Gerdab.IR | گرداب

دفاع دادگاه امريکا از زندان‎های ‎مخفی سيا

تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۰

ديوان عالي امريکا، با تجديدنظر در برنامه سازمان سيا در زمان رئيس جمهور سابق اين کشور مبني بر انتقال تروريست‌هاي مظنون به زندان‌هاي مخفي سيا در سراسر جهان، مخالفت کرده است.

به گزارش گرداب به نقل از  پرس‌ تی‌وی، بر اساس درخواستي که در اين خصوص به ديوان عالي امريکا ارائه شده، از دادگاه خواسته شده است تا "برنامه انتقال زندانيان" را مورد تجديد نظر قرار دهد. به موجب اين برنامه که در زمان دولت جورج بوش، رئيس جمهور پيشين امريکا، تصويب شد، واشنگتن مي‌تواند مظنونان تروريست را بدون طي مراحل دادرسي به زندان‌هاي مخفي انتقال دهد.

بر اساس درخواست مطرح شده همچنين از ديوان عالي امريکا خواسته شده است تا در مورد آنچه که امتياز محفوظ بودن " اسرار کشور" ناميده شده است نيز تجديد نظر به عمل آورد.

به موجب اين حق ويژه، به بهانه حفظ اسرار کشوري به دولت اين اجازه داده مي‎شود تا هرگونه دادخواستي را رد کند.

بر اساس اين گزارش، قضات امريکايي در نهايت با راي 6 راي مخالف در مقابل 5 راي موافق ادامه رسيدگي به اين دادخواست را غيرقانوني دانستند چرا که به گفته آنان اطلاعاتي را که دولت در صدد حراست از آن‎هاست، "اطلاعات معتبر دولتي" محسوب مي‎شوند.

دادخواست اوليه که به ديوان عالي امريکا ارائه شده است به پنج مظنون تروريست مربوط است که اعلام کرده‎اند، مدتي پس از حوادث 11 سپتامبر 2001 با هواپيمايي متعلق به يکي از شرکت‎هاي تابعه بوئينگ، به زندان‌هاي مخفي در سراسر جهان انتقال داده شده‎اند.

مظنونان همچنين در سال 2007 ميلادي از يک شرکت ژاپني موسوم به ديتا پلن به عنوان شرکت‌تابع بوئينگ واقع در سن خوزه امريکا شکايت کرده‌ و اين شرکت را در زمينه اجراي عمليات انتقال مظنونان تروريست، به همکاري با سازمان مرکزي جاسوسي امريکا موسوم به سيا متهم کرده‎اند.

شاکيان اين پرونده همچنين اعلام کرده‎اند بايد براي آنان شرايطي مهيا شود تا بتوانند با افشاي مدارکي که دولت امريکا آنها را محرمانه مي‎خواند، از خود دفاع کنند. اين افراد همچنين عنون به‌کار گرفته شده از سوي دولت امريکا مبني بر امتياز محفوط بودن "اسرار کشور" را کاملا نامربوط توصيف کرده‎اند.

بر اساس اين گزارش، در حال حاضر دو نفر از پنج مظنون تروريست شاکي اين پرونده همچنان در زندان‌هايي در مصر و مغرب محبوس هستند.