Gerdab.IR | گرداب

تحریف انقلاب‌های منطقه‌ای؛ استراتژی جدید انگلیس

تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۰

دولت انگلیس در حالی استراتژی ضد تروریسم سال 2011 خود را منتشر کرده است که به وضوح تاثیرات انقلاب‌های منطقه‌ای و هراس غرب از قدرت گرفتن مسلمانان در آن دیده می‌شود.

به گزارش گرداب به نقل از مشرق، انگلیس استراتژی ضد تروریسم جدید خود را منتشر کرد.

وزارت امنیت داخلی انگلیس با انتشار استراتژی ضد تروریسم سال 2011 این کشور که خلاصه‌هایی از آن به دو زبان عربی و اردو نیز منتشر شده است، تاکید کرده که در تنظیم این استراتژی سه هدف عمده را مد نظر داشته است.

بر اساس این گزارش، سه هدف مورد تاکید استراتژی جدید ضد تروریسم انگلیس عبارتند از: پاسخ به چالش‌های ایدئولوژیک تروریسم و تهدیدات ایجاد شده از سوي حامیان آن، جلوگیری از وارد شدن مردم به تروریسم و اطمینان کسب کردن از ارائه حمایت و توصیه کافی و مناسب به آن‌ها و کار با بخش‌ها و نهادهایی که در معرض خطر افراطی‌گرایی قرار دارند.

در مقدمه متن کامل استراتژی ضد تروریسم انگلیس که به تازگی منتشر شده، آمده است: اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که وقوع یک حمله تروریستی در کشور ما "بسیار محتمل" است. همچنین تجربه نشان داده که تهدیدات تنها از سوی ملیت‌های خارجی نیست و تروریست‌هایی که در انگلیس به دنیا آمده‌اند نیز وجود دارند.

مقدمه این استراتژی که به امضای "تریزا می"، وزیر امنیت داخلی انگلیس رسیده است، با اشاره به مرگ اسامه بن‌لادن رهبر سابق گروه تروریستی القاعده می‌نویسد: اگرچه بن‌لادن مرده است اما تهدید تروریسم الهام گرفته از القاعده همچنان وجود دارد.

نکته قابل توجه آنکه در صفحه 21 استراتژی ضد تروریسم انگلیس با تاکید بر گسترده بودن شبکه تروریستی القاعده در سراسر دنیا تصریح می‌کند که این گروه همواره به دنبال آن بوده است تا دولت‌های کنونی در دنیای اسلام را از طرق مختلف و حتی در صورت لزوم خشونت‌بار براندازی کرده و دولت مورد نظر خود را جایگزین کند.

در ادامه این بخش از متن استراتژی ضد تروریسم انگلیس، اتحاد کشورهای اسلامی به عنوان یک تهدید و از جمله اهداف القاعده معرفی می‌شود.

بیان این مطالب از سوی دولت انگلیس زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که به همزمانی آن با بیداری اسلامی در بسیاری از کشورهای عربی و تلاش غرب برای القای حضور القاعده در برخی انقلاب‌های منطقه‌ای توجه شود.

کشورهای غربی و به خصوص آمریکا و انگلیس از سقوط دولت‌های عربی وابسته به خود در کشورهای اسلامی به شدت نگران بوده و سعی در منحرف کردن مسیر انقلاب‌های منطقه‌ای دارند.