محمد‌رضا مسيب‌زاده:

بانك اطلاعاتی جامع نرم‌افزارهای قرآنی ويژه كودك و نوجوان تهيه شود

تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۸۸

مهم‌ترين پيشنهاد من به توليد كنندگان نرم‌افزارهای قرآنی اين است كه دسترسی به اطلاعات قرآنی در فضای مجازی و در نرم‌افزارها را سهل‌الوصول‌تر كنند، نرم‌افزارهای قرآنی به لحاظ نصب به ويژه برای كودكان بايد از همه نرم‌افزارها ساده‌تر باشد.

به گزارش گرداب، "محمد‌رضا مسيب‌زاده"، معاون قرآن و عترت دفتر گسترش فرهنگ نماز، قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش، در گفت‌وگویی، درباره ضرورت توليد نرم‌افزار قرآنی به تناسب گروه‌های مختلف مخاطب، گفت: «نرم‌افزارهای قرآنی بايد به نوعی عرضه شود كه هر گروهی موارد مورد نياز خود را برداشت كند.»

وی اضافه كرد: «حوزه معارفی كه در نرم‌افزارهای علوم قرآنی ما مطرح می‌شود، بسيار گسترده است، اين از يك جهت خيلی ارزشمند است اما از سوی ديگر محصولات ما در اين زمينه هدفدار نيست؛ همچنين بحث هدفمند كردن آموزش در اين نرم‌افزارها ناديده گرفته شده است.»

مسيب‌زاده ادامه داد: «بنابراين در مسائل آموزشی بايد نرم‌افزارهای قرآنی را طبق طبقه‌بندی توليد كرد، در اين نرم‌افزارها بايد بخش آموزش پررنگ‌تر باشد، چنين نرم‌افزارهايی را در بخش‌های قرآنی كمتر داشته‌ايم.»

معاون قرآن و عترت دفتر گسترش فرهنگ نماز، قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اينكه حدود يك دهه از توليد نرم‌افزارهای قرآنی خاص كودك در كشور می‌گذرد، در پاسخ به سؤالی مبنی بر ضرورت وجود مركزی برای مديريت امر توليد نرم‌افزار قرآنی در كشور، تصريح كرد: «مقام معظم رهبری بارها از مهجوريت قرآن در آموش و پرورش و به تبع آن در جامعه سخن گفته‌اند، بنابراين بايد هدف‌گذاری ما در زمينه‌های قرآنی جميع جهات را در نظر بگيرد.»

وی افزود: «يكی از برنامه‌های ما در راستای تحقق سخنان مقام معظم رهبری می‌تواند توليد نرم‌افزارهای قرآنی كودك و نوجوان باشد؛ ما بايد هدف خود را از آموزش قرآنی مشخص كنيم. وقتی می‌گوييم نرم‌افزار قرآنی كودك، يعنی مدنظر ما بحث آموزش به كودك و نوجوان است

مسيب‌زاده يادآور شد: «اگر سه وجه روخوانی، روان‌خوانی و ترجمه را سه ضلع مثلث آموزش قرآن بدانيم، بايد نرم‌افزارهايی كه توليد می‌شود در راستای همين بحث باشد اما برای تكميل بهتر اين بحث، شيوه‌های مختلف بايد در اين راستا به كار گرفته شود.»

وی در پاسخ به اين سؤال كه آيا آموزش و پرورش می‌تواند متولی حمايت معنوی و مادی توليد نرم‌افزار قرآنی برای كودك و نوجوان باشد، خاطرنشان كرد: «آموزش پرورش قطعا نقش مؤثری در اين زمينه خواهد داشت، مراجعات زيادی در راستای حمايت از طرح‌های نرم‌افزاری به ما صورت می‌گيرد، ولی اين نرم‌افزارها يا توليد شده يا در دست توليد است.»

مسيب‌زاده ادامه داد: «كمتر اين اتفاق می‌افتد كه كسی طرحی برای ما بياورد و بپرسد كه آيا اين نياز ما هست يا خير؟ بيشتر كسانی كه كاری را توليد كرده يا در دست توليد دارند و فقط قسمت اجرائی آن مانده است برای دريافت حمايت به ما مراجعه می‌كنند، در نتيجه بعضی از اين توليد كنندگان حتی مطلع نيستند كه چه كارهايی انجام شده، اين ناشی از اين ضعف است كه ما يك بانك اطلاعاتی جامع در اين زمينه نداريم.»

وی با تأكيد بر لزوم مركزی برای ثبت ايده‌ها و محصولات نرم‌افزاری، در اين رابطه ادامه داد: «كسانی هستند كه نرم‌افزارهايی را توليد می‌كنند كه قبلا انجام شده و آنان خبر ندارند، اين آسيبی است كه از نظر زمان و هزينه افراد را دچار خسارت می‌كند، بايد مركزی به طور كلی در زمينه نرم‌افزار و به طور خاص در زمينه نرم‌افزار قرآنی و به طور خاص‌تر در زمينه محصولات كودك و نوجوان فعال باشد.»

مسيب‌زاده افزود: «البته در خود آموزش و پرورش و نيز سازمان پژوهش و برنامه‌ريزی آموزشی، گروه توليد آموزشی وجود دارد كه نرم‌افزارهای خاص آموزشی در مورد فعاليت‌های آموزش و پرورش را بررسی می‌كند و چنانچه مورد قبول واقع شود آن را خريداری می‌كنند.»

معاون قرآن و عترت دفتر گسترش فرهنگ نماز، قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش درباره حل مشكلات زياد كاربران در نصب و استفاده از برخی نرم‌افزارهای قرآنی گفت: «مهم‌ترين پيشنهاد من به توليد كنندگان نرم‌افزارهای قرآنی اين است كه دسترسی به اطلاعات قرآنی در فضای مجازی و در نرم‌افزارها را سهل‌الوصول‌تر كنند، نرم‌افزارهای قرآنی به لحاظ نصب به ويژه برای كودكان بايد از همه نرم‌افزارها ساده‌تر باشد.»

وی اضافه كرد: «اگرچه توليدكنندگان نرم‌افزارهای قرآنی به خاطر بازگشت سرمايه اين قفل‌ها را می‌گذارند اما وقتی مخاطب هزينه كرده و اين محصولات را می‌خرد در نصب آن با مشكل مواجه می‌شود، به جای اينكه ما را برای رسيدن به هدف راهنمايی كنند و پيش ببرند، بيشتر دچار مشكل كرده و در راه تحقق اهداف توليد كنندگان مانع ايجاد می‌كنند.»

منبع: ایکنا