Gerdab.IR | گرداب

بودجه 30 ميليون دلاري آمريكا براي مبارزه با فيلترينگ

تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۰

آمريكا قصد دارد 30 ميليون دلار براي مقابله با سانسور اطلاعات در اينترنت هزينه كرده و با به‌كارگيري فناوري‌هاي جديد، اطلاعات سانسور شده را به كشورهايي كه آن اطلاعات را مسدود كرده اند، بازگرداند.

به گزارش گرداب، روزنامه "گاردين" از اختصاص بودجه هاي كلان از سوی آمريكا براي مقابله با سانسور اينترنت در كشورهايي مانند چين و ايران خبر داد و نوشت: "مايكل پوسنر‌"، دستيار وزير خارجه آمريكا در امور حقوق بشر مي گويد كه آمريكا در حال بازي "موش و گربه‌" با كشورهايي مانند چين در مقابله با سانسور اينترنت است.

اختصاص 30 ميليون دلار بخشي از تلاش آمريكا براي آزادي در اينترنت
پوسنر افزود: «پروژه هايي كه دولت آمريكا در حال هزينه كردن براي آنهاست مانند يك "قلاب سنگ‌" عمل مي كند و اطلاعات سانسورشده را تشخيص داده و آنها را براي يافتن كاربران دوباره به اينترنت باز‌مي‌گرداند. اين پروژه بخشي از پروژه 30 ميليون دلاري وزارت خارجه براي تشويق آزادي مدني در اينترنت است.»

 پوسنر تاكيد كرد: «ما در حال پاسخگويي با ابزار جديد هستيم. اين يك بازي موش و گربه است. ما تلاش داريم يك گام جلوتر از گربه باشيم.»

دسترسی به اطلاعات سانسور شده از طريق ايميل و وبلاگ ها
وي همچنين "به دلايل امنيتي‌" بدون اشاره به دريافت كنندگان بودجه ياد شده براي مقابله با سانسور اينترنت افزود كه اطلاعات سانسور شده به ايميل ها، وبلاگ‌ها و ديگر منابع آنلاين بازگردانده مي شوند.

آمادگی پنتاگون براي رونمايي از راهبرد بين المللي براي فضاي سايبري
اظهارات وي بخشي از راهبرد كلي آمريكا براي استفاده از فضاي سايبري در سياست خارجي است. پنتاگون در حال آماده شدن براي رونمايي از "راهبرد بين المللي براي فضاي سايبري‌" است كه امنيت آنلاين را به يك ميدان رسمي جنگي مانند زمين، دريا و هوا تبديل مي كند.

اظهارات پوسنر در حالي بيان شد كه آمريكا به مذاكرات دو روزه خود با مقامات چيني به‌رغم وخيم‌تر شدن روابط دو كشور بر سر سانسور و سركوب مخالفان پايان داده است. پوسنر گفت كه آمريكا در حال هزينه كردن 19 ميليون دلار براي تامين بودجه فناوري است كه "اطلاعات را به كشورهايي كه از ابتدا از سوی آنها مسدود شده اند، بازمي گرداند.‌"

مقامات چيني سايت هايي مانند توييتر و فيس بوك را مسدود كرده و اطلاعات آنلاين را سانسور مي كنند. گوگل در ماه مارس چين را به دخالت در سرويس ايميلش متهم كرد. مقامات چيني همچنين اطلاعات راجع به قيام هاي طرفدار دموكراسي در جهان عرب را سانسور كرده و نتايج جستجو براي كلمه "هيلاري كلينتون‌" را پس از آنكه وي سخنراني را درباره آزادي اينترنت ايراد كرد، مسدود كردند.

منتقدان در واشنگتن وزارت خارجه را به كندي در هزينه بودجه و تسليم شدن در برابر چين متهم مي كنند. اوايل سال جاري، سناتورجمهوري خواه "ديك لوگار‌" در كميته روابط خارجي سناي آمريكا خواستار ايجاد يك نهاد مستقل دولتي براي هزينه كردن اين بودجه شد.

"ربكا مك كينون‌"، موسس سايت "گلوبال وويسز آنلاين‌" كه يك سازمان جهاني براي وبلاگ نويسان است مي گويد كه دسترسي به اطلاعات، تنها موردي نيست كه كاربران با آن مواجهند. به طور مثال در مصر سانسور تنها يك مشكل نبود بلكه نظارت هايي كه بر كاربران وجود داشت مشكلي بزرگتر را ايجاد مي كرد و هنگامي كه انقلاب آغاز شد، مقامات اينترنت را تعطيل كردند.

استفاده از فناوري‌های جديد براي اطمينان از عدم تعطيلي اينترنت
مك كينون نيز اظهار داشت: «بايد فناوري‌اي ايجاد شود تا در صورت تصميم حكومتي به تعطيلي اينترنت، به مردم در اجتناب از نظارت آنلاين دولت و ايجاد شبكه هاي محلي كمك كند.»

"كلينتون‌" در مصاحبه اخيري كه با مجله "آتلانتيك‌" داشت، گفت كه چين داراي سابقه حقوق بشر اسفناكي است و در حال تلاش براي جلوگيري از تغييرات دموكراتيك همانند آن چيزي است كه در خاورميانه رخ مي دهد.

وزير خارجه آمريكا در سخنرانيش در ماه فوريه از اينترنت به عنوان "فضاي عمومي قرن 21 ياد كرد‌" و روش استفاده از آن در حمايت از قيام هاي مصر و اعتراضات در ايران را ستود. وي همچنين حمايت آمريكا از آزادي بيان و ارتباطات آنلاين را اعلام كرد.

كلينتون گفت: «براي آمريكا گزينه روشني وجود دارد. ما درباره آزادي اينترنت طرفدار فضاي باز هستيم.» وي در عين حال از ويكي ليكس به خاطر انتشار اسناد محرمانه آمريكا انتقاد كرد و از آن به عنوان "نوعي دزدي‌" ياد کرد.

منبع: فارس