Gerdab.IR | گرداب

بر اساس طرح کنگره آمریکا؛

اوباما به طراحی "استراتژی ملی مقابله با ایران" موظف شد

تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۰

کنگره آمریکا رئیس‌جمهور را ملزم به ارائه "استراتژی ملی برای مقابله با ایران" کرد. طبق این طرح اوباما باید گزارشی از استراتژی آمریکا در قبال ایران و نیز اجرای استراتژی ملی برای مقابله با ایران را به کنگره ارائه دهد.

به گزارش گرداب به نقل از مشرق، طبق این قانون، هر ساله قبل از 30 ژانویه، رئیس‌جمهور باید به کمیسیون‌های مربوطه کنگره، گزارشی از استراتژی کنونی و آتی آمریکا در قبال ایران و نیز اجرای استراتژی ملی برای مقابله با ایران ارائه دهد. رئیس جمهور آمریکا باید در گزارشی استراتژی نظامی و امنیتی ایران را شرح داده و  راهبرد ایران برای رسیدن به اهداف خود در خاورمیانه، اروپا، آفریقا، نیم‌کره غربی و آسیا را به کنگره گزارش دهد.

بر اساس این طرح اوباما باید امکانات نیروهای متعارف و غیرمتعارف ایران، اندازه و امکانات سازمان اطلاعات داخلی و خارجی ایران و واحدهای عملیات‌های ویژه، از جمله نیروی قدس سپاه پاسداران را بررسی و گزارش کند.
جزئیات این قانون به شرح ذیل است:

 سیاست آمریکا در قبال ایران
الف) استراتژی ملی مورد نیاز ــ رئیس‌جمهور باید استراتژی‌ای تحت عنوان "استراتژی ملی برای مقابله با ایران" را تهیه کند که برای فعالیت‌هایی که از پرداختن به و مقابله با تهدیدات ایران حمایت می‌کند، دستورالعمل‌های استراتژیک ارائه دهد.

ب) ‌گزارش سالانه:
1. کلیات ــ هر ساله قبل از 30 ژانویه، رئیس‌جمهور باید به کمیسیون‌های مربوطة کنگره، گزارشی از استراتژی کنونی و آتی آمریکا در قبال ایران و نیز اجرای استراتژی ملی برای مقابله با ایران که در بخش الف مشخص شده است، ارائه دهد.
2. شکل ــ در صورت صلاحدید رئیس‌جمهور، گزارش این بخش و یا بخش‌هایی از آن را می‌توان به صورت طبقه‌بندی (classified) ارائه کرد.


ج) موضوعات ــ گزارش موردنیاز در بخش ب، باید شامل شرحی از اهداف و وضعیت امنیتی ایران، حداقل به شرح ذیل، باشد:
1. شرح و ارزیابی استراتژی نظامی (اصلی) و امنیتی ایران، من جمله:
الف) اهداف استراتژی نظامی (اصلی) و امنیتی ایران، و اهداف استراتژیک؛
ب) استراتژی ایران در رسیدن به چنین اهدافی در خاورمیانه، اروپا، آفریقا، نیم‌کره غربی، و آسیا.

2.  ارزیابی امکانات نیروهای متعارف و غیرمتعارف ایران، من جمله:
الف) اندازه و امکانات نیروهای متعارف و غیرمتعارف ایران؛
ب) تحلیل مقامات ارشد رسمی و غیررسمی نظامی نیروهای متعارف و غیرمتعارف ایران؛
ج) اندازه و امکانات سازمان اطلاعات داخلی و خارجی ایران و واحدهای عملیات‌های ویژه، من جمله نیروی قدس سپاه پاسداران ایران؛
د) شرح و تحلیل دکترین نظامی ایران؛
و) نوع و میزان حمایت، من‌جمله مالی، تجهیزات کشنده و غیرکشنده، و آموزش، ارائه‌شده به گروه‌هایی که از سوی آمریکا به عنوان سازمان‌های تروریستی خارجی و گروه‌های نظامی منطقه‌ای شناخته شده‌اند؛
ه) تخمین سطوح بودجه‌گذاری و منابع تدارکاتی ایران برای توسعه و حمایت از نیروهای متعارف و غیرمتعارف ایران.

3. ارزیابی استراتژی و امکانات ایران در ارتباط با توسعه قوای موشکی، غیرمتعارف و هسته‌ای، من جمله:
الف) خلاصه و تحلیل امکانات سلاح‌های هسته‌ای؛
ب) تخمین میزان و منابع بودجة مصرفی، و نیز تحلیلی از شبکه‌های تدارکاتی مورد استفاده ایران برای توسعه امکانات سلاح‌های هسته‌ای خود؛
ج) خلاصه امکانات سلاح‌های غیرمتعارف ایران و قوای موشک‌های بالستیک و کروز آن، من‌جمله توسعه‌های سال قبل، میزان قوای موشک بالستیک ایران و قوای موشک کروز ایران، و جایگاه‌های پرتاب موشک؛
د) شرح مفصل کارایی سلاح‌های غیرمتعارف ایران و قوای موشک بالستیک ایران و قوای موشک کروز ایران؛
و) تخمین میزان و منابع بودجه مصرفی، و نیز تحلیلی از شبکه‌های تدارکاتی مورد استفاده ایران در برنامه‌های توسعه امکاناتِ لازم برای ایجاد سلاح‌های غیرمتعارف و قوای موشک بالستیک ایران و قوای موشک کروز ایران.

4. استراتژی اقتصادی دولت ایران، من‌جمله:
الف) منابع بودجه‌گذاری برای فعالیت‌های دولت ایران مشروحه در این بخش.
ب) نقش دولت ایران در بخش رسمی و غیررسمی اقتصاد داخلی ایران؛
ج) طفره‌زنی و دیگر تلاش‌های دولت ایران برای پیشی گرفتن از تحریم‌های بین‌المللی و دوجانبه رژیم‌ها؛
د) تاثیر تحریم‌های دوجانبه و چندجانبه بر توانایی ایران در اجرای استراتژی نظامی (اصلی) و امنیتی خود مشروحه در پاراگراف 1؛
و) استراتژی و تلاش‌های ایران برای اهرم قرار دادن تاثیرات، همکاری‌ها، و فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی در خاورمیانه، اروپا، آفریقا، نیم‌کره غربی و آسیا.

5. آسیب‌پذیری‌های کلیدیِ مشخص‌شده در پاراگراف 1، و طرح اجرایی استراتژی ملی مقابله با ایران در بخش الف.


د) پیوستِ طبقه‌بندی‌شده ــ گزارشات موردنیاز بخش ب، باید تا حد امکان به صورت طبقه‌بندی ‌نشده (unclassified) و در صورت نیاز مشتمل بر یک پیوست طبقه‌بندی‌شده (classified) باشند.