Gerdab.IR | گرداب

وبلاگ "و واعدنا موسی ثلاثین لیلة"

نظام سرمایه‌داری و استفاده ابزاری از همه چیز

تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۰

در غرب از هر چیزی برای پیشبرد اهداف اقتصادی استفاده ابزاری می شود، که در این بین، استفاده ابزاری از زن ها به عنوان موجوداتی بسیار جذاب، نمود بیشتری دارد.

گرداب- استفاده ابرازی از زیبایی ها و جذابیت های جنسی زنان برای جلب توجه و جلب مشتری پدیده ای است که در دنیای غرب به وفور دیده می شود. این پدیده آن قدر گسترش دارد، که شاید دیگر به صورت یک رویداد معمول به نظر برسد. از سالن های فروش ماشین گرفته که برای جلب مشتری از زن های نیمه لخت استفاده می کنند، تا لوازم آرایشی بهداشتی، تا تبلیغات چیپس و پفک و پنیر و حتی انتخابات ریاست جمهوری و غیره - تا به امروز، شاید چیزی در دنیا وجود نداشته باشد که برای جلب افراد به سمت آن، از زن های زیبا و نیمه عریان استفاده نکرده باشند.

تحقیقات علمی در این زمینه هم تاثیر این کار را تایید می کنند. مقاله های متعددی وجود دارند که نشان می دهند، استفاده از زن های جذاب در تبلیغات، در فروش محصولات و رضایت مشتری ها، تاثیر چشمگیری دارد.

بعضی می گویند: «در غرب از زن استفاده ابزاری می شود.» البته این جمله درست است، ولی با کمی دقت، متوجه خواهیم شد که جمله فوق، ناقص است. در جامعه غربی (به صورت سیستماتیک و ساختاری و نه به صورت شخصی)، اصل اقتصاد است؛ خدا اقتصاد است؛ معیار اقتصاد است؛ هدف اقتصاد است. یعنی هر پدیده ای در جامعه از دیدگاه اقتصادی دیده می شود و شاید اولین سوال مطرح شده در مورد هر کار این باشد که "نفع یا ضرر اقتصادی آن چیست؟" و اگر نفع اقتصادی آن بیشتر از ضررهای آن باشد، به احتمال زیاد تحقق پیدا می کند.

تصور می‌کنم این برداشتی ساده و روشن از عبارت "نظام سرمایه داری" است که مدت هاست در صحبت های اندیشمندان به گوش می رسد.

در این نوع نگرش و در این نوع نظام، نه تنها زن، بلکه همه چیز ابزاری برای اقتصاد است. در نظام سرمایه داری اگر بتوان با استفاده از درخت، گل، مرد، موسیقی، رقص، شهوت، زن و هر چیز دیگری تعداد مشتری ها را افزایش داده و چرخ اقتصادی را به گردش در آورد، ملالی نیست. در این میان، از زن ها و از هر چیز دیگری استفاده ابزاری می شود. دلیل آن که استفاده ابزاری از زن ها بیشتر به چشم می آید، این است که قطعا زن ها جذابیت انکارناپذیر و خاص خود را دارند.

پس شاید عبارت کامل‌تر برای توصیف استفاده ابزاری از زن ها در نظام سرمایه داری غرب به این گونه باشد: «در غرب از هر چیزی برای پیشبرد اهداف اقتصادی استفاده ابزاری می شود، که در این بین، استفاده ابزاری از زن ها به عنوان موجوداتی بسیار جذاب، نمود بیشتری دارد.»

پ.ن: در نوشته فوق "نظام سرمایه داری غربی" به معنای این نیست که این گونه نگرش به زن فقط در غرب دیده می شود، بلکه در هر جامعه دیگری که در برابر سیل فرهنگی نظام سرمایه داری غربی دوام نیاورده باشد نیز این گونه تبلیغات دیده می شود.

و واعدنا موسی ثلاثین لیلة