Gerdab.IR | گرداب

رند: حمايت مردم ايران از تلاش اين كشور در مبارزه با آمريكا

تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۰

نتايج پ‍ژوهش اخير انديشكده رند نشان مي‌دهد، اغلب سياست‌هاي ايران از جمله ضديت با منافع آمريكا و تلاش براي دستيابي به قابليت هسته‌اي غيرنظامي و (احتمالاً) تسليحات هسته‌اي مورد حمايت بخش اعظم جامعه ايران قرار مي‌گيرد.

به گزارش گرداب به نقل از مشرق، اندیشکده رند با هدف بررسی دیدگاه مردم ایران در خصوص مسائل مهمی که بر منافع آمریکا تاثیر می‌گذارند، به صورت تلفنی از 1002 شهروند ایرانی نظرسنجی کرده است.

این افراد به عنوان نماینده ملت ایران از گروه سنی 18 سال به بالا انتخاب شدند که در منازل خود به تلفن ثابت دسترسی داشتند و سوالات این افکارسنجی را به زبان فارسی پاسخ می‌دادند. این افراد به میل خود در این مصاحبه تلفنی شرکت کردند.

این گزارش می افزاید‌: مجریان پروژه با افراد منتخب بین روزهای 28-10 دسامبر 2009 تماس گرفتند. هدف از این تحقیق بررسی دیدگاه مردم ایران در خصوص برخی از موضوعات حائز اهمیت برای تحلیل‌گران و سیاستگذاران آمریکاست از جمله روابط ایران– آمریکا، اثرات تحریم اقتصادی و برنامه هسته‌ای ایران.

 یافته‌های تحقیق ثابت کرد که ملت ایران در مورد برخی از مسائل مورد اختلاف بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا دیدگاه متفاوتی دارند از قبیل توسعه سلاح‌های هسته‌ای. اما در برخی دیگر از موضوعات نظیر مسائل اقتصادی و احتمال از سرگیری روابط ایران– آمریکا، پاسخ‌ افراد شرکت‌کننده در این نظرسنجی همسویی بیشتری با یکدیگر داشت. نتایج کلیدی این تحقیق به شرح زیر است:

- اگرچه بسیاری از افراد در زمان پاسخ به سوال مربوط به وضعیت اقتصادی کشور اندکی تامل کرده‌اند، اما بیشتر آنها اقتصاد ایران را در حد "متوسط" یا حتی بهتر از قبل می‌دانستند.

- اگرچه تعداد قابل‌توجهی از افراد شرکت‌کننده در نظرسنجی تاثیر تحریم‌ها را منفی می‌پنداشتند، اما با این‌حال اکثر آنها معتقد بودند که تحریم‌ غرب تاثیر منفی بر اقتصاد ایران نداشته است. زنان، اشخاص فقیر و آنهایی که ابایی از شرکت در این نظرسنجی نداشتند، تاثیر تحریم‌ها را کاملاً منفی برمی‌شمردند.

- شرکت‌کنندگان در نظرسنجی موسسه رند در رابطه با بحث تسلیحات هسته‌ای دیدگاه متفاوتی داشتند اما بیشتر آنها از توسعه تسلیحات هسته‌ای حمایت می‌کنند. آنهایی که با آسودگی خاطر در این نظرسنجی شرکت داشتند، مردان و نیز افراد تحصیلکرده مخالفت شدید خود را از توسعه تسلیحات هسته‌ای ابراز کردند. اقشار ضعیف جامعه و افرادی که از تحصیلات اندکی برخوردار بودند از توسعه تسلیحات هسته‌ای حمایت کردند.

- بیشتر افراد شرکت‌کننده در این نظرسنجی مخالفت خود را در خصوص از سرگیری روابط با ایالات متحده آمریکا ابراز داشتند. زنان و افراد کم‌سواد احتمال کمتری برای از سرگیری روابط ایران و آمریکا قائل بودند، اما افرادی‌که با آسودگی‌خاطر در این نظرسنجی شرکت کردند از برقراری مجدد روابط ایران و آمریکا حمایت کرده و احتمال بیشتری برای تحقق آن قائل بودند.

- در مجموع، جنسیت و تحصیلات از عوامل مهم در بررسی دیدگاه مردم ایران به شمار می‌رفت. زنان و افراد کم‌سواد تمایل داشتند تا در خصوص مسائل امنیتی و روابط دو کشور ابراز عقیده کنند که این مسئله برای ایالات متحده آمریکا چندان خوشایند نبود. اما دیدگاه مردان و افرادی‌که از وجهه اجتماعی بالاتری برخوردارند، بیشتر به نفع کفه منافع آمریکا سنگینی می‌کرد.

- رویدادهای تاریخی و جاری در روابط بین دو کشور اساساً هیچ‌گونه ارتباطی با دیدگاه این افراد در رابطه با از ‌سرگیری روابط تهران و واشنگتن نداشت. در عوض، برداشت شخصی مردم آمریکا و دولت اوباما نقش به مراتب مهم‌تری در اولویت‌بندی مسائل مورد نظر در خصوص از سرگیری روابط با آمریکا ایفا کرد.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که اغلب سیاست‌های جمهوری اسلامی از جمله ضدیت با منافع ایالات متحده آمریکا و تلاش برای دستیابی به قابلیت هسته‌ای غیرنظامی و (احتمالاً) تسلیحات هسته‌ای مورد حمایت بخش اعظم جامعه ایران قرار می‌گیرد.

گزارش رند می افزاید: این تحقیق فاش کرد که مردم ایران تا حد زیادی به رسانه‌ و منابع آموزشی تحت کنترل دولت وابسته هستند و به منابع اطلاعاتی دیگر که بتوانند تصویر مثبتی از ایالات متحده آمریکا ارائه کنند، دسترسی چندانی ندارند. در این راستا، پخش برنامه‌های مورد نظر آمریکا برای مخاطبان ایرانی و ارائه فناوری ضدفیلترینگ به کاربران اینترنت در ایران ممکن است تاحدی مثمرثمر واقع شود.

ضمناً همانگونه که افکار عمومی ایران تمایل دارد در عوض توجه به وقایع گذشته، بر برداشت‌های شخصی خود از دولت اوباما و ملت آمریکا تمرکز کند، پس پیشنهاد می‌کنیم که سیاستگذاران آمریکا در روابط خود با مردم ایران به حوادث تاریخی گذشته توجه زیادی نکنند. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد باید بر این مسئله تاکید داشت که در صورت برقراری ارتباط با عامه مردم ایران، دیدگاه زیرگروههای جمعیت ایران –‌از قبیل زنان و مردان، افراد با سابقه تحصیلی و طبقه اجتماعی متفاوت– تغییر خواهد کرد.

این گزارش تحقیقاتی به سفارش دفتر وزیر دفاع آمریکا و در انستیتوی تحقیقات دفاع ملی (اندیشکده رند) تدوین شده است. این موسسه یک مرکز تحقیق و توسعه است و منابع مالی آن بر اساس قرارداد به صورت فدرالی و از ردیف بودجه دفتر وزیر دفاع، ستاد مشترک، فرماندهی نبردهای مشترک، نیروی دریایی، تفنگداران دریایی، سازمانهای دفاعی و جامعه اطلاعات دفاعی تامین اعتبار می‌شود.