Gerdab.IR | گرداب

نامه سرگشاده 6 ديپلمات اروپايي در حمايت از برنامه هسته‌اي ايران:

بهترين راه حل اين است كه غني سازي ايران را بپذيريم

تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۰

گروهي متشكل از شش ديپلمات غربي نامه‌اي سرگشاده در خصوص حمايت خود از حق ايران در دستيابي به انرژي هسته‌اي صلح آميز منتشر كردند.

به گزارش گرداب به نقل از فارس، در نامه شش ديپلمات غربي كه همگي قبلا در ايران سمت سفارت كشورشان را به‏ عهده داشتند بر حمايت از حق تهران براي استفاده از انرژي هسته‌اي صلح آميز تاكيد شده است.

اين نامه كه در روزنامه فرانسوي "لوموند" به چاپ رسيده امضاي "ريچارد دالتون" سفير پيشين انگليس، "استين كريستينسن" سفير پيشين سوئد، "پائول مالتزان" سفير اسبق آلمان، "گيليوم متن" سفير پيشين بلژيك، "فرانسيس نيكولاد" سفير پيشين فرانسه و "روبرتو توسكانو" سفير اسبق ايتاليا در ايران را به همراه دارد.

بر اساس اين گزارش، اين ديپلمات‌ها تصريح كرده‌اند كه هيچ‏كدام از مقررات بين‌المللي از جمله معاهده منع گسترش تسليحات اتمي ايران را از داشتن غني‌سازي اورانيوم منع نكرده است.

در ادامه اين نامه آمده است كه غني‎سازي اورانيوم ايران تحت نظارت آژانس بين‌المللي انرژي اتمي صورت مي‌گيرد و اضافه بر آن تاكنون هيچ‎گونه انحرافي در استفاده از مواد هسته‌اي مشاهده نشده است.

6 سفير سابق اروپايي همچنين نوشته‌اند: «اکنون ايران به دنبال بمب اتمي نيست و ما نمي‌توانيم بنابر قوانين بين‌المللي با ايران برخوردي را که الان داريم را انجام دهيم.»

در ادامه اين نامه آمده است: «بهترين راه اين است که مسئله غني سازي ايران را بپذيريم، چرا که غني‌سازي بر خلاف قوانين بين المللي نيست.»

اين سفراي اسبق اروپايي در ايران نوشته‌اند: «بر پايه موازين حقوق بين الملل، مواضع اتحاديه اروپا و آمريکا در قبال برنامه هسته اي ايران، وجاهت قانوني را که اين کشورها به آن اعتقاد دارند، ندارد، به ويژه که اين کشورها با استناد به مقوله خطر تهديد صلح از سوي ايران، تحريم‌هاي اجبارآميزي عليه اين کشور وضع کرده‌اند.»

آنها ادامه داده‌اند که: «آيا مي‌توان گفت که غني سازي اورانيوم توسط ايران تهديد آميز است؟ در واقع هيچ ماده‌اي در حقوق بين الملل و حتي قانون منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي وجود ندارد که ايران را از غني سازي اورانيوم منع کرده باشد، اين در حالي است که کشورهاي ديگري هم در دنيا هستند که اورانيوم غني مي‌کنند؛ اما هيچ کس آنان را تهديدي براي صلح جهاني نمي‌داند

سفراي اسبق اين شش کشور اروپايي در ايران در بخشي ديگر از اين نامه آورده‌اند: «اين حقيقتي است که فعاليت‌هاي هسته اي ايران از سوی آژانس انرژي اتمي در حال نظارت است و تاکنون اطلاعاتي جدي درباره انحراف برنامه هسته‌اي ايران نيز توسط اين بازرسان منتشر نشده است.»