Gerdab.IR | گرداب

سرگردانی هواپیمای مرکل در آسمان ایران + عکس

تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۰

هواپيماي حامل صدراعظم آلمان سه شنبه شب گذشته پس از مخالفت ايران با عبور از حريم هوايي اين كشور چندين ساعت در تركيه معطل ماند.

به گزارش گرداب به نقل از کیهان، هواپيمايي كه حامل "آنگلا مركل" و هيئت بزرگي متشكل از نمايندگان اقتصادي و خبرنگاران به مقصد هند بود، شب گذشته به دليل مخالفت ايران با اجازه عبور از حريم هوايي اين كشور 2 ساعت بر فراز تركيه پرواز كرد.

بر اساس اين گزارش، در پي اين واقعه با ميانجيگري دولت تركيه و مداخله وزارت خارجه آلمان، ايران در آخرين دقايق با عبور اين هواپيما موافقت كرد.

"اشتفان زايبرت"، سخنگوي دولت آلمان در اين مورد گفت: «اگر (عدم اجازه عبور) بيش از اين طول مي كشيد هواپيماي حامل صدراعظم ناچار مي شد به دليل كمبود سوخت در تركيه به زمين بنشيند.»

"كلاوس گرومري" از وزارت خارجه آلمان نيز در اين مورد گفت: «دليل چنين اتفاقي همچنان روشن نيست، اما مي تواند مشكلات (موجود) با ايران باشد.»

وزارت خارجه آلمان همچنين با صدور بيانيه اي اعلام كرد: «اقدام ايران در ايجاد مانع در برابر سفر صدراعظم غيرقابل قبول و نشانه بي احترامي نسبت به آلمان است و براي ما قابل پذيرش نيست.»

به گزارش بي‌بي‌سي سخنگوي آلمان گفته است كه اين اقدام دولت ايران صدراعظم را با وضعيتي مواجه ساخت كه براي او سابقه نداشته است.

عصبانيت آلمان از اين اقدام كه حق هر كشوري در حفظ حاكميت خود است در حالي صورت مي گيرد كه دولت آلمان در ساليان گذشته در همراهي با گروهك هاي ضدانقلاب مانند منافقين و پژاك، همكاري با فتنه گران و تشديد تحريم‌هاي هوايي و مالي ايران نقش برجسته اي را برعهده داشته و هيچگاه چنين مواضعي را حتي تكذيب نكرده است.