Gerdab.IR | گرداب

اپوزيسيون ديگر حال تظاهرات از پشت كامپيوتر را هم ندارد!

تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۰

يك نويسنده آمريكايي كه نقش فعالي در حمايت از جريان فتنه در ايران داشته، اعتراف كرد هواداران جريان فتنه در ايران بسيار كم و همان عده هم ترجيح مي دهند به جاي حضور در خيابان از خانه مبارزه فيس بوكي كنند.

به گزارش گرداب، "توماس اردبرينگ"، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست كه ظاهرا در تهران به سر مي برد، در سرمقاله شماره 24 خرداد اين روزنامه نوشت: «معترضان در ايران پايگاه‌هاي اجتماعي از قبيل فيس بوك را به تظاهرات خياباني ترجيح مي دهند. دو سال قبل فعالان ايراني از پايگاه‌هاي اينترنتي رسانه هاي اجتماعي به عنوان موتورهاي سازمان دهي تظاهرات ضد دولتي استفاده كردند، اما اكنون فعالان مي گويند آزادي هاي بي حد و حصر موجود در اينترنت در واقع به منزله انحراف از ابراز مخالفت در جهان واقعي است.

به جاي راهپيمايي در خيابان‌ها، همان اپوزيسيون، سرگرم بازي هاي اينترنتي از قبيل فارم ويل و عكس هاي ارسالي از سوی دوستانشانند و بحث هاي سياسي شان را به پايگاههاي رسانه هاي اجتماعي از قبيل فيس بوك محدود مي كنند كه ابراز نارضايتي از طريق آن كم خطرتر است.»

اردبرينگ در بخش ديگري از مقاله خود مي نويسد: «بسياري مي گويند تصاوير و مطالبي كه در رسانه هاي اجتماعي در ايران منتشر مي شود، نشان مي دهد زندگي كساني كه بخش عمده اعتراضات 2009 را در ايران تشكيل دادند هنوز راحت تر از آن است كه بخواهند آن را با اعتراضاتي از نوع تظاهرات براندازي، به خطر اندازند.»

اردبرينگ كه از مشاوران دولت اوباما در امور ايران هم هست، در حالي از روي آوردن جريان فتنه در ايران به فضاي مجازي به عنوان "انحراف" ياد مي كند كه دولت امريكا اخيرا مدعی شده تلاش هاي وسيعي را براي گسترش اينترنت در كشورهايي مانند ايران آغاز كرده است.

روزنامه نيويورك تايمز روز چهارشنبه گذشته خبر داد كه دولت آمريكا يك پروژه 70 ميليون دلاري به نام چمدان را كليد زده كه هدف از آن ارسال اينترنت مجاني به ايران از طريق تلفن هاي همراه و وسايلي شبيه به آن است. كارشناسان اين خبر را بيشتر يك پروژه تبليغاتي ارزيابي كردند كه هيلاري كلينتون براي جبران ناكامي هاي آمريكا در قبال تحولات منطقه راه انداخته و ضمنا تاكيد كردند ايران كه پيشتر، پروژه‌هايي پيچيده تر از اين را هم خنثي كرده، در مبارزه با پروژه چمدان كار سختي در پيش نخواهد داشت.

يادداشت واشنگتن پست در آستانه روزهاي 22 و 25 خرداد در ايران منتشر شد؛ روزهايي كه ناظران مي گويند هواداران جريان فتنه در داخل و خارج از ايران حال و حوصله تظاهرات فيس بوكي را هم  نداشتند.

منبع: کیهان