایران را منتفی کرد. اکنون مبارک بدون هیچ عملی از سوی ایران، رفته است و عربستان هم به دلیل خیزش های اطراف خود در تزلزل است. اینک رژیم های مخالف ایران از آنچه تصور می شد، ضعیف تر و احمق تر شده اند.

نویسنده ایندیپندنت در پایان می نویسد: سران حکومت ایران با کنار آب نشستن می توانند از تماشای بقایای مرده بسیاری از مخالفان خود بر روی آب خشنود باشند. این در حالی است که به اندازه کافی کاری برای گسترش انقلاب اسلامی نکرده اند.