Gerdab.IR | گرداب

سلاح‌های کشتار جمعی و بازی‌های رایانه ای

تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۰

یکی از راه‌های برخورد روانی رسانه‌ها با موضوع‌ها و شخصیت‌ها، برچسب‌زنی است که از این طریق یک حوزه معنایی منفی و مثبت ایجاد می‌کنند. برچسب‌ امروز هم "تروریست" است.

گرداب- استفاده از رسانه‌ها برای تضعیف کشور هدف و بهره‌گیری از توان و ظرفیت رسانه‌ها اعم از رسانه‌های نوشتاری، دیداری، شنیداری و به کارگیری اصول تبلیغات و عملیات روانی، به منظور کسب منافع را "جنگ رسانه‌ای" گویند.

هدف این جنگ تغییر کارکرد و عملکرد دولت‌ها و ملت‌ها در پشتیبانی از دیگر دولت‌ها و به ویژه "کنترل افکار و اذ‌هان عمومی" مردم است، زیرا این ملت‌ها هستند که در اولین خط مقدم حمله دشمن قرار می‌گیرند. اگر بتوان افکار و اراده عمومی‌ را نسبت به موضوع یا جریان و پدیده‌ای اقناع کرد یا به سمت خواسته‌های خود جهت‌ داد، مسلماً دولت‌ها تحت فشار افکار عمومی‌ملت‌ها به سوی اهداف دشمن سوق می یابند و در آن جهت قرار خواهند گرفت.

در این میان رسانه نوظهور بازی های رایانه ای و ویدئویی به عنوان یکی از تاثیرگذارترین رسانه ها در جنگ رسانه ای غرب، به خصوص بر قشر نوجوان و جوان بدل شده است.

یکی از مقوله هایی که در جنگ رسانه ای غرب در رسانه بازی های رایانه ای مورد توجه قرار گرفته، موضوع سلاح‌های کشتار جمعی (WMD)  است. در این رسانه سعی می‌شود با توسل به انواع ابزار و تاکتیک های عملیات روانی چون دروغ، تحریف واقعیات، بزرگنمایی، ارعاب و... اقدام به جنگ رسانه ای کنند.

طبق تعابیر دولت بوش باید گفت، «قدرت اتمی برای آمریکا نوش دارو و برای دیگر کشورهای جهان ممنوع است.»

برچسب‌زنی
یکی از راه‌های برخورد روانی رسانه‌ها با موضوع‌ها و شخصیت‌ها، برچسب‌زنی است که از این طریق یک حوزه معنایی منفی و مثبت ایجاد می‌کنند. برچسب یا انگ موضوع را تعریف و تشریح می‌کند بی‌آنکه ناگزیر باشد ویژگی‌های واقعی را که ممکن است به نتایج دیگری منجر شود، بیان کند. هدف استفاده از این روش، این است که ایده، فکر یا گروهی محکوم شوند بی‌آنکه استدلالی در محکومیت آنها ذکر شود.

در سالهای جنگ جهانی اول، آلمانی‌ها را مردمان قبائل هون می‌خواندند. در دوره‌ جنگ جهانی دوم و جنگ ویتنام، برچسب‌هایی مثل انسان‌ هار و زردهای کثیف به رسانه‌های راه یافت. برچسب‌ امروز هم "تروریست" است که دائما در سخنان سردمداران کاخ سفید، شنیده می شود.

اکنون نیز برچسب های مختلفی به کشورهای اسلامی و مسلمانان، خصوصا شیعیان و یا کشورهایی که با سیاست‌های سلطه جویانه آمریکا همراهی نمی‌کنند زده می‌شود بر چسب هایی چون تروریسم، حامی تروریسم، کشورهای شیطانی، محور شیطانی، محور شرارت، ناقض حقوق بشر، دیکتاتور و...

سعی می‌شود این گونه کشورها متهم به داشتن سلاح‌های نا‌متعارف شوند و یا حتی تجهیز این کشورها به سلاح‌ها تدافعی نیز عاملی برای بر هم خوردن نظم و صلح بین الملل و تهدیدی برای امنیت آمریکا و یا هم پیمانان او مطرح شود.  با این مضامین محصولات فرهنگی زیادی همچون بازی های رایانه ای و ویدئویی تولید شده و می شود که در این فرصت به برخی از آنها اشاره می کنیم.

بازی روز بد لس‌آنجلس
در بازی رایانه ای "روز بد لس‌آنجلس"  همانطور که از نامش پیداست از یک روز بد در شهر لس آنجلس آمریکا خبر می‌دهد. کل بازی و مراحل مختلف آن در طی ساعات مختلف یک روز اتفاق می‌افتد، ‌ابتدا ساعت 8 صبح در یکی از بزرگ راههای لس‌آنجلس با یک هواپیمای دزدیده شده از مکزیک یک حمله  تروریستی شیمیایی رخ می دهد.

در این حمله تروریستی که بی‌شباهت به واقعه 11 سپتامبر نیست تروریست‌ها‌یی را نمایش می‌دهد که با پوشیدن لباس ضد شیمیایی و زدن ماسک، یک هواپیما پر از ماده شیمیایی را که اتفاقا این ماده سبز رنگ است را هدایت می‌کنند، (در بازی های جدید که سعی دارد مسلمانان را تروریست نشان دهد از رنگ سبز به عنوان نماد و نشانه تروریست ها استفاده می شود. همانطور که در بازی هایی که تروریستها کمونیست هستند غالبا رنگ قرمز به عنوان نماد و نشانه تروریستها مطرح می شود.) این هواپیما را طی یک عملیات انتحاری به یک پل در یکی از اتوبان‌های شلوغ می زنند و باعث پخش مواد شیمیایی می‌شوند.

عده ای از مردم به این مواد شیمیایی عجیب مبتلا می‌شوند، سپس در ساعات دیگر روز تصادف، تسونامی، زلزله و وقایع دیگر رخ می‌دهد در مرحله‌ آخر بازی تقریبا تمام مردم شهر به این سم شیمیایی آلوده شده اند و البته شما با فعال کردن یک بمب و انفجار آن پادزهر را در تمام شهر مثل یک بمب نوترونی پخش می‌کنید و مردم را از این سم نجات می دهید و به حالت طبیعی بر می گردانید.

گرچه این اتفاقات در بازی در عرض یک روز انجام می‌پذیرد، اما در ابتدای بازی یک کلیپ از تمام قسمت‌های بازی که در انیمیشن‌ها‌ی مرحله‌ها منعکس شده برای شما پخش می‌ شود که تاکید می‌کند که این اتفاقات در عرض چند سال رخ می‌دهد.

در طول بازی شما علاوه بر مقاومت در برابر حوادث طبیعی باید با چند گروه متجاوز نیز مبارزه کنید‌.
1- تروریست هایی که به ماسک های شیمیایی مجهز هستند و با اسلحه به مردم تیر اندازی می‌کنند.
 2- گروه "گنگ" که یک گروه رپ در آمریکاست به عنوان اشرار به مردم آسیب  می‌رسانند.
 3- سربازانی احتمالا از آمریکای لاتین که در این گیرودار در مرحله آخر قصد تصاحب آمریکا را دارند.

 گروه اول و دوم یعنی تروریست ها و اشرار دارای برخی توانایی‌های معنوی هستند که برخی مواقع با استفاده از قدرت چند نفر دیگر با ایجاد حاله‌ای زرد رنگ به دور خود از خطر شلیک شما در امان می مانند!

تروریستها هم مجهز به سلاح کلاشینکف هستند که یک سلاح شرقی است، معمولا در بازی ویدئویی، از سوی سازندگان آن قسمت‌هایی به نام Cheat یا تقلب یا رمز در بازی در نظر گرفته می‌شود که بعدا از طریق شرکت منتشر می‌شود.

یعنی شما با فشردن چند دکمه می‌توانید بدون انجام دادن بازی به مرحله های بعدی بروید یا مقدار مهمات یا قدرت بدنی خود را افزایش دهید. جالب است که در این بازی بنا بر آنچه که سازندگان آن طراحی کرده‌اند اگر شما می‌خواهید با رمز، مهمات خود در بازی را افزایش دهید باید همراه با نگه داشتن دکمه کنترل کیبرد این کلمه را تایپ کنید: Jihad!

دروغ
دروغ، بخشی از روشهای جنگ روانی محسوب می‌شود. در فریب با راهبرد دروغ بزرگ، کوشش می‌شود تا مخاطب مورد نظر، به سمت یک فضای روانی متفاوت با واقعیت سوق داده شود. این فضای درونی باید به گونه‌ای ساخته و پرداخته شود که گروه هدف بدون ابزار مقاومت، در آن فضا قرار گیرد و مفاهیم و علائم انتقالی، مورد قبول و پذیرش او باشد.

در جنگ دوم خلیج فارس آمریکا و انگلیس با روش دروغ یک جنگ روانی علیه عراق آغاز و زمینه حمله به این کشور را فراهم کردند.
دروغ هایی چون مجهز شدن عراق به سلاح های کشتار جمعی، خرید اورا نیوم و...

در 19 ماه ژانویه سال 2001، بوش توضیح داد که عراق به سلاح‌های کشتار جمعی دست یافته است، در 24 ماه سپتامبر سال 2002، بلر طی یک سخنرانی، رژیم عراق را به ساختن نوعی از سلاح‌های کشتار جمعی متهم کرد که در عرض 45 دقیقه قابل استفاده هستند. در سخنرانی بوش در 28 ماه ژانویه سال 2003 اعلام شد، که عراق مقادیر زیادی اورانیوم را برای ساخت بمب‌های اتمی از نیجریه خریداری کرده است. سازمان امنیت انگلیس را نیز، منبع اطلاعات خواند، در حالی که اکنون، روشن شده است، سیا یک‌سال پیش، شایعه این خرید را رد کرده بود.

اکنون ثابت شده ادعایی که به آن دلیل به عراق حمله شده کذب و فقط بهانه بود و پس از اشغال عراق هیچ گونه سند یا مدرکی دال بر مجهز بودن عراق به سلاح های کشتار جمعی یافت و ارائه نشده است.

یکی از شرکتهایی که همسو با اهداف  غرب اقدام به ساخت بازی می کند شرکت Pivotal Games است. این شرکت تا کنون مجموعه بازی‌های کانفلیست با اسامی چون DesertStorm ، DesertStorm2‌، Vietnam  ، GlobalStorm  ، Denied Ops را به بازار ارائه کرده است دو بازی اول این شرکت یعنی طوفان صحرا 1 و 2 مربوط به جنگ خلیج فارس و حمله به عراق است در این بازی شما می توانید در نقش نیروی دلتا آمریکا یا "اس آ اس‌"  انگلیس به عراق حمله کنید.

در نسخه اول این این بازی شما باید پس از گذراندن مراحل سخت و چند لایه حفاظتی وارد کارخانه تولید سلاح های کشتار جمعی در عراق شوید جایی که عراق در حال تولید تسلیحات اتمی است و شما باید پلوتونیم تولید شده در این مرکز را بردارید و همچنین یک موشک را که پرچم عراق روی آن نقش بسته و کلاهک آن جدا شده از بین ببرید.

همچنین باید اماکنی چون فرودگاه‌ها‌، سایت‌های موشکی و... را نابود کنید و حتی در دو مرحله موشک‌های ثابت و سیار اسکاد را که به سمت رژیم صهیونیستی نشانه رفته قبل از شلیک شدن نابود کنید.

یکی دیگر از بازی‌هایی که به موضوع عراق می‌پردازد بازی منطقه 51 است این بازی یک بازی اکشن بوده که در سال 2007  تولید و منتشر شد.

منطقه 51  (منطقه ای نظامی ومتعلق به آمریکا) منطقه ای سری است که در آن آزمایشات هوا – فضا انجام می‌شود‌، نامی که وقتی به گوش کسی می‌خورد ناخودآگاه یک حس غریب و مرموز به او دست می‌دهد.

شما در نقش آئران پیرس،  به صحرای نوادا  می‌روید و به شما گفته شده است که یک گروه شبه نظامی شهر کوچکی را در اطراف منطقه 51 تسخیر کرده‌اند.

با رفتن به آنجا حقیقت را در می‌یابید. در واقع حقیقت کاملاً به شما بیان نشده است و گروهی که در آن محل هستند و شبه نظامی نامیده می‌شوند، موجوداتی فضایی و عجیب هستند. اما اگر شما که در قالب نیروی دلتا فورس به این ماموریت اعزام شده‌اید موفق نشوید، دولت امریکا مجبور به استفاده از سلاح اتمی می‌شود و در آن زمان است که بزرگترین جنگ تاریخ آمریکا رقم خواهد خورد.

اما جالب آن است که شما قبل از اینکه به صحرای نوادا برای مبارزه با موجودات عجیب و غریب فضایی که به زمین حمله کرده اند بروید باید در ماموریتی در زمان گذشته ای نزدیک در عراق آغاز می شود بروید.

جایی که پیرس و گروهش برای یافتن سلاح‌های کشتار جمعی در عراق به جنگ و تفحص مشغولند. در این میان شما انسان‌هایی می‌بینید که طبیعی نیستند و مغزهایشان ورم کرده است! در ادامه شما افرادی را می‌بینید که با شلیک به آنها مانند یک مین منفجر می‌شوند.
مهدی حق وردی طاقانکی

منبع: ماهنامه پیام انقلاب، شماره 45، فروردین ماه 1390 ، صفحه 58 و 59